بهگزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ولی تیموری در جلسهای که با نمایندگان تشکلهای گردشگری و مدیران کل دفاتر معاونت گردشگری با موضوع تهیه برنامهای قابلاجرا برای تحریک تقاضا در حوزه گردشگری برگزار شد، گفت: پیشنهادهایی برای اجرای یک برنامه کوتاهمدت در قالب تحریک تقاضا از سوی تشکلهای گردشگری ارائه شد. البته برنامههای میانمدت و بلندمدت هم در نظر گرفته شده است.
وی افزود: باید برنامهای که تهیه و نوشته میشود، همراه با اقدامات عملی برای اعتمادسازی باشد. تهیه پروتکلها، ترجمه، تهیه کلیپ و... را میتوان در داخل این برنامه دید.
وی گفت: موضوع بعدی که باید در این برنامه درنظر گرفته شود، تصویرسازی در کوتاهمدت است، باید نشان دهیم زمانی که یک گردشگر وارد کشورمان میشود چه اتباع خارجی و چه اتباع ایرانی، با اقداماتی که ما انجام میدهیم و رعایت پروتکلهای بهداشتی، خطری سلامت آنها را تهدید نمیکند و ما بهعنوان مقصد امن هستیم.
معاون گردشگری کشور گفت: ما و بخش خصوصی باید کمک کنیم تا در کنار آموزش در خصوص نحوه مواجهه با کرونا، رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در تأسیسات گردشگری نشان داده شود. همچنین در بخش تحقیقات بازار باید ببینیم چه افرادی میخواهند به ایران سفر کنند و شرایط همزیستی با کرونا برای گروه و مخاطبان ما که قصد سفر دارند، مشخص کنیم.
او افزود: در بحث اقدامات حمایتی برای تأسیسات گردشگری، دکتر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستیکارهای مختلفی انجام دادند. بهعنوان یک الزام نیاز است تا تورهای آشناسازی را در ابعاد داخلی و بینالمللی برگزار کنیم. همراهی دستگاههایی مانند صداوسیما و وزارت بهداشت درخصوص سفر ضروری است.
مجموعه اقداماتی که کشور در مدیریت بیماری کرونا انجام داده است، موفقیتآمیز بوده است. ما یکی از حوزههایی بودیم که بحث پروتکل سفر هوشمند را پیشنهاد داد یعنی سفر همراه با سلامت که مبنا کار قرار گرفت، همچنین در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم مصوبه از سوی این وزارتخانه با عنوان معیشت بهعلاوه سلامت تصویب و این موضوع تبدیل به یک گفتمان در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا شد.
صدور گواهی سلامت برای هتلهایی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند
معاون گردشگری کشور بیان کرد: آمادگی داریم بازدیدها و بازرسیها را به خود اصناف واگذار کنیم تا آنها گواهی سلامت را برای هتلهایی که پروتکلهای سفر هوشمند را رعایت میکنند، صادر کنند، همان کاری که کشور ترکیه انجام میدهد. سازوکار اجرایی تحقق این موضوع را به بخش خصوصی واگذار میکنیم ما هم در این زمینه حمایت میکنیم تا اعتمادسازی در خصوص سفر امن بیشتر شود.
برگزاری ماهانه یک جشنواره گردشگری در هر استان
او از برگزاری ماهانه یک جشنواره گردشگری در هر استان خبر داد و تصریح کرد: دو پروتکل بهداشتی که ملی بوده و بر اساس استانداردهای بینالمللی و پروتکلهای سازمان جهانی گردشگری و سازمان بهداشت جهانی نوشته شده و مورد تأیید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار دارد و وزارت بهداشت نیز تصویب کرده است، باید ترجمه شود، ۷۰ درصد آن نیز انجام شده است.
نکته بعدی در تحریک تقاضا برای سفر، ایجاد فرصت سفر در قالبهای مختلف مانند تعطیلی پنج روز در پاییز و زمستان برای کارمندان است که در گذشته در هیئت دولت مطرح شد، یعنی ما باید فرصتی را برای جبران سفرهای نوروزی که به دلیل شیوع کرونا انجام نشده است، ایجاد کنیم.
تیموری اظهار داشت: طرح تعطیلات پایان هفته توسط دوستان ما در حوزههای مختلف در حال پیگیری است تا به تعطیلات روز جمعه، پنجشنبه نیز اضافه شود، در حقیقت باید به سمت فراهم کردن فرصت سفر برای مردم باشیم.
وی افزود: در بحث رایزنیهای بینالمللی اقداماتی انجام دادیم و دو هفته است که به شکل مرتب در کانالی که در فضای مجازی برای رایزنهای فرهنگی و سفرا ایجاد کردیم، وارد تعامل شدیم، حداقل تا به امروز با هفت سفیر کشورهایی همچون مالزی، تونس، آذربایجان و... ارتباط برقرار کردیم تا با طرفهای خود صحبت کنند.
تیموری خاطرنشان کرد: سفرای ما نیز برای بازیابی و رونق گردشگری بینالمللی جلساتی گذاشتند، این رایزنیها بینالمللی از طرف ما آغاز شده است و بخش خصوصی نیز مانند آژانس داران و هتلداران نیز با همتایان خود مذاکره کنند تا رایزنیها به شکل شبکهای انجام شود.
