استان اردبیل از نظر داشتن بزرگراه و جاده اصلی عقبتر از دیگر مناطق کشور است و بر اساس آمارها با ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه ، ۶۹۰ کیلومتر راه اصلی ، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی در مقایسه با میانگین کشوری در رتبههای پایین قرار دارد.
تخریب جادههای اصلی ، نبود خطکشی مناسب، نبود روشنایی، کم عرض بودن جاده، نبود بزرگراه و وجود سرعتگیرهای خطرناک از جمله نقصانهای جادهای استان اردبیل است و به همین واسطه میزان تصادفات رانندگی در آنها نیز بیشتر میباشد.
به گفته فرزاد قلندری ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، این استان در سال گذشته و ۲ ماه اول سال جاری در تصادفات جادهای برونشهری و راههای روستایی نسبت به زمان مشابه سال۹۷ جایگاه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
با توجه به این مهم در دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات جادهای استان اردبیل اقدامات در خور توجهی انجام شده و هم اکنون عملیات راهسازی پر رونق شده و با بهرهبرداری از پروژههای مهم راهسازی در یک بازه زمانی کوتاه مدت این استان از وضعیت مناسبی در زمینه زیرساختهای جادهای برخوردار خواهد شد.
محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در جریان سفر به استان اردبیل گفت: هماکنون در محورهای شمالی و جنوبی این استان ۶ پروژه بزرگراهی در حال ساخت است.
وی افزود: هدفگذاری پروژههای راهسازی در استان اردبیل، افزایش ظرفیت نقاط گلوگاهی و احداث باند دوم است تا از بار ترافیکی جادهها کاسته شده و تردد تسهیل و بدون خطر صورت گیرد.
اسلامی اضافه کرد: احداث سالانه ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان برنامهریزی شده و اگر در یک بازه زمانی چهارساله این برنامه اجرایی شود بخشی مهمی از مشکلات راههای ارتباطی استان اردبیل و تبدیل جادههای اصلی به بزرگراه محقق خواهد شد.
وی بیان کرد: در بخش راه حجم سرمایهگذاری در پروژههای اجرایی استان یک هزار میلیارد تومان است و برای تکمیل پروژه راهآهن اردبیل - میانه نیز که تا پایان دولت دوازدهم بهرهبرداری خواهد شد، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
تمامی راههای شمالی استان اردبیل چهاربانده میشود
اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل هم با اشاره به مشکلات راههای شمال استان گفت: طی یک برنامهریزی جامع تمامی راههای شمال استان اردبیل چهاربانده شود.
وی اظهارداشت: در بحث پروژههای حمل و نقل و راههای ارتباطی استان اردبیل برنامههای خوبی با مشارکت سرمایهگذاران خصوصی و دولتی انجام شده که در همین راستا برنامهریزی شده تمامی راههای شمالی استان چهاربانده شود.
بهنامجو با بیان اینکه جاده اردبیل-سرچم در جنوب استان نیز در اولویت اجرای طرح چهاربانده راهها و جادههای استان قرار گرفته است، افزود: به دلیل موقعیت خوب این محور و ارتباط اردبیل به سایر استانهای کشور طرح چهاربانده کردن آن آغاز شده است.
استاندار اردبیل حذف نقاط حادثهخیز در جادههای استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سالهای اخیر نقاط حادثهخیز در راههای اصلی برطرف شده تا میزان تصادفات کاهش یابد.
وی بیانکرد: دولت اعتبارات لازم را برای احداث بزرگراهها تامین میکند و مقرر است سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان احداث شود.
۵۰ کیلومتر بزرگراه به طول راههای استان اردبیل افزوده میشود
محبوب حیدری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز گفت: با سرعت گرفتن عملیات اجرایی، امسال ۵۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراههای استان افزوده میشود.
وی اظهارداشت: برای تبدیل راههای اصلی این استان به بزرگراه ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا جادههای ایمنی داشته و مردم در تردد جادهای با مشکلی روبرو نشوند.
حیدری گفت: مطالعات تمام راههای استان اردبیل در احداث بزرگراه به اتمام رسیده و مجوز عملیات اجرایی و توسعهای در این مسیرها اخذ و مقرر است ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شود.
