اراک - ایرنا - « سنجش و ارزیابی در مشاوره مدرسه» عنوان کتابی است که به قلم جمعی از نویسندگان شامل «فرامرز آسنجرانی»، «رضا حیدری»، «سروین سالمی» و «محمد امینی» نوشته شده است.

این کتاب ۲۶۰ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه به کوشش انتشارات «آریا نقش» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۲۲ هزار تومان است.

محتوای این کتاب در قالب ۱۲ فصل ارایه شده که موضوعات آن‌ها شامل تعارضات والدین و نوجوان، سلامت عمومی، سرسختی روان‌شناختی، تاب‌آوری، هدف در زندگی، اضطراب در دوران کودکی، پیشرفت تحصیلی، مهارت‌های زندگی، شادکامی، روان‌شناختی، کمال‌گرایی و خودکارآمدی است.

نویسندگان در مقدمه این کتاب هدف از نگارش آن را جمع‌آوری ابزارهای مورد نیاز مشاوران مدارس عنوان کرده‌اند و مطالعه کتاب را برای مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان حوزه کودک و نوجوان و خانواده‌ها مفید دانسته‌اند.

هر یک از فصول این کتاب با محوریت متغیرهای مورد استفاده در مشاوره مدرسه، ابتدا شرح کاملی از پیشینه مفهومی و عملیاتی متغیر ارایه داده و سپس شیوه‌های سنجش متغیر عنوان شده و یکی از پرکاربردترین شیوه و ابزارهای سنجش برای آن شرح داده شده است.

ساختار این کتاب به‌گونه‌ای است که با رویکردی علمی علاوه بر شرح کامل ابزارها و اطلاعات مورد نیاز متخصصان و پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان به صورت کارکردگرا کمک می‌کند که مشاور بهترین شیوه کاری را ارایه دهد.