پیگیر بودجه برای تبلیغات گردشگری ایران در سطح بینالمللی هستیم
تیموری درباره تبلیغات در حوزه گردشگری گفت: از زمان حضور خود در معاونت گردشگری موضوع تبلیغات در شبکههای معروف را پیگیری کردم، دولت با توجه به مسائل تحریم و کرونا از لحاظ اقتصادی مشکل دارد، اما تمامی این موارد در قالب نامه برای رئیسجمهوری ارسال شد. دکتر روحانی نیز دستور دادند و به سازمان برنامهوبودجه این موضوع ابلاغ شد. این سازمان مطرح کرده بود که باید این موضوع به شکل مصوبه تصویب شود، اکنون این مصوبه در کمیسیون فرهنگی دولت قرار دارد به این منظور برنامهای دقیق توسط معاونت گردشگری تهیه به آنها ارائه و قرار شد، بودجهای برای تبلیغات در خارج از کشور و برداشتن تصویر غیرواقعی از ایران و بحثهای اعتمادسازی در نظر گرفته شود، البته مسیرهای گرفتن این بودجه طی شده است.
برای رونق گردشگری باید بهسمت اجرای تورهای مستقل و انفرادی حرکت کنیم
او با بیان اینکه بحث گردشگران انفرادی، یک رویه بینالمللی است و در شرایط کرونا نیز به این موضوع تأکید میشود، تصریح کرد: گردشگری انفرادی چندین سال است که در سطح جهان مطرح شده و با شیوع کرونا تأکید بیشتری شده است. برای اینکه به سمت روند بینالمللی پیش برویم باید بهطرف تورهای مستقل و انفرادی حرکت کنیم.
وی افزود: برای رونق گردشگری داخلی باید بخش خصوصی کمک کند و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دهد تا تمام تأسیسات گردشگری ما درگیر شوند، در بعد داخلی ما سفر بهاندازه کافی داریم، اما این سفرها باید در قالب یک پکیج از سوی فعالان گردشگری مانند دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و راهنمایان و... تعریف و در نظر گرفته شود.
باید سفر کردن با تور برای مردم فرهنگسازی شود و حتی ویژگیها و مزایای این نوع سفر برای مردم تشریح شود، در حقیقت زنجیره سفر باید پیوسته شود. باید پکیجی را برای گردشگران طراحی کنیم که باصرفه باشد. البته این پکیج باید برای گردشگران خارجی نیز در نظر گرفته شود.
معاون گردشگری گفت: اکنون گردشگری انفرادی در سطح دنیا مطرح است، برای اینکه ما هم بتوانیم از این موضوع بهرهمند شویم باید ابتکار عمل داشته باشیم و برای نشان دادن سفر ایمن همراه با سلامت، کلیپهایی طراحی کنیم که در آن رعایت پروتکلهای بهداشتی نمایش داده شود.
تیموری همچنین از انجمنها و تشکلها خواست تا برای تحریک تقاضای سفر در بعد داخلی و بینالمللی برنامههای خود را ارائه دهند.
وی همچنین از برنامهریزی برای برگزاری هفتههای فرهنگی ۳۱ استان در استانهای همجوار یا منطقهای به شکل دورهای خبر داد و اظهار داشت: هفتههای فرهنگی باید توسط انجمن ایران بهعنوان کانون ملی گردشگری دفاتر ما برای تحریک تقاضا برنامهریزی اجرا و برگزار میشود. همچنین قرار است ۳۱ تور آشناسازی از تورگردانان، اصحاب رسانه، بلاگرها، افراد مؤثر و... یک استان در استانهای همجوار و منطقه برگزار شود.
برگزاری همایش بینالمللی تورگردانان در ایران
تیموری با اشاره به برنامهریزی برای برگزاری همایش بزرگ تورگردانان در سطح بینالمللی گفت: برای این همایش از کشورهای حوزه هدف گردشگری ایران دعوت میکنیم و در حاشیه آن نشستهایی با فعالان کشورهای بازار هدف گردشگری ایران برگزار میشود، همچنین تورهای آشنا سازی برای کشورهای هدف که بیشتر کشورهای همسایه و منطقه هستند، برگزار خواهیم کرد.
برگزاری روز گردشگری ایران در چهار کشور ترکیه، آذربایجان، آلمان و هندوستان که بازارهای هدف ما هستند، در نظر گرفته شده است.
وی درباره دیگر برنامههای معاونت گردشگری برای تحریک تقاضای سفر در سطح بینالمللی گفت: هشت تور آشناسازی بینالمللی و نشستهای بی تو بی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عمان، ارمنستان، پاکستان، روسیه، عراق و افغانستان توسط انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و چهار تور آشناسازی بینالمللی و نشست بی تو بی از کشورهای چین، هندوستان، آلمان، فرانسه توسط جامعه تخصصی تورگردانان برگزار میشود.
تیموری در تشریح دیگر برنامهها برای رشد و توسعه گردشگری بینالمللی به برگزاری هفتههای فرهنگی ایران حداقل در ۱۰ کشور بازار هدف که امکان جذب بالاتری دارند، اشاره کرد.