تهران - ایرنا - رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: طبق تکلیف برنامه ششم توسعه باید کاداستر و نقشه ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تهیه شود که تاکنون ۲.۲ میلیون هکتار جانمایی و ثبت شده است.

« علیرضا اورنگی» روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی که در محل این سازمان برگزار شد افزود: تهیه کاداستر و نقشه از اراضی کشاورزی مورد جداسازی اراضی مردم از دولت می شود.

وی تصریح کرد: اکنون  ۸.۵ میلیون هکتار زمین مورد دعوی بین دولت و مردم برای رسیدگی وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۴ با تهیه کاداستر و نقشه خواستار تفکیک اراضی دولتی و مردم شد.

وی اظهارداشت: آن بخش از اراضی که مورد دعوی مردم و دولت است در سالیان گذشته و در طرح اصلاحات اراضی به نام دولت ثبت شده بود.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه کمیسیونی برای رفع تداخل اراضی مردم از دولت تشکیل شده است گفت: افرادی که زمین‌ های آنها مورد اختلاف است می‌توانند ابتدا به مدیریت‌ های جهاد کشاورزی شهرستان و استان  خود مراجعه و پس از تشکیل پرونده در کمیسیون استانی رأی نهایی ارایه شود.

اورنگی افزود: برای جلوگیری از تصرفات و تغییرکاربری‌ها فرمانده یگان حفاظت در ۲۹ استان کشور تشکیل و فرماندهان آنها منصوب شده‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه ما برای جلوگیری از تخریب اراضی بیشتر پیشگیرانه است، اظهارداشت: سامانه ۱۳۱  آماده دریافت اخبار تخریب‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها برای اجرای قانون است که امیدواریم با راه‌اندازی این سامانه  تا ۹۰ درصد جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته به ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز دست‌اندازی شده است، گفت: طی این مدت ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشور به صورت‌ مجاز و قانونی تغییر کاربری یافته‌اند.

اورنگی مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ جرایم زمین خواری، تغییر کاربری و تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشور را بین  ۶ ماه تا یکسال اعلام کرد.