از موضوعات بسیار مهمی که دبیر به عنوان یک قهرمان جهان و المپیک طی چند ماه گذشته از آن صحبت کرده، کاهش جمعیت کشتیگیران کشور است که علت آنرا مشکلات مالی در کشتی دانسته است.
دبیر در این خصوص میگوید: در آخر دهه ۷۰ حدود ۱/۵ میلیون نفر کشتیگیر فعال داشتیم و امروز این تعداد به کمتر از ۵۰ هزار نفر رسیده است و این یعنی تا ۵ سال آینده کشتی رو به تعطیلی میرود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است و اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان میدهد که در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته خیلی عقب افتادهایم.
وی در خصوص علت کاهش جمعیت کشتیگیران گفت: چندین موضوع اثرگذار بوده، یکی بحث بودجه است. در سال ۱۳۹۲ بودجه کشتی با دلار زیر سه هزار تومان حدود ۱۴ میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و ۵ میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود و بودجه کشتی در آن زمان جمعا به حدود ۱۹ میلیارد تومان میرسید، اما امروز باید با حدود ۱۴ میلیارد تومان آن هم با دلار بیش از ۱۷ هزار تومان کار کنیم و نسبت به قبل بسیار چانه کشتی کوچک شده است.
دبیر یادآور شد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینههای تیمهای ورزشی برای شرکت در مسابقات از جمله ثبت نام در مسابقات، هزینه بلیت هواپیما، هزینه هتل با دلار است و فقط هزینههای آمادهسازی تیمهای ملی به ریال است. ما باید ۲ فدراسیون را اداره کنیم، فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی؛ اما بعنوان یک فدراسیون به آن نگاه میشود. ورزشهای دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند. اما در کشتی اینطور نیست ضمن اینکه در کشتی ما ۵ رده سنی در آزاد و ۵ رده سنی در فرنگی و ۱۰ تیم کامل داریم. در سال حدود ۴۰ اعزام برونمرزی داریم و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان میشود و این هزینهها فقط در بحث اعزامها است و نه اردوها و مسائل دیگر.
با این وجود بدهیها و تحمیل برخی هزینههای دیگر از گذشته سبب شد تا فدراسیون کشتی در چند ماه گذشته ضمن اجرای برنامههای جاری خود به فکر تسویه بدهیهای گذشته خود باشد. البته شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برنامههای ورزشی، موقعیت خوبی را پیشروی فدراسیون گذاشت تا بتواند برخی از بدهیها را که از چند دهه گذشته هنوز مانده بود را تسویه نماید.
حق سنوات تمامی پرسنل فدراسیون که بعضا از ۲۶ سال گذشته به جای مانده بود. سنوات پایان خدمت ۴۶ پرسنل بیمهای فدراسیون کشتی که حدود ۲ میلیارد تومان بود، به حساب آن ها واریز شد.
همچنین پس از پیگیری کمیسیون داوران کشتی کشور و موافقت فدراسیون کشتی، مقرر شد معوقات حقالزحمه داوران کشتی کشور بعنوان قشر زحمتکش و تأثیرگذار کشتی، که از ۱۰ سال گذشته باقی مانده بود، در چندین مرحله به آنها پرداخت شود. فدراسیون پیش از این معوقات حقالزحمه ۶۲ داور کشتی را در پنج مرحله به آنها پرداخت کرده بود که در ادامه پرداخت این معوقات، حقالزحمه ۸۳ داور کشتی در مرحله ششم به آنها پرداخت شد و قرار است که مابقی این بدهی را نیز در اسرع وقت پرداخت کند.
