تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: راهبردهای این معاونت پس از شیوع کرونا آگاه‌سازی دانش‌آموزان از طریق مشاوران و مربیان برای مقابله با کرونا و کاهش استرس و اضطراب خانواده‌ها بود.

به گزارش روز شنبه معاونت پرورشی وفرهنگی آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در خصوص عملکرد معاونت پرورشی در تعطیلات مدارس گفت:‌ در دورانی که مدارس تعطیل بود، معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگ تر دنبال شد، اما به معنای تعطیلی مباحث پرورشی و فرهنگی نبود.

وی افزود: آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیستند و هر دو بخشی از فرایند تربیت هستند. در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است. فعالیت‌های ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های تربیتی انجام شده را به دو بخشِ قبل و بعد از راه‌اندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: از زمان شروع بحران استراتژی‌هایی برای خودمان تعریف کردیم. استراتژی اول این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهسازی دانش‌آموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند. پویش‌هایی به همت مربیان و مشاوران در گروه‌های مجازی شکل گرفت که از جمله آنها می‌توان به پویش در خانه بمانیم، کرونا را شکست می‌دهیم اشاره کرد.

وی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و افزود: تشکل‌های دانش‌آموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانش‌آموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید کردند. در کانون‌های تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستان‌ها نیز این اتفاق افتاد. ۲ هزار گروه همیار سلامت از سوی سازمان بسیج دانش‌آموزی در هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران است. در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.

مهارت دانش‌آموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم

کاظمی ادامه داد: استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانش‌آموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم. سه کار در این زمینه انجام شد. پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را برای استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس ۷۵۰ مرکز مشاوره را از طریق گروه‌های مدارس به اطلاع خانواده‌ها رساندیم. بیش از ۷۰ هزار تماس تلفنی داشتیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: دومین اقدام، پیام مشاور بود. تمام مشاوران با تولید پیام‌های متنی، صوتی و کلیپ‌های جذاب در حوزه گروه‌های مجازی تلاش کردند تا مهارت دانش‌آموزان برای مواجهه با کرونا افزایش یابد. سومین اقدام افزایش فضای معنوی در فضای خانواده با راه‌اندازی پویش‌هایی نظیر هرخانه یک مسجد، پویش دعای هفتم صحیفه سجادیه، پویش حفظ جز سی‌ام قرآن کریم و پویش‌های ختم قرآن بود.

افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانه‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از بخش‌هایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است، همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانه‌هاست.

وی افزود: بی‌شک کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم فاقد کتابخانه‌های مجهز را رد نمی‌کنیم. به طور طبیعی در این حوزه مشکل داریم، اما تجهیز کتابخانه جزو مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کرده‌ایم و با کمک وزارت ارشاد حدود ۵ میلیون کتاب در دو سه سال گذشته به کتابخانه‌های مدارس تزریق کرده‌ایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر ۹ دانش‌آموز افزایش داده‌ایم.

کاظمی در خصوص جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع می‌شود اظهار داشت: یک میلیون دانش‌آموز در این جشنواره شرکت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که دولت دغدغه کار آموزشی و پرورشی ندارد، گفت: باید برای این گفته‌ها شاخص ارائه داد. بنده از اقدامات انجام شده شاخص ارائه می‌دهم که دولت در حوزه آموزش و پرورش دغدغه دارد و حداقل در همین شرایط شبکه شاد با همت وزیر و حمایت دولت راه‌اندازی شد و تحول خوبی ایجاد کرد. یا میزان افزایش بودجه آموزش و پرورش را باید بررسی کرد. بنده به عنوان معاون پرورشی، فقط برنامه‌های پرورشی را تبیین می‌کنم.

راه‌اندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان؛ یکی از شاخص‌های مهم توسعه آموزش و پرورش

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم توسعه آموزش و پرورش راه‌اندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان است. اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در اختیار تربیت نیروی انسانی است. هرچند با فضای مطلوب و آرمانی فاصله داریم.

کاظمی افزود: برای نشان دادن میزان اثربخشی برنامه ها و فعالیت ها نیز باید گفت که اثربخشی تابع عوامل متعددی است که صرفا به کارکردهای نظام تعلیم و تربیت برنمی گردد. زمانی که کارکردهای تربیتی خانواده، جامعه و مدرسه همراستا باشد ما به اهداف تربیتی مدنظر می رسیم، ولی اگر هرکدام از این چرخ دنده ها به درستی نچرخد با بحران مواجه می شویم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برنامه های فعلی پرورشی نظیر سرودخوانی که در مدراس انجام می شود فعالیت های دهه شصتی نیست؟ و آیا دانش آموخته های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این روش ها را می پذیرند؟ گفت: موضوع پرورش را موضوع تربیت مترادف درنظر نگیریم. معاونت پرورشی متولی تربیت نیست، بلکه همه متولی تربیت هستند. حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیت های فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک می کنیم که برخی آموزه های تربیتی در وجود دانش آموزان نهادینه شود.

وی افزود: به عبارت دیگر کمک می‌کنیم موقعیت های تربیتی برای دانش آموزان فراهم شود. اینکه فعالیت های حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست. اقدامات مختلفی انجام می‌شود. در سند تحول بنیادین به خلق موقعیت های تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده است و شعار ما این است که هر دانش آموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی است.

کاظمی با بیان اینکه مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، روحیه پرسشگری از جمله مهارت هایی هستند که در این قالب محقق می شوند، اظهار داشت: در کنار فعالیت تشکل های دانش آموزی، تشکل های غیررسمی فراوانی مانند تشکل همیار مشاور را شکل داده ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه دانش آموزان شرایط مدرسه را تا چه حد به روز می دانند و محصولات و برنامه های فرهنگی که در آن شرکت می کنند دارای جذابیت و اثرگذاری است؟ گفت: آموزش و پرورش با محدودیت هایی در حوزه امکانات و تجهیزات روبه رو است، اما با وجود تمام مشکلات اقدامات خوبی را در بخش های مختلف انجام داده و مدیریت کرده است. ممکن است با مطلوبیت ها فاصله داشته باشیم که همه آن به آموزش و پرورش بر نمی‌گردد که جهت گیری جامعه به سمت کنکور و پررنگ نر بودن آموزش نسبت به پرورش از این جمله است.

وی افزود: امید است مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانش آموزان است، بردارد. مجموعه قوا باید کمک کنند تا این اتفاق رقم بخورد.

کاظمی با اشاره به اینکه بودجه سالیانه معاونت پرورشی حدود ۲۳۵ میلیارد تومان است؛ در واکنش به این گفته که "آموزش و پرورش با کارتل های اقتصادی آموزش همکاری دارد" گفت: تمام فعالیت های آموزش و پرورش برای کاهش موانع کنکور است و چه طور می تواند همکار کارتل های اقتصادی باشد؟. اجرای سندتحول بنیادین در اولویت است. وزیر جدید برای اولین بار ۲۵ بسته تحولی را که شاخص های تحولی دارد، رونمایی کرد و در دستور کار قرار داد. حوزه پرورشی و فرهنگی امروز با رویکرد دیجیتال در فضای مجازی به کار خود ادامه می دهد.

وی افزود: بیش از ۳۰ هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند. حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز عضو کانال های مجازی فرهنگی هستند و ۵ هزار محتوا توسط مشاوران و دانش آموزان تولید شده است.