تهران-ایرنا- مدیرکل عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: هزار و ۹۴۸ مدرسه سال گذشته درخصوص دریافت وجه، هزار و ۱۱۵ مدرسه در حوزه اطلاع رسانی نکردن به خانواده‌ها، ۱۴۹ مدرسه درمورد شرط معدل و ۳۴ مدرسه درخصوص لغو ابلاغ آیین نامه‌ها تخلف داشتند.

زهرا مظفر روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح فعالیت های اداره کل عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: این وزارتخانه در سال گذشته ۳۹ هزار و ۴۸۶ فعالیت نظارتی در فرآیند آموزش دانش آموزان انجام داد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ بیش از هشت هزار نفر در سطح استان ها و مناطق به عنوان کمیته های نظارتی در جهت نظارت و رفع نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش به کار گرفت.
مدیرکل عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال گذشته ۲۸ هزار ۵۳۴ مورد بازدید حضوری از سطح ستاد تا مناطق و مدرسه انجام شد که از این میان ۷۸۷ تخلف در حوزه مدرسه محدوده بندی بود.

مظفر ادامه داد: در بازدید بیش از ۲۸ هزار مدرسه مشخص شد که هزار و ۹۴۸ مدرسه در خصوص وجه تخلف کردند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ شاخص ملی و غیر ملی برای ارزیابی عملکرد دستگاه ها مشخص شده است
که استقرار مدیریت عملکرد و برگزاری جشنواره شهید رجایی از ماموریت های اداره کل عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش است.

مدیرکل عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: مهم ترین وظیفه امسال این اداره رصد ارزیابی و همچنین تغذیه اطلاعات به سامانه دولت و تشخیص این اقدامات در سطح استانی است.

مظفر در بخش دیگری از این نشست خبری درمورد برنامه های امسال آموزش و پرورش افزود: بسته‌های تحولی هر ساله به مدارس و حوزه‌های ستادی ابلاغ می‌شود و اطلاعات در سامانه تسما تجمیع می شود که در نهایت جزو برنامه های  وزیر آموزش و پرورش  در سال آینده است.
وی خاطرنشن کرد: براساس مواد ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت کشوری بازرسان برای شناسایی موارد تخلف به استان‌ها می‌روند. رویکرد آموزشی، شناسایی گلوگاه‌های فساد و احصای فساد از ماموریت‌های اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش بوده که بر اساس اطلاعات این اداره کل در سال جدید کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین به موضوع صیانت از حقوق والدین در سال گذشت اشاره کرد و توضیح داد:  تا کنون چند بخشنامه درباره صیانت از حقوق والدین تهیه و ابلاغ شد که یکی از آنها بخشنامه استرداد وجه خدمات ارائه نشده در وقفه تعطیلی مدارس است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ماموریت دیگر این اداره کل را تنظیم بخشنامه‌ای برای رعایت حقوق والدین در هنگام ثبت‌نام ذکر کرد و گفت: امسال به رسیدگی رعایت حقوق  والدین هنگام ثبت نام تاکید شده تا اعضای انجمن اولیا و مربیان به جلسات کمیته‌های سلامت اداری حضور پیدا کنند و بر اساس آن والدین نیز بر روند ثبت‌نام نظارت داشته باشند.
مظفر تصریح کرد: مناطق آموزش و پرورش موظف هستند به محض دریافت گزارش انجمن اولیا به رفع آن مشکل اقدام کند. از این رو شماره تلفن رییس انجمن اولیا در اختیار همه والدین قرار می‌گیرد تا پل ارتباطی میان خانواده و وزارتخانه باشند.
وی از تغییرات در سامانه ثبت شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد خبر داد و گفت: لینک نظارت همگانی بر فرآیند ثبت‌نام از امروز به سامانه شکایات اضافه شده که برای دریافت  گزارش از مردم آماده است، خانواده‌ها از طریق این لینک می‌توانند موارد تخلف هنگام ثبت‌نام را ثبت کنند.