وی افزود: در کنار اخذ مجوز برای توسعه بزرگراه در استان و افزایش منابع اعتباری در این سه سال تلاش شده تا تمامی راههای شریانی از توسعه کمی و کیفی برخوردار شوند.
حیدری افزایش ۱۰ برابری اعتبارات حوزه راهها را در سه سال اخیر بیسابقه خواند و گفت: اعتبارات توسعه راههای استان از ۱۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ هماکنون به ۱۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیانکرد: در سال گذشته در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه در بخش توسعه راهها و تکمیل مسکن هزینه شد که هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار میلیارد ریال آن در حوزه راهها بوده است.
وی افزود: احداث و توسعه راهها هزینهبر است ، طوری که در شمال استان به ازای هر کیلومتر احداث راه ۵۰ میلیارد ریال و در جنوب این استان به دلیل شرایط کوهستانی به ازای هر کیلومتر احداث راه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه میشود که این رقم در احداث تونل به ازای هر کیلومتر ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه پیشبینی میشود.
اعتبار راههای استان اردبیل چهار برابرشد
داود شایقی ، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل هم گفت: اعتبار پروژههای راهسازی استان در ۲ سال اخیر بیش از چهار برابر افزایش یافته و در سفر زمستان گذشته رییسجمهوری به اردبیل نیز ۳۰۰ میلیارد تومان منابع به توسعه راههای منطقه پیشبینی شده است.
وی اظهارداشت: قرار است سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان اجرایی و عملیاتی شود تا در بحث حمل و نقل در کنار راهآهن وضعیت استان اردبیل ارتقا یابد.
وی درباره چهارخطه راههای استان به عنوان یک زیرساخت اساسی در مسیر توسعه استان افزود: در سال های گذشته تنها یک پروژه جاده اردبیل – مشگینشهر ردیف ملی داشت اما با تلاش و پیگیری ۲ سال اخیر مدیران استانی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر همه راههای استان دارای ردیف ملی هستند.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: از سال گذشته چهارخطه گرمی – بیلهسوار، بیلهسوار – پارسآباد، پارسآباد – سربند و مشگینشهر، نمین – آستارا و اردبیل – سرچم به عنوان پروژههای اولویتدار در این باب در دستور کار قرار گرفته است.
عملیات اجرایی توسعه جادههای استان اردبیل باید تسریع شود
علی نیکزاد ، نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عملیات اجرایی توسعه و گسترش شبکه راههای ارتباطی و محورهای مواصلاتی مناطق مختلف استان اردبیل باید با اختصاص اعتبارات لازم تسریع شود.
وی اظهارداشت: به منظور بررسی مطالبات مردم استان اردبیل در حوزه راه و راه آهن وزیر راه و شهرسازی به استان سفر کرد و در جریان آن مسائل و مشکلات حوزه راه به عنوان یکی از اساسیترین مطالبات مردمی پیگیری شد.
نیکزاد با بیان اینکه توسعه راههای استان اردبیل بهصورت جدی پیگیری میشود بیان کرد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر علاوه بر تصادفات در جادهها شاهد ترافیکهایی با حجم سنگین نیز بودهایم توسعه راهها به صورت جدی پیگیری میشود.
نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترافیکهای سنگین جاده اردبیل-آستارا بیان کرد: برای حل مشکلات ناشی از ترافیک سنگین در این راه در آیندهای نزدیک عملیات اجرایی پروژه تونل دوم گردنه حیران آغاز میشود.
اقدامات خوبی در تامین اعتبارات راه های استان صورت گرفته است
صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در بعد امور زیربنایی و عمرانی اقدامات خوبی طی ۲ سال اخیر در استان اردبیل انجام شده و دولت و مجلس گامهای خوبی در این زمنیه برداشتهاند.
وی با اشاره به اخذ ردیفهای بودجه مناسب برای اجرای پروژههای مهم استانی از جمله راهآهن و نیز توسعه راههای اصلی و شریانی استان در دوره قبل مجلس گفت: اخذ ردیف بودجه و این اعتبارات مطالبه مردم و اولویت نمایندگان در مجلس دهم بوده است.
