تهران- ایرنا- کمتر از یک سال به انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده در این خصوص ۲ دیدگاه در مورد انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. فعالان سیاسی و صاحب‌نظران از طرفی معتقدند این مباحث، زودهنگام و بی‌فایده است و از طرفی دیگر هم برخی بر این باورند که به دلیل ضعف احزاب، بسترسازی‌ها از هم‌اکنون کارساز هستند.

انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده به عوامل متعددی بستگی دارد تا برپایه آن انتخاباتی پرشور یا با سطح پایین مشارکت رقم بخورد. یکی از مسایل تأثیرگذار این است که اصولاً انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس از اقبال عمومی بیشتری برخوردار است زیرا انتخابات ریاست جمهوری انتخاب تنها یک فرد است اما انتخابات نمایندگان گزینش ۲۹۰ نماینده به‌صورت پراکنده در شهرهای کوچک است. انتخابات ریاست جمهوری معمولاً با استقبال بیشتری از طرف مردم روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود، افراد بیشتری در انتخابات آینده مشارکت کنند. عامل دیگر، عملکرد مجلس یازدهم در یک سال آینده است و این عملکرد می‌تواند در افزایش یا کاهش مشارکت اثرگذار باشد. با این حال با نزدیک شدن به موعد برپایی انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی‌ها پیرامون ترکیب نامزدهای احتمالی عمارت پاستور، بیش از گذشته در حال شدت گرفتن است.در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

اصلاح‌طلبان از ائتلاف انتخاباتی عبور کردند

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات پرداخت و آورد: قطعا ما به عنوان اصلاح طلب، تمام تکیه گاهمان به پشتوانه مردمی است و برای اصلاح امور هم راهی به غیر از استفاده از حضور مردم در انتخابات نداریم. ما انتخابات را تنها راه اصلاح امور کشور با اراده مردم می دانیم. به هرحال در قانون اساسی نیز تکیه و محور اصلی در تعیین سیاست‌های حاکمیت، حاکم شدن مردم بر سرنوشت خود است. اصلاح طلبی هم مشی است که تکیه‌اش بر مردم و حمایت از حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است. این فعال سیاسی با بیان اینکه "راهی غیر از انتخابات نداریم" گفت: در هر شرایطی مجبور هستیم تلاش خودمان را برای برگزاری انتخاباتی پرشور، مردمی و با مشارکت حداکثری مردم پیگیری کنیم. اگر موانع به گونه ای بود که مثل مجلس ۹۸ امکان ارائه لیست وجود نداشته، باشد؛ به مردم اعلام می کنیم. اگر در انتخابات ریاست جمهوری امکان رسیدن به یک کاندیدای واحد برای شرکت در انتخابات را داشته باشیم، تمام تلاشمان را می کنیم کاندیدای اصلاح طلب را شناسایی کنیم و از طریق شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که احزاب اصلاح طلب از جمله حزب ما عضو آن هستند؛ کاندیدای اصلح را معرفی کنیم. صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ائتلاف میان جریان اصلاحات و جریان رقیب وجود دارد، تصریح کرد: راهبرد انتخاباتی ما در سال ۹۸ خلاف این موضوع را می‌گوید؛ اصلاحات از ائتلاف عبور کرده است. در انتخابات ۹۸ تاکید کردیم که کاندیدها حتما باید اصلاح طلب باشند.

