این صنعت شامل هتل ها، تورهای گردشگری، مکان های دیدنی ، بندرهای مسافری، کشتی های مسافری وتفریحی ، رستورانها وکافی شاب ها تا مراکز خرید و تفریحی دربرگرفته که در واقع به واسطه ممنوعیت سفر و همچنین ترس از گرفتار شدن به بیماری مسافری به خود اجازه نمی دهد استفاده کنند.
شرایط این بخش در هرمزگان با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در هفتههای اخیر اندکی متفاوت از کشور است،هرچند برخیفعالیتها در سطح کشوردر راستای صنعت سفر و گردشگری صورت گرفته ولی چندان تأثیری در استان نداشته و هنوز فعالیتها حالت تعطیل و نیمه تعطیل دارند.
از سوی دیگر به جز شمار اندکی ، کمتر کسی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و قطار و شناورهای مسافری برای جابهجایی استفاده میکند بنا براین در این زمینه هم تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری اعم از وسایل جاده و شناوری کاهش محسوسی داشته که موجب شده فعالان این بخش بارها از مسوولان برای رسیدگی به وضعیت خود تقاضای مساعدت کنند.
وضعیت دفتر خدمات مسافری، هتلها و راهنمایان گردشگری هم خوب نیست، کاهش شدید تقاضاکه به دلیل شیوع بیماری کرونا رخ داده موجب تعطیلی و غیر فعال شدن کار و کسب آنها شده بطوریکه روسای تشکلهای این صنعت با گلایه از مسوولان خواستار رسیدگی مناسب به صنعت سفر و گردشگری شده و از آنان بخواهند پای درد دلهایشان بنشینند.
صنعت سفر و گردشگری این روزها حال خوشی ندارد
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس به ایرنا میگوید: صنعت سفر و گردشگری این روزها حال خوشی ندارد و به نظر نمیرسد به این زودیها هم به شرایط عادی بازگردد و این مساله به خصوص بر برگزاری تورهای گردشگری و درآمد آژانس های مسافری تاثیر بسیار منفی گذارده است.
شهرام داوری اظهار داشت: این وضعیت با که به خاطر شیوع بیماری کرونا در کشور حادث شده با شروع فصل گرم سال برای مناطق جنوبی کشور به ویژه استانهایی مانند هرمزگان تاثیر عمیق تری برجای میگذارد و ریزش مسافر بیشتر میشود و براساس برآوردها این شرایط نامساعد اقتصادی حداقل تا پایان سال جاری ادامه مییابد.
به گفته وی، درحال حاضر ۹۰ درصد دفاتر خدمات مسافری در بندرعباس تعطیل هستند و دفاتر فعال هم تنها با ۱۰ درصد نیروی کار مشغول به کار هستند که مشتری هم ندارند.
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس تصریح کرد: در این مدت هم شاهد ورشکستگی برخی دفاتر بودیم که اگر از سوی مسوولان رسیدگی لازم انجام نشود حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد دفاتر از چرخه خدمتدهی حذف میشوند.
شرکتهای هواپیمایی پول دفاتر خدمات مسافری را باز نمی گردانند
وی یادآور شد: بخش های مسافری و تور صنعت سفر و گردشگری شرایط نامناسبی دارد و در این شرایط شرکتهای هواپیمایی کارمزدهایی که به دفاتر خدمات مسافری پرداخت میکردند را از ۷ تا ۱۰ درصد به ۵ تا ۲ درصد کاهش دادهاند به گونه ای که براساس آمار فروردین امسال کمسیون دریافتی از این شرکتها تنها یک میلیون تومان بوده است.
داوری افزود: دفاتر خدمات مسافری مجبور شدهاند هزینه لغو بلیت مسافران را که نزد شرکت های هواپیمایی است را از جیب پرداخت کنند و جالبتر آنکه این شرکتها پول دفاتر را که بدهی آنان محسوب میشود پس نمیدهند.
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس گفت: مگر یک دفتر خدمات مسافری چه میزان درآمد دارد که شرکتهای هواپیمایی بدهی خود را تسویه نمیکنند و می گویند در حساب دفاتر شارژ می کنیم.
وی تاکید کرد: اکنون پروازی نیست و علاوهبر آن شارژ کردن به درد دفترداری که به علت شکایت مسافران مجبور شده خانه محل سکونتش را بفروشد یا رهن دهد تا بتواند پول آنان را بدهد تا زندانی نشود نمیخورد.
داوری اشاره کرد: نمونه عینی این مساله را سراغ دارم که اگر شرکت هواپیمایی پول مسافران را باز میگرداند این اتفاق رخ نمیداد.