بدری اضافه کرد: امیدواریم با همفکری و تلاش نمایندگان مجلس یازدهم و کارگزاران دولت، اقدامات زیربنایی استان به نتیجه رسیده و نیازهای اساسی استان اردبیل در یک سال آخر دولت تکمیل شود.
وی نیاز استان اردبیل در عرصه عمرانی را بسیار زیاد خواند و افزود: با اخذ ردیفهای بودجه مناسب در امور زیربنایی امروز دیگر دغدغه سال ۹۵ را در تامین بودجه برای اجرای طرحهای مهم استان نداریم و بستر برای تکمیل طرحهای استان فراهم شده است.
راه های شهرستان گرمی نیازمند تامین اعتبار مناسب است
ولی اسماعیلی ،نماینده گرمی مغان هم گفت: راههای ارتباطی شهرستان گرمی نیازمند تامین اعتبار مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی بوده و امید است اعتبار لازم تامین شود.
وی افزود: سفر یکروزه وزیر راه به استان اردبیل برکات مهمی از جمله تامین اعتبار برای راههای ارتباطی و پروژه راهآهن اردبیل را به همراه داشته و تعیین تکلیف نهایی درباره چهار بانده شدن راه گرمی به بیلهسوار و تسریع در عملیات این پروژه از مهمترین خواستههای مردم این شهرستان است.
اسماعیلی اظهارداشت: تسریع در عملیات عمرانی راه ورودی شهر گرمی و آسفالت پنج کیلومتر چهارباند این شهر که پس از چهار سال هنوز تکمیل نشده از دیگر خواستههای مردم منطقه است.
نماینده شهرستان گرمی افزود: توجه به راههای روستایی از جمله راه اصلی موران به گرمی و گرمی به شهر انگوت نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عملیات اجرایی توسعه محورهای مواصلاتی مغان هرچه زودتر تکمیل شود
عباس جهانگیرزاده ،نماینده مردم شهرستانهای پارسآباد، بیلهسوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عملیات اجرایی توسعه راههای منطقه مغان بویژه جاده پارسآباد- سربند و اردبیل- پارسآباد هرچه زودتر باید تکمیل شده و مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان مرزی پارسآباد مغان و شهرهای اطراف در بحث کشاورزی، دامپروری و گردشگری ظرفیتهای بسیاری دارند باید برای توسعه این منطقه بیش از پیش تلاش شود.
جهانگیرزاده با اشاره به وضعیت جادههای شمال استان اردبیل افزود: در حال حاضر تمامی این راهها بویژه جاده اردبیل به پارسآباد در وضعیتی به سر میبرند که نیازمند توجه جدی از سوی مسوولان دستگاههای اجرایی است.
او بیان کرد: جادههای شمالی در کانون مطالبات مردم منطقه بوده و بدلیل استاندارد ناکافی و کیفیت نامناسب موجب حوادث ناگوار و خسارتهای جبرانناپذیر در منطقه میشود.
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هفته گذشته خود به پارسآباد گفت: با افزایش ۱۰ برابری اعتبار امسال پروژه چهارخطه پارسآباد - سربند این پروژه مهم شمال استان در دولت دوازدهم بهرهبرداری میشود.
محمد اسلامی افزود: اجرای این پروژه مطالبه اصلی و به حق مردم مرزنشین منطقه بوده و رییسجمهوری نیز در سفر زمستان پارسال خود به استان اردبیل بر تسریع و اتمام این پروژه تاکید داشتند.
وی بیان کرد: با تزریق اعتبار و نیز تقویت و فعالتر شدن پیمانکار مجری این طرح، مصمم به افتتاح این پروژه مهم حیاتی در کوتاه مدت هستیم.
به هر حال در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به پروژه های راه سازی استان اردبیل شده و در جریان سفر رییسجمهوری در زمستان پارسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه در بخش راه و مسکن استان اردبیل کلنگزنی شده است.
بر اساس اعلام مسوولان استان اردبیل اعتبارات راهسازی استان در دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر افزایش یافته و از ۱۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به هزار ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده که نشان دهنده توجه دولت به حوزه راهسازی میباشد.