مراسم افتتاحیه این خط راهآهن واقع در ایستگاه راهآهن قزوین با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.
ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: این خط با قابلیت افزایش جابهجایی مسافر، ظرفیت حمل و نقل، سرعت، ظرفیت حمل بار در کریدور و صرفهجویی سوخت یک دستاورد عظیم در سال جهش تولید است.
وی بابیان اینکه قزوین جزو پنج استان پر ترافیک کشور است ، یادآورشد : توسعه خط راهآهن کرج - قزوین میتواند به توسعه اقتصادی و زیربنایی این استان منجر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی در این مراسم گفت: این مسیر به طول ۱۰۳ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۵۷۴ میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسید که موجب تحول در ترانزیت کالا و مسافر خواهد شد.
مبارک قدم یادآور شد: ایستگاه راه آهن قزوین بیش از ۸۰ سال از عمر احداث آن می گذرد و طی این سال ها قزوین از دیرباز در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از مهمترین مراکز حمل و نقل کشور و چهار راه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب بوده است.
وی افزود: با افتتاح راه آهن قزوین رشت، استان قزوین در مسیر ریلی خود نیز به شمال کشور اتصال یافته و پس از راه اندازی محور ریلی رشت انزلی آستارا مسیر حمل و نقل بین المللی کامل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: حجم تردد در محورهای استان قزوین به عنوان یکی از پنج استان پرترافیک کشور و قرار گرفتن این شهر در مسیر ارتباطی جابجایی کالا و مسافر، سبب شد تا احداث خط دوم راه آهن تهران قزوین زنجان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.
مبارک قدم اضافه کرد: بی گمان با بستر سازی و معرفی ظرفیتهای بسیار زیاد حمل و نقل ریلی میتوانیم بخشی از ترافیک موجود در آزاد راه قزوین تهران را به راه آهن منتقل کرده و ضمن کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و صرف هزینه کمتر، امنیت و آرامش خاطر بیشتری را برای مسافران هم در ریل و هم در جاده فراهم کنیم.
رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قزوین همچنین عنوان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین ایجاد دهکده لجستیک و اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD را در دستور کار خود دارد که با افزایش بسترهای حمل و نقل ریلی و شهرسازی ریل پایه می تواند گام بلندی را در جهت تحقق این دو طرح مهم که اثرات قابل توجهی در استان و منطقه در پی خواهند داشت بر دارد.
غلامحسین ولدی مدیرکل راهآهن شمال ۲ کشور در آیین افتتاح این خط گفت: اولین خط راه آهن در سال ۱۳۱۸ به قزوین رسیده و اکنون از تهران تا این شهر سه راند قطار ریل باس با ۲ هزار صندلی خدمات رسانی میکنند.
وی اضافه کرد: روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ مسافر از قزوین جابهجا میشود که سالانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر میرسد.
ولدی تاکید کرد: سالانه ۶.۶ میلیون تن بار در استان قزوین جابه جا می شود که سه میلیون تن آن از طریق شبکه ریلی از این استان خارج می شود.
طول این خط راهآهن ۱۰۳ کیلومتر است.