حدود ۸۰درصد دانش آموزان آموزش‌ها را دریافت کردند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش همچنین درمورد ضرر تعطیلی مدارس در ایام کرونا گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد مدیریت کرونا در آموزش‌وپرورش دغدغه‌ها بررسی و بهترین تصمیم‌ها گرفته‌شد چراکه درک مشخص و منطقی از مدرسه، معلمان و دانش آموزان وجود داشته است.
مظفر ادامه داد: به منظور تداوم آموزش، یادگیری به سه شیوه انجام شد که از طریق رسانه ملی، آموزش مجازی که با حضور جهادگونه معلمان بود و در نهایت شبکه آموزش دانش آموزان بود که این شبکه راه‌اندازی شد و بیش از ۹۰درصد معلمان و دانش آموزان در آن ثبت‌نام‌ کردند و در حال فعالیت‌های آموزشی و پرورشی هستند.
وی با یادآوی این که در برخی از مناطق آموزش‌ها باکلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بسته‌های آموزشی و راهبران آموزشی انجام شد، تصریح کرد: تفویض اختیار به استان‌ها و مدارس داده‌شده است تا آزمون‌های پایانی را به شکل مجازی و با نظر معلمان انجام شود.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آزمون‌های حضوری برای دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم در نظر گرفته شد چراکه پایه‌های مهم و حساسی در دوران تحصیل دانش آموزان هستند.
مظفر تاکید کرد: در این خصوص شکایت‌های محدودی وجود داشت که به‌محض دریافت شکایت‌ها بررسی، پیگیری و رفع شده است.
وی ادامه داد: مدیران موظف هستند تمامی دانش‌آموزانی را که قادر به دریافت آموزش مجازی نبودند را شناسایی و در سامانه سناد و شاد معرفی کنند تا مشخص شود آموزش این دانش آموزان برای سال آینده چگونه می شود.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با یادآوری این که بعد از تشکیل ستاد مدیریت بیماری کرونا در آموزش‌وپرورش اقدامات نظارتی انجام شد، اظهار داشت: چهار فرم اطلاعاتی در سامانه نظارت برای ۱۰۷ هزار و ۳۱۰ مدرسه بارگذاری شد که این مدارس مستقل و غیر از بزرگسالان، ضمیمه و پیش‌دبستانی‌ها هستند.
مظفر با بیان این که مدیران در این فرم‌ها خودارزیابی انجام دادند، اظهار داشت: در این چهار فرم دو هدف داشتیم تا پیگیری شود که آیا دانش آموزان از آموزش مجازی استفاده می‌کنند و آیا معلمان توانستند آموزش‌های مجازی را به دانش آموزان ارائه دهند.
وی افزود: بیش از ۹۵درصد از مدیران پاسخ در این خودارزیابی شرکت کردند و در همه گزارش‌ها اعلام‌شده بود که حدود ۸۰درصد معلمان و دانش آموزان به آموزش‌های مجازی دست‌یافته‌اند هرچند این آموزش کیفیت آموزش حضوری را ندارد اما راه‌حل دیگری نداشتیم.
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت آموزش و پرورش۹۰ هزار شماره تماس اعضای انجمن اولیا و مربیان را دریافت کردیم و به اعضای منتخب انجمن اولیا تمامی استان‌ها به‌طور تصادفی تماس گرفته شد که همگی اذعان داشتند که ۸۰ درصد آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند.
مظفر خاطرنشان کرد:  در مناطقی که امکان آموزش تلویزیونی و مجازی وجود نداشت، معلمان جهاد آموزشی کردند و با تشکیل کلاس‌های حضوری، بسته‌های آموزشی و حضور راهبران آموزشی، به دانش آموزان آموزش دادند.
به گفته مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ،در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدیم که ارزیابی‌های به‌دست‌آمده از مدیران مدارس و اعضا انجمن اولیا و مربیان کاملاً باهم انطباق دارند و حدود ۸۰درصد آموزش‌ها را دریافت کردند.
گزارش قانون تعارض منافع تا دو ماه آینده آماده می شود
مظفر به ابلاغ اجرای قانون تعارض منافع اشاره کرد و اظهار داشت: در بازرسی‌هایی که انجام می شود اجرای این قانون پیگیری خواهد شد و در دو ماه آینده گزارش‌ها را به وزیر آموزش‌وپرورش می‌دهیم تا اقدامات مقتضی ازجمله لغو ابلاغ انجام بگیرد و از امروز از استان البرز و شهرستان‌های تهران کار رصد ابلاغ قانون آغازشده است.