اصولگرایان ناتوان از جلب اکثریت در انتخابات‌اند

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به گفت و گو با یدالله طاهرنژاد فعال سیاسی و اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: صحبت از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ در زمان فعلی زودهنگام محسوب نمی‌شود چراکه این انتخابات ملی و سراسری است و هر انتخاباتی که پوشش ملی دارد باید مقدماتی درخور انتخابات ملی هم داشته باشد. اصلاح‌طلبان در این زمینه پررنگ‌تر ایفای نقش می‌کنند علت را در چه می‌دانید؟ اما در خصوص اصلاح‌طلبان با توجه به انتخاباتی که در اسفند ۹۸ شاهد آن بودیم می‌توانیم این پیشگامی را جبران مافات بنامیم زیرا در این انتخابات اصلاح‌طلبان به نوعی مبهوت شدند و از دو جهت نتوانستند موفق باشند؛ از یک‌سو کاندیداهای موردنظر آنها نتوانستند تایید صلاحیت شوند و در رقابت شرکت کنند و از سوی دیگر، نمی‌توانستند بدنه اجتماعی خود را قانع کنند که پای صندوق‌های رای بیایند با همه این تفاسیر و مجلسی که ثمره این انتخابات با این شرایط است جبران مافات نام منطقی‌تری برای تلاش امروز اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی است. اصلاح‌طلبان باید بدنه اجتماعی خود را از امروز ساماندهی کنند و با ارائه برنامه مشخص آنها را قانع کنند که در انتخابات شرکت کنند و از سوی دیگر باید کاندیداهای قابل اطمینانی هم مشخص و معرفی کنند در نهایت و با این تعاریف می‌توان گفت تلاش امروز اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام محسوب نمی‌شود.

فکر می‌کنید فیلترهای نظارتی انتخاباتی با شکل و شمایل مجلس رقم می‌خورد یا در بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر می‌شود؟

این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد اما با روندی که امروز در جامعه وجود دارد و در وضعیت ویژه اقتصادی و سیاسی که قرار داریم و وضعیت مراودات بین‌المللی در کشور و مسائل داخلی به نظر می‌رسد که لازمه خروج از وضعیت دشوار فعلی و ایجاد انگیزه برای حضور حداکثری یک انتخابات رقابتی باشد و پیش‌بینی می‌کنم انتخابات ۱۴۰۰ رقابتی انجام شود و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از انتخابات مجلس شورای اسلامی پرشورتر خواهد بود. چون هم نیاز کشور محسوب می‌شود و هم درسی که از انتخابات ۹۸ گرفتیم به ما یادآور می‌شود تا شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند در انتخابات حضور پرشورتری داشته باشند.

قالیباف و رئیسی نیایند، اصولگرایان نامزد ۱۴۰۰ را از بین لاریجانی و جلیلی انتخاب می‌کنند

پایگاه خبری نامه نیوز به گفت و گو با محمدعلی پورمختار فعال سیاسی اصولگرا پرداخته و آورد: رقابت اصلی میان نامزد اصولگرایان و نامزد اصلاح طلبان خواهد بود اما همچون انتخابات مجلس اصولگرایان پیروز میدان می شوند. البته عملکرد مجلس یازدهم نیز در میزان مشارکت مردم و رقم خوردن نتیجه بسیار موثر است. این فعال سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف درباره تأثیر نامزدی احمدی نژاد بر معادلات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: آقای احمدی نژاد فعال است و در رفت و آمدهایی که دارد مورد استقبال قرار می گیرد اما مواضع اخیرش نشان داد که دیگر از ارزش ها و آرمان های انقلاب به طور مشخص در حوزه استکبارستیزی دفاع نمی کند بنابراین معلوم نیست بتواند نظر مثبت شورای نگهبان را دوباره جلب کند. این فعال سیاسی اصولگرا درباره چهره های مطرح در اردوگاه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر آقایان رئیسی و قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند، اصولگرایان از میان آقایان لاریجانی و جلیلی یک نفر را انتخاب می کنند با هر دو چهره وارد می شوند. حالا باید آنها دیدگاه های خودشان را در زمینه های مختلف به طور مشخص موضوعات اقتصادی بیان کنند و برنامه عملیاتی ارائه دهند. وی درباره شانس ضرغامی و فتاح برای مورد حمایت قرار گرفتن از سمت اصولگرایان گفت: آنها هم مطرح هستند اما مهم این است که بتوانند برنامه هایی در سطح ریاست جمهوری ارائه بدهند و از برنامه های خود دفاع کنند. آن زمان مردم می توانند ارزیابی دقیقتری را داشته باشند. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره شانس مهرداد بذرپاش گفت: او از نیروهای جوان است و معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس بود اما اگر شورای نگهبان بخواهد در تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی مثل قبل عمل کند قطعا بعید است که آقای بذرپاش تأیید صلاحیت شود. البته در بیانیه گام دوم، رهبر انقلاب فرمودند نیروهای جوان بیایند و رویکرد نظام به سمت استفاده از نیروهای جوان است. بر این مبنا اگر شورای نگهبان تجدیدنظر در تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی کند این امکان فراهم است و آقای بذرپاش از گزینه های مطلوب اصولگرایان خواهد بود.

