غلامرضا مرحبا روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید در الحاق ۲ هزار هکتار از اراضی به منطقه آزاد گیلان، به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های تجاری استان توجه شود.
وی ادامه داد: مناطق فاقد شرایط اولیه، جزو منطقه آزاد گیلان انتخاب شده اند اما آستارا با سه مرز فعال دریایی، زمینی و ریلی، در نقطه اتصال کریدور ریلی شمال - جنوب و با فاصله نزدیک با شهرهای باکو و آستاراخان لحاظ نشده است.
وی گفت: مدیران ارشد کشور در حوزه اقتصاد نیز از قرار نگرفتن آستارا در حوزه مناطق آزاد گیلان ابراز نارضایتی می کنند و طرح آن باید با هدف بهره وری مطلوب از مناطق آزاد و سوددهی مناسب، اصلاح شود.
نماینده آستارا ادامه داد: ایجاد مناطق آزاد، بهترین راهکار توسعه تجارت، صنعت، گردشگری و تبادل فناوری است و می تواند بسترهای سرمایه گذاری اقتصادی و اشتغال را فراهم کند.
وی بیان کرد: موفق نبودن مناطق آزاد تجاری - صنعتی در ایران ریشه در ضعف مدیریت، برنامه ریزی و جانمایی مناطق دارد و این موارد باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.
حسن رستم زاد فرماندار آستارا نیز چندی پیش، الحاق بخش هایی از این شهرستان به منطقه آزاد انزلی را مطالبه مردم اعلام کرده بود.
لایحه الحاق ۲ هزار هکتار اراضی صنعتی و فرودگاهی گیلان به محدوده منطقه آزاد انزلی، اواخر اردیبهشت ماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این منطقه تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای ترکیه، حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی، بازارهای صادرات و واردات محصولات از منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان روسیه، راسنودسک ترکمنستان، اکتائو قزاقستان و باکوی آذربایجان، دسترسی به بازارهای مصرف کشورهای CIS و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از مزایای منطقه آزاد انزلی است.
امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی از مزایای مناطق آزاد است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز ریلی، دریایی و زمینی دارد.