وی بیان کرد: والدین می‌توانند وارد سامانه شکایات شوند و ثبت شکایت کنند و البته امکان انتخاب برای آنان وجود دارد که چه بخشی؛ منطقه، اداره کل و یا ستاد پاسخگویی را انجام دهد.

وی همچنین درمورد گزارش‌های سامانه پاسخگویی به شکایات، گفت: از فروردین‌ماه بیشترین شکایت مربوط به رسیدگی اخذ وجه غیرمجاز در فصل ثبت‌نام بوده که بررسی‌های لازم انجام‌گرفته است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تاکید کرد: در مدارس غیردولتی بر اساس مجوز مجلس شورای اسلامی الزام به داشتن سایت پاسخگویی به شکایات دارند.
احتمال برگزاری مجدد آزمون انتصاب مدیران مدارس
مظفر با اشاره به آزمون انتصاب مدیران مدارس، اذعان کرد: برخی از مدیران نتوانستند در آزمون شرکت کنند که با رایزنی انجام‌شده اگر تصویب شود مجدداً آزمون برگزار خواهد شد.
وی افزود: ثبت‌نام مدارس از هفته دوم خردادماه آغازشده است و در متوسطه اول و دوم از اول تیرماه آغازشده است که تاکنون شکایتی نداشته‌ایم و البته قبل از فرارسیدن فصل ثبت‌نام شکایت‌های سال گذشته را تحلیل کردیم و به استان‌ها اعلام شد تا برای رفع مشکلات آموزشی، اداری، حقوقی، ثبت‌نام و غیره اقدام کنند و راه‌حل داشته باشند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با بیان این که به مدارس بخشنامه‌ای ارسال‌شده است تا وجوهی که از خانواده‌ها دریافت شده اما در قبال آن خدماتی ارایه نشده است، استرداد شود، گفت: از مدارس خواسته‌شده است تا وجوه دریافتی را مسترد کنند و رسید آن را در اسناد مدرسه بگذارند و البته اگر والدین بخواهند این وجه برای ثبت‌نام فرزندشان در سال آینده باشد فرمی باید تکمیل شود که به امضای والدین برسد و در مدرسه نگهداری شود.
مظفر با اشاره به اینکه در سال گذشته بازدیدهای مستمری از مدارس انجام‌شده است، گفت: در تابستان سال گذشته در فرایند ثبت‌نام۲۸ هزار و ۵۳۴ بازدید داشتیم و در کل سال گذشته۳۹ هزار و ۴۸۶ بازدید حضوری از مدارس نیز انجام‌ شده است و همچنین بیش از یک هزار نفر ارباب‌رجوع حضوری داشتیم که به کار آنان رسیدگی شده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی ما این است که آموزش در مدرسه انجام بگیرد و هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد دانش آموزان را برای آموزش به موسسه‌ای خارج از مدرسه معرفی کند و اگر موردی است باید والدین شکایت کنند تا پیگیری کنیم.
مظفر با یان اینکه دریافت نقدی وجه برای کتاب‌های درسی غیرقانونی است، گفت: در حال حاضر الزاماً در نظام آموزشی ما باید دانش آموزان کتاب درسی را دریافت کنند و پرداخت هزینه برای خرید کتاب‌های درسی به دو شیوه است که یک روش خرید انفرادی است که والدین انجام می‌دهند و روش دیگر به‌صورت گروهی از طریق مدرسه انجام می شود.