تهران- ایرنا- رییس دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است: برای پیشرفت به تلاش نیاز داریم و هرچه تحریم‌ها افزایش یابد، با اینکه به ظاهر به نفع کشور نیست اما باعث افزایش تلاش، زحمت و استفاده از پتانسیل‌های جوان کشور می‌شود؛ به عبارتی این دو مولفه، دو روی یک سکه هستند که رابطه مستقیم با هم دارند.

در سال های اخیر توجه به حوزه دانش بنیان باعث شده که کشور با تشدید تحریم ها در بسیاری از حوزه ها مثل تهیه مواد بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی در بحران کرونا به خودکفایی برسد. همچنین توجه ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری به پتانسیل جوان کشور باعث شده که بسیاری از دانشگاه ها از استقرار مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها استقبال کنند؛ به صورتی که هم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر هستند.

سلمان نورآذر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص اهمیت توجه به شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری بسیار به رشد علمی کشور توجه دارند و مسوولان اجرایی نیز این موضوع را در عملکرد خود مورد توجه قرار داده اند.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته ارتباط صنعت و دانشگاه آغاز شده و اخیرا نیز توجه به دانش بنیان ها و ارتباط صنعت با دانشگاه رشد بسیار زیادی داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: اینطور نیست که همه شرکت های دانش بنیان کارهای دور از ذهن و خاصی انجام می دهند اما می توان ادعا کرد که تمام آنها در آینده راه های اصلی علوم را در دست خواهند گرفت.

توجه افکار عمومی به رشته‌های خدماتی، چالشی قابل تامل

نورآذر با بیان اینکه هم اکنون این چالش وجود دارد که افکار عمومی به دنبال رشته های خدماتی مثل پزشکی هستند، تصریح کرد: این موضوع قابل تامل و نیازمند بررسی است.

وی افزود: اکنون از علوم پایه و مهندسی، استقبال اندکی می شود؛ درحالی که اگر این دو حوزه مورد توجه قرار گیرند، در آینده یکی از کشورهای پیشرفته جهان خواهیم بود.

رفاه در گرو تلاش است

رییس دانشکده مکانیک دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: اگر به تاریخچه کشورهای صنعتی نگاه کنیم، می بینیم که تمام آنها در پروسه جنگ جهانی و شرایط سخت و تخریب رشد کرده اند؛ در نتیجه ما برای پیشرفت به تلاش نیاز داریم و هرچه تحریم ها افزایش پیدا کند، با اینکه به ظاهر به نفع کشور ما نیست اما در عمق مساله باعث تلاش، زحمت و استفاده از پتانسیل های جوان کشور می شود.

وی با بیان اینکه رفاه در گرو کمبود و تلاش است، ادامه داد: در ابتدا باید کمبود را احساس کنیم و سپس تلاش، تحمل و تامل کنیم. در این مرحله گره های کشور به دست خود ما باز می شود کمااینکه کشورهای صنعتی از همین مسیر به پیشرفت رسیده اند.

نورآذر تصریح کرد: مردم کشورهای صنعتی از مسوولان توقع زیادی ندارند و با تلاش خود توانسته اند دستاورهای بسیاری داشته باشند.

از تحریم‌ها استفاده کنیم

عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: باید از فرصت تحریم ها استفاده کنیم زیرا رشد کشور به دنبال کمبود و تحریم ها حاصل می شود. در زمان قبل از انقلاب تحریمی وجود نداشت و کشور وابسته به غرب بود و زمانی که رژیم شاهنشاهی از کشور برچیده شد، در کشور ما متخصص و تکنسین بومی وجود نداشت اما تکیه انقلاب اسلامی به مردم بود و در نهایت توانستیم در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: در کل با وجود برخی کمبودها معدل کار در این ۴۰ سال بسیار مطلوب بوده است و تمام پروژه های کلان علمی و اجرایی را تکنسین های بومی انجام داده اند.