امسال را باید سال فاجعه صنعت سفر و گردشگری نامید
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروازهای خارجی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شده و بیشترین ارتباط خارجی در استان هرمزگان با امارات بود که اکنون سفرهای بین ۲ منطقه به شدت کاهش یافته است.
داوری افزود: حتی سفرها و تورهای زیارتی هم در پی شیوع این بیماری ناشناخته به شدت کاهش یافته است و افزایش قیمت ارز هم که موجب شده ایران برای گردشگر خارج مقصد مطلوبی باشد به دلیل شیوع کرونا تاثیر مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری کشور نداشته باشد، زیرا در این شرایط گردشگر وارد نمیشود.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم وضعیت کرونایی و کم توجهی دولت به شرایط بخش سفر و گردشگری و همچنین پرداخت نشدن حق بیمه بیکاری، با پایان خرداد مجبور به تعدیل نیرو میشویم لذا اگر دولت میخواهد با وام بانکی به این دفاتر کمک کند بهتر است سود آن چهار درصد باشد چراکه ۱۲ درصد سود وام بانکی برای این دفاتر بسیار بالاست.
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس اضافه کرد: دولت اگر واقعا می خواهد کمکی کند بهتر است هرچه سریع تر اقدام کند و شرایط پرداخت آسان و قابل دسترس باشد، شاید با این وضعیت بتوان یک ماه دیگر سرپا ماند که این خبر بدی برای اقتصاد کشور است و امسال را باید سال فاجعه برای صنعت سفر گردشگری نامید.
بخش گردشگری انتفاعی از بازگشاییها ندارد
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافری بندرعباس با بیان اینکه از ۷۵ دفتر خدمات مسافری زیر مجموعه تنها ۱۵ دفتر فعال هستند، گفت: اکنون شرایط نسبت به اسفند اندکی بهتر شده اما این دفاتر و بخش گردشگری انتفاعی از بازگشاییهای انجام شده نبردهاند.
داوری ابراز داشت: امیدوارم و به درگاه خالق متعال دعا میکنم شیوع کرونا در کشور خاتمه یابد تا به تدریج شرایط به روال قبل بازگردد.
میدانند داغ است اما داغی را درک نکردهاند
مسوول انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای مسافربری بین شهری بندرعباس و حومه هم به ایرنا اظهار داشت: مسوولان باید از نزدیک درد دل ما فعالان صنعت سفر و گردشگری را بشنوند، برخی میدانند آتش داغ است ولی داغی آنرا درک نکرده اند.
ناصر کرمی نیا ادامه داد: نامه نگاری ها و مکاتبههای فراوان با مسوولان مختلف استان در زمان شیوع کرونا انجام شده اما دریغ از نتیجه، مدیران و مسوولان در نشستها سخنان شیرینی میزنند اما در عمل کاری انجام نمیدهند و دولت برای جبران خسارت ها کاری نکرده است.
تعداد مسافران به صفر میل کرده است
وی اضافه کرد: تعداد مسافران بین شهری در مقایسه با قبل از شیوع کرونا در کشور به صفر نزدیک شده طوری که اکنون تعداد مسافران اتوبوس ها به نقاط مختلف از قبیل اصفهان، آبادان، زاهدان و مشهد به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.
مسوول انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای مسافربری بین شهری بندرعباس و حومه افزود: بیمه بیکاری ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی که واریز کردهاند مشکلی از شرکتها و خانوادههایی که از این مسیر امرار معاش میکنند باز نمیکند که برای درک بهتر مساله می توان اشاره کرد که هر کدام از ۱۹ شرکت ۷ کارمند دارند.
کرمی نیا پیشنهاد کرد: اگر روزی تعداد مسافران بیشتر شد مسوولان با افزایش نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری موافقت کنند تا بتوان ضرر و زیان های وارده ناشی از کرونا را جبران کرد به خصوص که هزینه ها در این مدت چند برابر افزایش یافته است.
کمک های کرونایی دولت شامل بخش شناورهای مسافری نشده است
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس هم می گوید: شیوع کرونا موجب شد ۹۵ درصد درآمد مورد انتظار بخش شناورهای مسافری حاصل نشده و علاوه برآن زیان وحشتناکی نیز بر این حوزه وارد شود.
اسحاق اصلاحی تصریح کرد: مهمتر اینکه هیچکدام از وعدههای دولت برای جبران خسارتهای ناشی از کرونا شامل بخش شناورهای مسافری نشده که یکی از آنها وعده کمک درصورت حفظ نیروی کار است.