بدون حضور در قدرت، اصلاح آن ممکن نیست

روزنامه همدلی در گزارشی به گفت و گو با سیدمصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: اصلاحات به یاری خداوند و مشارکت مردم پیروز خواهد شد، اگرچه تحقق آن با فراز و نشیب همراه خواهد بود. سرعت و گستره آن در درجه نخست به انسجام، اراده، برنامه، تلاش و سلامت اصلاح‌طلبان وابسته است. البته توجه داریم که اصلاحات یک حزب سیاسی نیست که شکست آن به معنای ناکامی حرکت اصلاحی ملت ایران ارزیابی شود. هدف اصلاحات رسیدن به ایرانی آباد و آزاد و عدالتمدار و تامین زندگی شرافتمندانه برای تمام مردم با مشارکت خود مردم است. این خواستی ملی است و محقق خواهد شد؛ دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. البته باید یادآوری کنم که اصلاحات پیروزی نهایی هم ندارد. کار اصلاح پایان‌ناپذیر است. همواره باید به دنبال اشکالات و معایب در افراد (به خصوص خود انسان) و سیستم‌ها گشت و دائما آنها را برطرف کرد. تاج‌زاده با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان پس از حوادث سال ۸۸ و انزوای اجباری آنان و سپس چند پیروزی انتخاباتی در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ و البته وضعیت کنونی آنها گفت: در ایران نیز هر زمان که حاکمیت به هر دلیلی، درونی یا بیرونی، ملی یا بین‌المللی، اقتصادی یا غیر اقتصادی، تصمیم بر گشودن دایره مدیریت کشور و استفاده از طرح و توان برنامه‌های منتقدین به شمول اصلاح‌طلبان گرفته است، اصلاحات توانسته پیشرفت‌های خوبی داشته باشد. عکس این مسئله نیز تا حدود زیادی صادق و درست است و آن ‌این‌که زمانی که حاکمیت تصمیم به ایستادگی در برابر اصلاحات بگیرد در حقیقت روز به روز امکان توفیق اصلاح‌طلبان کاهش پیدا می‌کند و البته مردم هم روز به روز بیشتر ناراضی می‌شوند نه فقط از اصلاح‌طلبان، بلکه از اصلاح سیستم سیاسی. به بیان دیگر اصلاحات موقعی با ریزش پایگاه مردمی‌اش عمدتا مواجه می‌شود که مردم در حقیقت از اصلاح سیستم ناامید بشوند و هر گونه حرکت در این زمینه را غیر مفید و بی‌حاصل ارزیابی کنند. امروز به نظر من هم، اصلاح‌طلبان بخش قابل توجهی از پایگاه اجتماعی خودشان را از دست داده‌اند. وی در پاسخ به سئوالی درباره دوگانه حضور یا غیبت اصلاح‌طلبان در قدرت گفت: من با این دوگانه کردن، یا حضور در قدرت یا کناره‌گیری از قدرت، موافق نیستم. از ابتدا هم اعلام کردم اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب مانند همه احزاب سیاسی در کشورهای دموکراتیک دوپا هستند؛ پایی در قدرت دارند و پایی در مردم. بدون حضور در قدرت احتمال بهبود حکومتی و اصلاح امور بسیار کاهش می‌یابد و در مواردی ناممکن می‌شود و بدون جلب رضایت مردم اصلاح‌طلبان امکانی برای حضور در قدرت نمی‌یابند. بنابراین از یک طرف باید ارتباط خود را با مردم وسیع کنند و سخنگو و نماینده مطالبات قشرهای عظیم و اکثریت جامعه شوند و از سوی دیگر بکوشند با حضور در قدرت به منویات خود و مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند.

