اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با همتای روسی خود، ضمن بررسی آخرین تحولات افغانستان گفت: پیشبرد گفت‌وگوها میان گروه‌های داخلی، راهکار اصلی برای امنیت و ثبات افغانستان است.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد  "شاه محمود قریشی" طی گفت‌وگو با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تحولات مثبت اخیر در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر تعهد این کشور برای حمایت از فرآیند صلح افغانستان مطابق خواسته و رهبری مردم این کشور، افزود: پیشبرد مذاکرات میان گروه‌های افغان برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آنچه که سهم مثبت پاکستان در توافق صلح دوحه میان آمریکا و طالبان خواند، گفت: گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان تنها راه رسیدن به صلح است.

وزیران امور خارجه پاکستان و روسیه بر تداوم رایزنی‌های نزدیک دوجانبه به عنوان بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای برای  حمایت از روند صلح افغانستان توافق کردند.

بحران کرونا، همکاری در مجامع چندجانبه‌ای، مسائل منطقه‌ای، ضرورت تسهیل در بدهی‌های کشورهای درحال توسعه، تنش‌های اسلام‌آباد-دهلی و اوضاع کشمیر از دیگر محورهای مذاکره میان قریشی و سرگئی لاوروف بود.

فرمانده ارتش پاکستان هفته گذشته به همراه نماینده ویژه جدید این کشور در امور صلح افغانستان به کابل سفر کرد و طی دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات روند صلح مذاکره کرد.

همچنین سفیر پاکستان در تهران نیز روزهای اخیر با نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان دیدار و طرفین تازه‌ترین تحولات افغانستان را بررسی کردند.

«رحیم حیات قریشی» در توییتر نوشت: "محمد ابراهیم طاهریان فرد" نماینده ویژه ایران از انتصاب «محمد صادق» به عنوان نماینده ویژه نخست‌ وزیر پاکستان در امور افغانستان استقبال کرد.  

سفیر پاکستان افزود: نماینده ویژه ایران تاکید کرد که نگاه رو به جلو به همکاری با همتای پاکستانی برای دستیابی به اهداف مشترک صلح، رفاه و ثبات در افغانستان دارد.