به گزارش روز یکشنبه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هیات اندیشه ورز دانش آموزی با حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
ملکی اظهار داشت: هیات اندیشهورز یک ضرورت، عامل اثرگذار و عقل منفصل ریاست سازمان است که چهار وجه بسیار ذی ارزش دارد.
وی افزود: جامعه دانشآموزان از چهار حیث برای سازمان اهمیت دارد که به شرح زیر است: دانشآموزان به مثابه موضوع تعلیم و تربیت یعنی اگر محتوای خوب تولید میکنیم برای دانشآموز است؛ اگر معلم خوب میخواهیم، برای دانشآموز است و به یک معنا همه چیز در نظام تعلیم و تربیت برای دانشآموز است.
رییس سازمان پژوهش ادامه داد: برای نیازشناسی و تعیین هدف برنامه درسی نیاز داریم دانشآموزان را به عنوان منبع مورد بررسی قرار دهیم تا بر حسب نیازهای دانشآموزان برنامهریزی کنیم. همچنین دانشآموز به عنوان نقاد و نقد کننده مخلص. خیلیها ممکن است نقد کنند و ما نیز پذیرای نقد هستیم، اما آن چیزی که مؤثر و مفید است نقد خالصانه و منصفانه است که نقد دانشآموزان در این زمره قرار می گیرد.
ملکی دانشآموزان را به مثابه شاخص دانست و گفت: اگر بخواهیم بفهمیم برنامه درسی یاد گرفته شده با برنامه درسی قصد شده چه میزان انطباق دارد مهمترین شاخص خود دانشآموزان هستند و دانشآموزان، شاخص موفقیت یا عدم موفقیت نظام تعلیم و تربیت هستند.
ملکی در پایان با تشکر از اعضای هیات اندیشهورز توصیه کرد حول این چهار محور با بررسی و ایدهپردازی، به دنبال ایجاد شبکه هیات اندیشهورز دانشآموزی در سطح استان و مناطق باشند تا با اطمینان بتوان گفت سازمان پژوهش با مخاطبان اصلی خود به شیوهای هوشمندانه مرتبط است.