به گزارش روز سه شنبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار داشت: با کمک سازمان نهضت سوادآموزی تلاش میکنیم کودکانی که به دلایل مختلف مانند معلولیت جسمی یا فقر خانواده خارج از مدرسه هستند، آموزش ببینند و با اخذ مدارک تحصیلی بتوانند وارد چرخه آموزش عادی شوند.
میدری با اشاره به همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: در مراکز توانبخشی پرتو (مراکز آموزش کودکان کار) قرار است که این طرح آموزشی شروع و سازمان نهضت سوادآموزی هم آموزشهای رسمی خود را آغاز کند تا بعد از آن بتوانیم این طرح را در همه کشور انجام دهیم.
«پروانه رضایی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به دستهبندیهای مختلف از پدیده کودکان کار، اظهار کرد: علاوه بر مراکزی مانند مرکز پرتو باید از توان دیگر دستگاههای کشور برای حل مساله کودکان کار نیز استفاده کرد.
همچنین «محمدرضا جوادی یگانه» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: شهرداری تهران بخشنامه ای را به امضای شهردار تهران برای پایان دادن به کار کودکان در همه بخشهای پیمانکاری شهرداری و به ویژه جمع آوری پسماندهای خشک و زباله گردی رسانده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از مسئولیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ارائه خدمات حمایتی به کودکان کار است، اظهار کرد: شهرداری تهران از سالهای گذشته طرحهای متعددی را برای حمایت از کودکان کار و در معرض آسیب تدارک دیده است.
جوادی یگانه اضافه کرد: در حال حاضر در ۲۴ مرکز پرتو و چهار مدرسه صبح رویش ۵هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان در حال آموزش و مهارت آموزی هستند، تا بتوانند مدرکشان را به صورت رسمی بگیرند و در آینده ادامه تحصیل دهند؛ این مساله میتواند خود عاملی برای خروج از چرخه فقر توسط این کودکان باشد.
«سیدمالک حسینی» رییس سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، نیز با بیان اینکه در مراکز پرتو سرفصلهای آموزش رسمی به کودکان تدریس میشود، گفت: بر توانمدسازی خانوادههای کودکان کار هم تمرکز کرده ایم و با قراردادی که با جهاد دانشگاهی منعقد شده بحث توانمندسازی اقتصادی ۵۰۰ واحد از خانواده های این کودکان اجرایی شده است.
حسینی گفت: فرایند اتفاقات در مرکز پرتو علاوه بر حمایت از کودکان، کمک به خروج آنها از چرخه فقر است. در همین راستا برای اولین بار و در جمع ۱۵ کشوری که به این حوزه ورود کردهاند آموزش های مهارتی تا خارج شدن کودکان کار از چرخه فقر آغاز شده است.
بر اساس این تفاهمنامه فراهمکردن تسهیلات لازم جهت برخورداری از بانکهای اطلاعاتی طرفین، حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامههای آموزشی در مورد کودکان در معرض آسیب خارج از مدرسه، بهرهگیری از ظرفیتهای استانی در دستیابی به اهداف مشترک آموزشی و تشکیل کارگروه اجرایی به منظور برنامهریزی، اجرا و نظارت و پایش اجرای مفاد تفاهمنامه مهمترین تعهدات مشترک طرفین است.
ایجاد فرصت برابر آموزشی، توانمندسازی کودکان بی سواد و بازمانده از تحصیل در معرض آسیب و انسداد مبادی ورودی بی سوادی مهمترین اهدافی است که برای تفاهم نامه سه جانبه با موضوع آموزش کودکان کار ترسیم شده است.