وی اشاره کرد: حتی معوق کردن زمان بازپرداخت وامهای بانکی هم به همین سرنوشت دچار شده و به عبارت سادهتر بانکها میگویند معوق کردن وامها به ما ارتباط ندارد، اکنون درحال نامه نگاری با مسوولان برای یافتن چاره کار هستیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس ابراز داشت: حتی وام بانکی با سود ۱۲ درصدی وعده داده شده نیز تا امروز محقق نشده و همچنین نتواستهایم حقوق پرسنل خود را از اسفند ماه سال گذشته تا کنون را بپردازیم.
تعداد مسافران سفرهای دریایی کاهش یافته است
اصلاحی بیان داشت: با شیوع بیماری کرونا و بدون ابلاغ پروتکل ها از مراجع مسوولان شناورهای مسافری خود موارد بهداشتی و ایمنی در راستای جلوگیری از شیوع و انتشار این بیماری را رعایت می کردند و مردم نیز با رعایت پروتکلها از این وسایل برای هزیمت به مقصد خود استفاده می کردند.
وی ادامه داد: اکنون با شیوع افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا تعداد مسافران نیز کاهش یافته است و از مسوولان بابت نداشتن بسته حمایتی از فعالان این عرصه گلهمند هستیم.
وی با مقایسه سفرهای دریایی با هوایی اظهار داشت: اکنون شرکتهای هواپیمایی صندلی خالی در هواپیماها باقی نمی گذارند و پروتکل ها را هم در عین پرواز رعایت نمیکنند که جا دارد مسوولان رسیدگی کنند.
مشکل های شناورداران مسافری برای مسوولان کشوری ملموس نیست
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس یادآور شد: هرمزگان تنها نقطه ای از ایران است که سفرهای دریایی در آن انجام میشود و همین مساله موجب شده این سفرها و فعالیت شناورهای مسافری دریایی و اهمیت آنها برای ساکنان نواحی سواحل جنوبی کشور برای مسوولانی که در پایتخت نشستهاند ملموس نباشد.
اصلاحی بیان گفت: شناوری که به صورت عادی در یک سفر ۱۱۲ مسافر جابهجا می کرد اکنون به ۷۰ تا ۸۰ مسافر رسیده و زمانی هم به ۱۶ تا ۱۷ مسافر رسیده بود که با این تعداد مسافر نمیتوان هزینه ها را جبران کرد.
وی اظهار داشت: ۱۸ فروند از ۴۳ فروند شناور به علت نداشتن لوازم یدکی و مشکل های فنی از چرخه فعالیت خارج شده اند که به دلیل مشکلهای ارزی قادر به تامین قطعه های مورد نیاز نیستند و قطعه های آنها در داخل کشور هم تولید نمی شود و یا اینکه کیفیت پایینی دارند و به علت شیوع کرونا درامدی هم حاصل نمی شود.
وی یادآور شد:حرکت شناورها صرفه اقتصادی ندارد و سفر شناورها به علت فشاری است که از سوی اداره بندرها و دریانوردی وارد میشود.
محدودیت برگزاری تور گردشگری درهرمزگان همچنان وجود دارد
رییس انجمن راهنمایان تور هرمزگان هم گفت: فعالیت تورگردانی راهنمایان از ابتدای شیوع کرونا در کشور یعنی از ابتدای اسفند ماه به صورت خودجوش متوقف شده و فعالان این عرصه ضد عفونی کردن و گندزدایی اماکن تاریخی را در دستورکار خود قرار دادند.
مجید هاشمی ادامه داد: برگزاری تورهایی که خارج هرمزگان به این استان می آمدند را متوقف کردیم تا کمکی به حفظ سلامتی افراد شده باشد.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه یک ماه از زمان اعلام آزاد بودن برگزاری تورهای گردشگری با تعداد نفرهای کم ( ۶ نفر) از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میگذرد اما هنوز هرمزگان از محدودیت خارج نشده است.
راهنمای گردشگر به عنوان یک شغل شناخته شود
وی بیان داشت: هنوز راهنمای گردشگری در کشور به عنوان یک شغل شناخته نمیشود که با تلاش انجام شده در سطح کشور وزیر میراث فرهنگی آنرا به عنوان شغل پذیرفت و امید میرود بتواند دولت را نیز در این خصوص قانع کند.
رییس انجمن راهنمایان تور هرمزگان با بیان اینکه این انجمن دارای ۴۰ عضو دارای کارت شناسایی است که ۲۵ تا ۳۰ نفر آنان فعال هستند، اشاره کرد: بسیاری از راهنمایان در سطح کشور ۲ شغله هستند.
