در گزارشهای گروه صلح و دوستی جایجاگات، موزه صلح اصفهان به عنوان ظرفیتی در جهت آموزش صلح به کودکان معرفی شده است و در همین راستا در وبینار بینالمللی "آموزش صلح در مناطق دچار بحران "به بررسی روشها و دستآوردهای آموزشی موزه صلح اصفهان پرداخته شد.
این همایش که قرار بود در سوئیس برگزار شود، به دلیل همهگیری ویروس کرونا چهارشنبه ۱۰ ژوئن به صورت مجازی برگزار شد. برگزارکنندگان این وبینار(همایش مجازی)گروه صلح و دوستی جایجاگات بودند و سخنرانان آن از کشورهای انگلستان، ایران، اسپانیا و سریلانکا به روشها و دستآوردهای شان در زمینه آموزش صلح پرداختند.
گفتنی است محورهای گفت و گو در این سمینار توسط مجید ملکزاده، مدیر موزه صلح، پروانه امیریان مدیر اجرایی و گروه همراه ایرانی صلح جایجاگات از شهرهای کرمان، شیراز، کاشان و اصفهان در هنرمندسرای هورشید تعیین و بررسی شد.
همچنین سلسله همایشهای بینالمللی گروه صلح و دوستی جایجاگات به موضوعاتی چون عدالت زیست محیطی، اجتماعی و آموزش صلح در راستای روز جهانی صلح، ارائه صلح آرام، یادگیری ساختار صلح به واسطه نمایشگاهها و آثار دستساز، یادگیری ساختار صلح به وسیله توسعه اقتصاد جوامع محلی، معضلات بومی و آموزش صلح میپردازد.
صلح در ایران از نگاه جایجاگات
گروه صلح و دوستی جایجاگات در سال ۲۰۱۴ در هند راهانداری شده است و با بیست و پنج هزار عضو با پنجاه کشور جهان در ارتباط است. در زمستان سال گذشته شش نفر از رهبران این گروه در شهرهای جنوب و جنوبغربی ایران تا تبریز با همکاری و هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران سفر و پیادهروی کردند.
راجا گوپال پی وی، رییس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جایجاگات در زمان حضورش در ایران درباره کمکهای سازمان ملل به آنها در راستای مطالعات تحقیقاتی درباره صلح به ایرنا گفت: افراد زیادی در ژنو هستند که میخواهند نتایج کار ما را ببینند. هدفمان این است که ببینیم در کشورهای مختلف چه کارهای برای صلح میتوان انجام داد.
آنطور که گوپال به خبرنگار ایرنا گفت، یکی از اهداف گروه جایجاگات در سفر و راهپیمایی یکساله شان این است که در بازگشت به این کشورها، اتحاد قویتری برای صلح بنیان کنند.
در سفر سه هفتهای رهبران گروه صلح و دوستی جایجاگات به ایران، آنها از اصفهان و موزه صلح دیدن کردند. در بخشهایی از گزارش گروه صلح و دوستی جایجاگات درباره سفر به شهرهای ایران آمده است:" برنامه سه هفته ای سفر به ایران شامل تعامل های یک به یک، بحث و گفت و گوهای گروهی و جلساتی بود که هدف از راهپیمایی جایجاگات و اندیشه ضد خشونت گاندی را تبلیغ کرده است و هم چنین یادگیری تاریخ محلی، سنن و الگوهای معیشت ایران را در پی داشت. آنچه ما آموختیم این است که صلح به طور عمیق در جامعه رعایت شده بود."
همچنین در بخشهایی دیگر از این گزارش به موزه صلح در اصفهان اشاره شده است که میتوان از آن در جهت ایجاد فرصتهای مختلف همچون برگزاری کارگاه ها و آموزشهای مربوط به ایجاد صلح بهرهمند شد.
هنر در خدمت موزه صلح
موزه صلح اصفهان که اکنون به عنوان یکی از موضوعات در گزارش های ارائه شده توسط گروه جایجاگات به مقر سازمان ملل در ژنو مورد توجه قرار گرفته حاصل ۸۶ سال کار در حوزه هنر و صنایع دستی است که از سیزده سال پیش با تمرکز بر به کارگیری هنر در خدمت صلح فعالیت میکند.
این موزه توسط گروه صلح و دوستی جایجاگات به عنوان ظرفیتی در جهت آموزش صلح به کودکان معرفی شده است و به همین دلیل یکی از مدعوین و سخنرانان وبینار بینالمللی "آموزش صلح در مناطق دچار بحران " از ایران و از موزه صلح اصفهان بود تا در این همایش مجازی به ارائه روشها و دستآوردهای آموزشی صلح بپردازد.
مجید ملک زاده مدیر موزه صلح در این همایش درباره دلیل نامگذاری این موزه به نام موزه صلح، گفت: هنرمندان و آموزگاران قویترین افراد روی زمین هستند. بنابراین به عنوان یک هنرمند و معلم، آموزش را بهترین و موثرترین قدم شروع یک حرکت بزرگ در منطقه ای که فاقد موزه و بستر لازم برای آشنایی با صلح است میدانم و در این راستا با همین باور فعالیت میکنم. حرکت میکنم.
ملکزاده در ادامه افزود: ما به این موزه به عنوان مدرسه برای آموزش کودکان و سرانجام به عنوان یک اتاق فکر برای آیندهای بهتر نگاه میکنیم.
این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی برای ترویج صلح به سرعت به جواب نمیرسند گفت: ملموس نمودن موضوعهایی که به نوعی بشر را به یاد صلح بیندازد و فرصت اندیشیدن و ترویج صلح را در درون افراد نهادینه نماید باعث شد که موزه صلح به عنوان مکانی برای تعامل، آموزش و گفت و گوهای مثبت تاسیس گردد.
