به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، محمدرضا آهنچیان، مهمترین تفاوت آزمون نیمسال جاری تحصیلی در شرایط شیوع کرونا را فقط در روش برگزاری آن بخش از ارزشیابی توصیف می کند که به تشخیص دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتا الکترونیکی انجام می شود.
وی درباره تغییر حدنصاب قبولی، تاکید کرد: حدنصاب ها تغییری نکرده و بر اساس همان موارد درج شده در آیین نامه های آموزشی است.
آهنچیان درباره کاهش یا افزایش سطح دشواری ارزشیابی الکترونیکی گفت: سطح دشواری آزمون در ارزشیابی الکترونیکی نیز مانند آزمون های حضوری در اختیار استاد هر درس است که بر حسب هدف های درس و انتظارات استاد از دانشجو تعیین می شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم درباره اعمال آیین نامه های انضباطی در ارزشیابی نیمسال جاری، خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال های گذشته، هیچ تفاوتی در اجرای آیین نامه های انضباطی دانشجویان که در اختیار معاونت دانشجویی بوده، ایجاد نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که چه نسبتی از نمره پایانی دانشجو به آزمون پایان نیمسال اختصاص دارد، اظهار داشت: در آیین نامه های سابق نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد تعیین شده بود. به این معنی که در نظام نمره دهی صفر تا ۲۰، ۱۲ نمره به آزمون پایانی اختصاص یابد و هشت نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه های دانشجویی در طول نیمسال اختصاص پیدا کند. در آیین نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاه های دارای اختیار تهیه شیوه نامه آموزشی محول شده است و هر دانشگاه بر اساس اقتضائات و به استناد مصوبه شورای آموزشی خود تصمیم می گیرد.
به گفته آهنچیان، ذیل قوانین و مقررات آموزشی وزارت علوم و هر دانشگاه، استاد در شرایط عادی و در وضعیت فوق العاده کنونی، تعیین کننده ترین نقش را در ارزشیابی دانشجو و در تعیین نمره نهایی وی دارد.
وی تاکید کرد: یکی از وظایف دشوار استادان برنامه ریزی برای طراحی و اجرای آزمون تحصیلی «روا» و «پایا» است. در نظام حضوری هم استادان اغلب، ارزشیابی را منوط به یک مرحله آزمون پایان نیمسال نمی کنند و اکثراً در طول نیمسال از طریق آزمون های پیاپی، ارائه تکلیف و تمرین، محول کردن پروژه، توانایی و کوشش دانشجویان خود را برای یادگیری درس ارزشیابی می کند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در وضعیت فوق العاده کنونی نیز معاونت آموزشی طی نامه های صادرشده از فروردین ماه سال جاری از دانشگاه ها خواسته است برای ارزشیابی پایان نیمسال به نحوی برنامه ریزی کنند که نمره نهایی دانشجو تنها از طریق یک آزمون پایانی تعیین نشود و استادان در طول نیمسال به روش هایی که وجود دارد، تصویر روشنی از وضعیت دانشجویان کلاس خود داشته باشند.
وی درباره امکان تقلب در ارزشیابی های الکترونیکی، گفت: در هر شیوه آموزش امکان مشاهده رفتار ناهنجار وجود دارد. در روش های ارتباط برخط، امکان بروز این رفتار به حداقل خود می رسد. بدیهی است که توصیه به ارزشیابی مستمر دانشجویان، مطمئن ترین راه برای کنترل این پدیده ناخواستنی در نظام های آموزش عالی جهان است.
آهنچیان گفت: یکی از بهترین روش ها در همه کشورهای دنیا، ارزشیابی مستمر دانشجو است. به همین دلیل دانشگاه ها اختیار دارند که نسبت نمره کل دانشجو از آزمون پایانی و ارزشیابی مستمر را تعیین کنند. برای مثال یکی از دانشگاه ها، بر اساس مصوبه شورای آموزشی خود پنج نمره را برای آزمون پایانی و بقیه را برای ارزشیابی مستمر در نظر گرفته است. روشن است که هر دانشگاه بر حسب اختیارات، می تواند این نسبت را به صورت های مختلف دیگر تعیین کند.
وی افزود: ارزشیابی مستمر بهترین روش برای اطمینان از اعتبار نتیجه عملکرد دانشجویان است؛ زیرا باعث می شود سرنوشت دانشجو به یک آزمون وابسته نباشد و از سوی دیگر اگر فردی قصد استفاده از روش های ناهنجار برای قبولی در یک درس را داشت، موفق به این کار نشود.