همچنین فدراسیون کشتی طی این مدت توانست در راستای تلاش برای پرداخت بدهیهای معوق خود، یکی از مشکل سازترین بدهیهای بر جای مانده مربوط به سالهای پیش را پرداخت کند. این بدهی ۷ میلیارد تومانی یکی از چالشهای مهمی بود که میتوانست بر اعزام ورزشکاران و برگزاری تورنمنتهای داخلی و همچنین اعزامهای کشتیگیران به رقابتهای خارجی اثر سوء بگذارد. مبلغ پرداخت شده شامل هزینههای آژانسهای هواپیمایی و همچنین ترانسفر داخلی بود که ۵ میلیارد آن از فدراسیونهای قبل و ۲ میلیارد نیز برای هزینههای مربوط به سفرها در زمان فدراسیون فعلی بود که به ۱۰ شرکت مربوطه پرداخت شد.
پرداخت ۲ قسط از بدهی حدود ۱۱۸ هزار فرانکی به اتحادیه جهانی و بدهی ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلاری فدراسیون به شورای کشتی آسیا که مربوط به حق ترانسفر کشتیگیران خارجی در لیگ برتر کشتی ایران بود نیز پرداخت شد. البته در کنار تسویه بدهیها باید، بازسازی خانه کشتی شهید «ابراهیم هادی» را با اعتبار حدود ۱۸ میلیارد تومان که از طریق بخش خصوصی تامین شده و همچنین بازسازی خانه کشتی «توفیق جهانبخت» را نیز افزود که سیمای کلی خانه کشتی بعد از چندین سال به طور کلی تغییر کرده و ملیپوشان کشتی میتوانند در فضایی بهتر و استاندارد از این پس به تمرین بپردازند.
به طور حتم با فروکش کردن ویروس کرونا، جنب و جوش به دنیای ورزش بازخواهد گشت و اتحادیه جهانی کشتی نیز مترصد فرصتی است تا به زودی برنامههای خود را آغاز کند و به طبع آن کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نیز برنامههای خود را آغاز خواهند کرد. برگزاری لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی، رقابتهای قهرمانی کشور به عنوان مرحله نخست چرخه انتخابی تیم ملی، حضور تیمهای ملی نوجوانان، جوانان و زیر ۲۳ سال در پیکارهای قهرمانی آسیا و حضور در مسابقههای قهرمانی جوانان و زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۲۰ و حضور در تورنمنتهای بینالمللی، میزبانی از جام باشگاههای کشتی آزاد و فرنگی جهان، برگزاری جام جهان پهلوان تختی به عنوان مرحله بعدی چرخه انتخابی تیم ملی از جمله مسابقات و برنامههای فدراسیون در چند ماه آینده خواهد بود که البته برگزاری همه آنها منوط به شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا خواهد بود. نکته مهم این که فدراسیون کشتی در سال گذشته برای برگزاری جام جهان پهلوان تختی و جام باشگاههای جهان هزینهای را پرداخت نکرد و حتی هزینه مربوط به لایسنس ورزشکاران را از طریق حامیان مالی تامین و به اتحادیه جهانی پرداخت کرد.
دغدغه این روزهای فدراسیون کشتی با توجه به بودجهبندی و برنامهریزی وزارت ورزش و جوانان در بودجه فدراسیونها، در نظر گرفتن شرایط این فدراسیون و اهمیت کشتی در بازیهای المپیک از نظر کسب مدال است. براساس برنامهریزی انجام شده، فدراسیون کشتی در سال جاری و برای انجام برنامههای خود بودجهای بیش از ۷۱ میلیارد تومان نیاز دارد. که با توجه به در پیش بودن بازیهای المپیک و برنامه گسترده فدراسیون کشتی و اعزامهای متعدد بینالمللی تحقق این بودجه از اهمیت بسیار زیادی در نتیجه تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در بازیهای المپیک توکیو خواهد داشت.
با این وجود فدراسیون نیز طی چند ماه گذشته بیکار ننشسته و با برقراری ارتباط با بخش خصوصی و یک شرکت تلفن همراه، زمینه جذب حامیان مالی را فراهم کرده و به طور حتم نباید از ارتباطات «علیرضا دبیر» با نهادی کشوری از جمله مجلس شورای اسلامی غافل شد که برای گرفتن اعتبارات میتواند تاثیرگذار باشد.