بجنورد- ایرنا- مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: از مجموع زائران حج تمتع امسال در این استان ۶۳ درصد را افراد ساکن در نواحی شهری تشکیل می‌دهند.

محمدباقر قاصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ظرفیت هزار و ۴۰۰ نفره کاروان های حج تمتع امسال استان تکمیل شده است، اظهار داشت: از مجموع زائران امسال ۸۸۳ نفر شهری اند و ۴۹۰ نفر را ساکنان نواحی روستایی تشکیل می دهند.

وی سطح تحصیلات هزار و ۹۳ نفر از حجگزاران امسال خراسان شمالی را دیپلم و زیر دیپلم و مابقی را بالاتر از آن تا سطح دکترا عنوان کرد و افزود: سن یکی از زائران زیر ۱۹ سال، چهار نفر بین ۲۰ تا ۲۹، ۳۹ نفر بین ۳۰ تا ۳۹، ۲۳۳ نفر ۴۰ تا ۴۹، ۴۶۰ نفر ۵۰ تا ۵۹، ۴۵۰ نفر ۶۰ تا ۶۹ و ۲۰۰ نفر نیز ۶۹ سال و بالاتر از آن هستند.

قاصری یادآور شد: این تعداد زائر در قالب ۱۰ کاروان شامل ۹ کاروان شیعه و یک کاروان ۸۵ نفره اهل سنت به زیارت بیت الله الحرام اعزام می شوند.

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: از مجموع کاروان ها سه کاروان از بجنورد و ۲ کاروان از اسفراین عازم حج می شوند و هر یک از شهرستان های شیروان، فاروج، گرمه و جاجرم، رازوجرگلان و مانه و سملقان نیز یک کاروان راهی سرزمین وحی می کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون اولویت های اعزام تا ۳۰ آبان سال ۱۳۸۶ اعلام شده و تمامی اقدامات مربوط به معاینه پزشکی مرحله اول و برگزاری کلاس های مجازی برای آنان صورت گرفته است و علاوه بر آن سه دوره کلاس آموزشی از طریق شبکه استانی اترک برای زائران پخش شده و ۲ جلسه دیگر نیز اجرا می شود.

قاصری، زمان اعزام زائران به حج تمتع را به احتمال زیاد ابتدای تیرماه امسال اعلام کرد و افزود: تا کنون هیچگونه اطلاعیه ای مبنی بر لغو سفر حج تمتع به استان نرسیده و امور اعزام روال عادی هر ساله را طی می کند.

وی اظهار داشت: تا سال گذشته ظرفیتی به لحاظ کاروانی برای شهرستان فاروج نداشتیم ولی امسال تمامی شهرستان های استان دارای کاروان اعزامی به حج هستند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ نفر جمعیت دارد که حدود ۱۰ درصد آنان را ترکمنان اهل سنت تشکیل می دهند.