قدمهای موزه صلح در خاورمیانه
مدیر موزه صلح همچنین یادآور شد: ما در این موزه فلزات سخت و خشن را به نرمی، لطافت و آثار هنری مفهومی با موضوعهای دوستی، طبیعت، ادبیات و صلح تبدیل میکنیم.
وی افزود: حدود ۱۳ سال است که بر فعالیتهای صلحآمیز متمرکز شدهام و به طراحی، ساخت و جمع آوری تعداد زیادی از نشانهها، داستانها و ادبیات در رابطه با صلح بین ملتهای خاورمیانه پرداختهام.
ملک زاده در گفت و گو با نمایندگان گروه جایجاگات بر لزوم تمرکز بر بینش مردم در مثلث دانش، مهارت و بینش ادامه داد: بیشترین آموزشهای رایج در مدارس و دانشگاهها فقط بر روی دانش متمرکز هستند و برخی از آنها بر روی مهارت ولی خروجی آنها سرگردان است. ما در موزه صلح بر بینش متمرکز شدیم و معتقدیم فقط یک راه قدرتمند و موثر برای رسیدن و نزدیک شدن به صلح وجود دارد و آن تغییر بینش مردم است.
وی کوششهایش را در موزه صلح در راستای تبدیل شعار صلح به شعور صلح و ملموس کردن آن دانست و افزود: ما معانی عمیق را از هر ملتی و کشوری بیرون کشیدهایم و آنها را با هنر برای بهتر ماندن در ذهن بشر ماندگار ساختهایم.
ملک زاده موزه صلح اصفهان را مکانی برای عشق ورزیدن به محیط زیست - حیوانات - مخلوقات و انسانیت معرفی کرد و گفت: براین باوریم که هیچ گیاه هرزی در جهان وجود ندارد. آن چه که ما به آن علف هرز میگوییم گیاهانی هستند که تاکنون نتوانستهایم عملکرد و سودمندی آنها را پیدا کنیم .این مفهوم در رابطه بین مردم کشورها و صلح نیز صادق است .بنابراین سعی میکنیم برای ترویج صلح راههائی را پیدا کنیم که با پذیریش تنوع در فرهنگ ، زبان و سایر تفاوتها مردم را به همدیگر نزدیکتر کند.
سکه دو روی آموزشهای موزه صلح
وی در رابطه با فعالیتهای آموزشی در موزه صلح به آشناسازی مردم با سمبلهای صلح در راستای ترویج صلح اشاره کرد و افزود: تلاش ما در موزه، آموزش نحوه نگریستن به جهان از زاویه ای دیگر است. میخواهیم صنعت جذاب و سود آور جنگ و تسلیحات نظامی را به صنعت جذاب و سودآور صلح مبدل نماییم. چرا که معتقدیم این راه پیمودنی است، لذا کوچکترین تغییرات برای ما مهم، بزرگ و قابل توجه است.
به باور ملک زاده نفی جنگ و خشونت با نقش کلیدی آموزش و ترویج گفت و گو در رابطه با موضوع صلح امکان پذیر خواهد بود وی در ادامه به شیوههای ترویج صلح در موزه صلح پرداخت و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، غرفههای صلح و دوستی، گردهماییهای نقاشی صلح، بزرگداشت روز جهانی صلح و روز جهانی علم در خدمت صلح، جلسات هماندیشی جهت ایجاد اندیشکده جهانی صلح،آموزش نوجوانان با هدف ترویج موضوع صلح از فعالیتهای ما در راستای ترویج صلح است.
ملک زاده در رابطه با فعالیتهای موزه صلح برای آموزش صلح به کودکان گفت: کودکان و دانش آموزان به سطح بالاتری از توقعات نسبت به قبل تغییر کردهاند و بنابراین به راههای موثرتر برای آموزش آنها نیاز داریم. ما به دانش آموزان و کودکان تکنیکهای خلاقیت میآموزیم و ایجاد چالش میکنیم تا بتوانند تکنیک های آموخته شده را به کار ببندند و سر انجام منتظر خواهیم بود که این روش ها را برای صلح و توسعه در آینده بکار گیرند.
این فعال فرهنگی آموزش صلح را سکه دو رویی تفسیر کرد که یک روی آن کودکان و نوجوانان و روی دیگر آن جوانان و بزرگسالان هستند: پرداختن یک جانبه به هر سمت این سکه باعث غفلت و خسارات جبران ناپذیر به اصل صلح می باشد لذا با تمرکز و تعادل بخشیدن بر حرکت های خود در این راستا بر ایجاد تعادل در آموزش مصمم هستیم.
گروه صلح و دوستی جایجاگات در یکصد و پنجاهمین تولد ماهاتماگاندی با هدف تحقق و گوشزد ارزشهای مبارزه بدون خشونت گاندی، تعلق زمین به همه و مطالعه تحقیقاتی درباره صلح به برخی از کشورهای جهان از جمله ایران سفر کردند. آنها در این سفر از شهرهای شیراز، بوشهر، بندرعباس، کرمان، یزد، اصفهان و کاشان دیدار کردند.
موزه صلح اصفهان در بررسی ها و گزارشهای ارائه شده درباره چگونگی برقراری صلح در ایران توسط گروه صلح و دوستی جایجاگات مورد توجه قرار گرفته است. این موزه توسط بخش خصوصی اداره میشود و با استفاده از هنر و صنایع دستی، سعی در آموزش و ترویج صلح دارد.