به گزارش روز یکشنبه سازمان بهزیستی کشور، علی آزمون با اشاره به ارائه خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی افزود: دلیلی وجود ندارد که سازمانی برای خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه به چند بخش تقسیم شود تا مراجعین مجبور باشند برای رفع مشکل در بخشهای مختلف سر گردان شوند؛ بنابراین یکی از وظایف تاسیس مراکز مثبت زندگی، پایان دادن به سردرگمی مراجعین است.
وی ادامه داد: از نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضروری افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی است؛ الکترونیکی کردن خدمات به این معناست که هر کسی در محل سکونت خود می تواند به خدمات دسترسی پیدا کند. آنگونه که در دستورالعمل مراکز مثبت زندگی هم آمده، قرار است فعالیت این مراکز، محله محور باشد بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولین به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشور را کاهش خواهد داد.
مدیر عامل کانون کلینیکهای مددکاری اضافه کرد: در اینصورت مراجعان می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده، مطرح و بر طرف کنند. وجود چنین مراکزی را می توان با پلیس به اضافه ۱۰ یا دفاتر پیشخوان دولت مقایسه کرد. البته برخیها، این مراکز را به عنوان دفاتر پیشخوان بهزیستی تعبیر می کنند البته در این مراکز، خدمات تخصصی انجام نمی شود اما در مراکز مثبت زندگی، خدمات تخصصی مددکاری صورت میگیرد.
آزمون تاکید کرد: بدون شک یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سطح نظارت در مراکز مثبت زندکی در سه سطح شهرستان، استان و کشور خواهد بود بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقای کیفیت خدمات خواهد شد.
وی گفت: با گسترش و تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور و آشنا شدن مردم با اینگونه خدمات و در دسترس بودن آن برای تمام افراد جامعه چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، همچنین نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات، ایجاد این مراکز باعث استقبال مردم و بخش خصوصی می شود. از سوی دیگر مطمئنا موجب کاهش تصدی گری دولت هم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸، ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه امسال -سال ۱۳۹۹- در دستور کار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.
خدمات ۲۲ گانهای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجیهای محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاهسازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه میشود.
وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور، پیش از این گفته بود که در مرحله نخست، دو هزار و ۳۰۰ مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در دو هزار و ۳۰۰ محله در سطح کشور شکل میگیرد.