به گزارش روز یکشنبه ایران خودرو، «کیانوش پورمجیب» افزود: براساس ابلاغیه سازمان محیط زیست شرکتهای خودروساز باید از ابتدای سال ۹۹ محصولات خود را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید کنند.
وی توضیح داد: از آنجا که ایران خودرو ۳۲ مدل و کلاس محصول تولید میکند، برای رسیدن به استانداردهای یورو ۵ نیازمند تعریف پروژه های متعددی بوده است.
معاون ایران خودرو با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۹۷ پروژههای ارتقای آلایندگی محصولات خود را از یورو ۴ به یورو ۵ را آغاز کرده، گفت: تولید انبوه ۲۰۶ هاچ بک با استاندارد یورو ۵ از آذرماه سال گذشته آغاز شده است.
وی از دریافت مجوز شمارهگذاری از محیط زیست هم خبر داد و اضافهکرد: برای همه محصولات بنزین سوز ایران خودرو از ابتدای سال ۹۹ مجوز شمارهگذاری با استاندارد آلایندگی محیط زیست اخذ شده است.
پورمجیب از درخواست مهلت یکساله برای ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات دوگانه سوز خبر داد و گفت: تنها مشکلی که ایرانخودرو در حوزه شمارهگذاری خودرو و استاندارد آلایندگی یورو ۵ با آن روبرو است، خودروهای گازسوز سواری و وانت دوگانه سوز است که در این زمینه نیز برنامههای بهبود متناسب برای ارتقای استانداردها انجام شده است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو یادآور شد: هر پروژه ارتقا از یورو ۴ به یورو ۵ هزینه بسیار زیادی دارد، هزینه کالیبراسیون هر خودرو دستکم ۳۰۰ هزار دلار است که ایرانخودرو و زنجیره تامین آن تاکنون ۱۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری کرده اند.