رسانه های اصولگرا

دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری دانشجو در مطلبی به نقل از محمد صادق جوادی حصار عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی آورد: ما از سال‌های گذشته تحت عنوان احزاب ابتدا شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب را ایجاد کردیم، بعد از آن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ایجاد شد که غیرحزبی‌ها هم در آن دخیل بودند، بعد از آن شورایعالی سیاستگذاری را ایجاد کردیم، اما این اواخر اتفاقاتی رخ داد که همزمانی این اتفاقات با همزمانی شکل‌گیری این مجموعه‌ها، موجب مشتبه شدن امر بر متولیان این حوزه شده بود و تصورشان این بود که، چون شورای سیاستگذاری در این مقطع برخی امور را مدیریت کرده، پس ما پیروز شدیم و به دیگر عوامل در سطح جامعه کم‌توجهی می‌شد. اگر بخواهم راحت‌تر بگویم برخی فکر می‌کردند، چون شورایعالی سیاستگذاری دو انتخابات گذشته را مدیریت کرده، ما در سال ۹۴ یا در انتخابات شوراهای ۹۶ پیروز شدیم.

جوادی حصار در پاسخ به این سؤال که «آیا اصلاح‌طلبان خواهند توانست این بازسازی را در طول سال ۹۹ انجام داده و حضور پررنگی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند؟»، گفت: من بعید می‌دانم که بتوانند این اتفاق را به این سرعت رقم بزنند و اگر هم بتوانند بخش زیادی از آن احساسی خواهد بود. اما اگر بخواهند این بازسازی با عمق، پایداری و ثبات بیشتری رقم بخورد، باید ۳ الی ۴ سال به بازنگری در شیوه‌های ارتباط و ارائه اندیشه‌هایشان به جامعه بپردازند.

خبرگزاری شفقنا به نقل از سید محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آورده است: به عنوان جریانی ریشه‌دار پیروز سه انتخابات گذشته بودیم و حق داشتیم در این انتخابات با مطالعه و ارزیابی فضای سیاسی کشور تصمیم بگیریم، لذا شورای‌عالی در این دوره ارزیابی خود از فضای سیاسی کشور را صادقانه با مردم در میان گذاشت. میرلوحی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «اگر قرار است همه مشارکت کنند بسم الله و اگر نه، ما هم به وقتش برآورد خود را می گوییم.»

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری مانند مجلس نیست که رقابت‌های محلی میانگین رای را افزایش دهد، اظهار کرد: اگر در انتخابات ریاست جمهوری رقابت جدی نباشد مشارکت کم خواهد بود.

میرلوحی گفت: اصلاح‌طلبان  اگر در انتخابات ۱۴۰۰ از برند خود به طور کامل استفاده نکنند، روشن است که موفق به صحنه آوردن و سازماندهی بدنه و نیروهای خود را نخواهند شد. یک نکته مهم وجود دارد که بعضی‌ها مورد کم توجهی قرار می‌دهند؛ اصلاحات فلسفه، اصول، شعارها و چارچوب‌هایی دارد اگر از آن عدول شود بی‌نتیجه می‌ماند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر با نامزد خودمان وارد عرصه انتخابات نشویم جوانان، دانشگاهیان فرهنگیان، سمن‌ها، رسانه‌ها و طرفداران و حامیان اصلاحات همراهی نخواهند کرد. این بخش‌ها هستند که بدنه اصلاحات را تشکیل می‌دهند.