هاشمی خاطر نشان کرد: با توجه به خسارت هایی که کرونا داشته و وعدههای دولت برای کمک جهت جبران ناشی از کرونا انتظار میرود این سخنان جنبه عملیاتی بگیرند ولی تا کنون هیچ حرکت مادی و معنوی در این راستان انجام نشده است.
آسیب ۱۰۰ درصدی صنعت سفر و گردشگری
رییس انجمن راهنمایان تور هرمزگان گفت: مردم از ترس ابتلا به بیماری کرونا سفرها و شرکت خود در تورها را متوقف کردهاند که به آنها حق میدهم، سفرهایی هم که اکنون انجام میشود به صورت خانوادگی بوده و کسی از تورها استقبال نمیکند.
وی اضافه کرد: به علت شیوع کرونا و شریطی که بر جامعه حاکم کرده صنعت سفر و گردشگری آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.
وی اشاره کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت هرمزگان با سایر استان های کشور نشستهای مختلفی با دانشگاه علوم پزشکی استان جهت تدوین پروتکلها و دستورکارهای بهداشتی جهت همزیستی با بیماری کرونا انجام شده است.
هاشمی تاکید کرد: پروتکلهایی که برای کشور تدوین شده به دلیل آب و هوای گرم پاسخگو نیست و وضعیت این استان با سایر استانها متفاوت است.
بازگشایی هتل ها در فصل گرم سال صرفه اقتصادی ندارد
رییس جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان هم به ایرنا گفت: با شیوع کرونا هتل ها تعطیل شدند و هنوز هم بسیاری از آنها در این استان باز نشدهاند و بازگشایی آنها در این شرایط آب و هوایی که فصل کم رونقی سفر به این استان است چندان فایده و توجیه اقتصادی ندارد.
محمدرضا چرسی زاده تاکید کرد: فصل رونق سفر هرمزگان از آذر ماه تا ۱۵ فروردین سال بعد است و اکنون کرونا و شرایط اقلیمی این استان دست به دست هم دادهاند تا هتل ها مسافری نداشته باشند.
وی افزود: دولت میگوید نیروهای موجود را حفظ کنید تا درصدی وام بدهم که مبنای حفظ نیرو را هم ماههای بهمن و دی و فروردین قرار میدهد که اوج حضور مسافران در این استان است.
رییس جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان خاطر نشان کرد: همچنین از ۱۲ میلیون تومان وام بانکی که به عنوان کمک می دهد هم سود ۱۲ درصدی میگیرد.
چرسی زاده تصریح کرد: هتل ها از اسفند سال گذشته تعطیل بودهاند و اکنون دولت میخواهد هتلها حفظ نیرو کنند و حق بیمه و حقوق نیروهای هتل تعطیل بوده را از جیب هتلدار پرداخت شود و از طرفی سود بانکی هم بابت پولی که با مجوز رهبری برای جبران خسارتهای کرونا دریافت کرده را هم بگیرد.
مالیات هتل ها صفر محاسبه شود
وی اشاره کرد: پیشنهاد می کنم به جای دادن وام با سود ۱۲ درصدی برای یک سال و بیشتر مالیات بر درآمد و ارزش افزوده هتل ها را صفر محاسبه کند و حق بیمه سهم کارفرما را نیز بپردازد.
وی بیان داشت: این برای هتل ها و خود دولت به صرفه تر از پرداخت وام بانکی با بهره ۱۲ درصدی است که در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است و اگر دولت این کارها را انجام دهد سایر مشکل ها نیز به تدریج حل میشود.
رییس جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان با بیان اینکه در این استان حدود ۵ هزار تخت هتلداری وجود دارد، یادآور شد: ظریب اشغال هتل ها از ۱۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال نزدیک به صفر بوده و بعد از آن نیز زیر پنج درصد باقی مانده است.
صنعت سفر و گردشگری با توجه به شرایطی که متولیان بخش خصوصی از آنگفته اند و همچنین شرایطی که در جامعه مشهود است حال و روز ناخوشی دارد که نیاز به مساعدت مسوولان و تدبیر دارد و بیشتر این افراد شرایط ودور این صنعت را ترسیم کردند.
عمده درخواست صاحبان صنعت گردشگری هرمزگان تامین هزینه هایی مثل حقوق کارگران وکارمند به صورت بلاعوض از سوی دولت، به صفر رساندن مالیات این بخش بوده که به ورشکستگی و تعطیلی و اخراج نیروهای آنان منجر نشود چرا که زمانی این صنعت یکی از محل های اشتغال و تامین مالیات نقشی در اقتصاد داشته که امروز به رکورد افتاده است.