بندرعباس- ایرنا- اثرات همه گیری ویروس کرونا بر بنگاه های اقتصادی، تجاری، تولیدی و گردشگری جزیره و منطقه آزاد قشم دوشنبه شب در نشست شورای عالی پولی و بانکی قشم مورد بررسی فعالان اقتصادی و تولیدی این جزیره قرار گرفت.

معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و روسای شعب بانک‌های مستقر در شهرستان همچنین در این نشست بر همفکری جهت ایجاد راهکارهای اجرایی حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی و تولیدی این جزیره تاکید کردند.
 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در این منطقه گفت: امکان اختصاص تسهیلات ویژه دوران رکود ناشی از فراگیر شدن شیوع بیماری کووید ۱۹، از سوی شعب بانک‌های منطقه آزاد، در کمک به گردش چرخه اقتصادهای آسیب دیده در جزیره در حوزه های صنایع تولیدی تا اصناف می‌تواند نقش ارزنده ای ایفا کند.
کیهان عباسیان بر لزوم تعامل سازنده بین سازمان منطقه آزاد قشم و بانک‌های مستقر در این منطقه تاکیدکرد و افزود: همکاری دوسویه این ۲ بخش، باعث انتفاع تمامی فعالان و سرمایه گذاران در قشم و در نهایت کشور خواهدشد.
وی از روسای شعب بانک‌های مستقر در جزیره قشم خواست تا با تشکیل کارگروه داخلی مشترک، مشکلات و راهکارها را استخراج کرده و با برقراری ارتباطات ماهانه و منظم با مدیران معاونت سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم به رفع رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های مکرر در ماه‌های اخیر و ایجاد زمینه جهش تولید، کمک کنند.
 صنعت گردشگری، نیروی محرکه کسب وکار در قشم است
 معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان درراستای مدیریت بحران کرونا از بهمن ماه سال گذشته تاکنون گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به این مقوله ورود کرده و تمامی بودجه ستاد نوروزی امسال که مبلغی افزون بر ۵۰ میلیارد ریال بود را به بحث تجهیز مراکز درمانی و تامین اقلام بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در شیوع  ویروس کرونا در سطح منطقه اختصاص داد.
مرتضی شیخ زاده، گردش اقتصاد بخش عمده‌ای از کسب وکارها در منطقه آزاد قشم را وابسته به صنعت گردشگری دانست و افزود: سالانه حدود ۳.۵ میلیون گردشگر وارد جزیره قشم می‌شوند که چرخه مالی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار را به تجارت و صنعت حمل ونقل گرفته تا اماکن اقامتی، اصناف، گمرک و بانک تزریق می‌کنند.
وی بیان داشت: رکودی که از بهمن ماه سال گذشته به دلیل گسترش بیماری کرونا گریبانگیر جهان، کشور و حتی  قشم شده، ابتدا با آسیب به صنعت گردشگری این جزیره شروع شده و اکنون کسب وکارها را فلج کرده و بازار مسکن جزیره سایه انداخته است.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از روسای شعب بانک‌های این شهرستان خواست تا با ارایه تمهیداتی به احیای صنعت گردشگری جزیره و بازیابی توان سرمایه گذران این حوزه کمک کنند.

رونق اقتصادی قشم نیازمند تعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بانک‌ها است

مدیر جذب سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم نیز   بر شرایط اقتصادی حاکم بر جزیره در ماه‌های گذشته بر اثر کرونا اشاره کرد و گفت: تعامل و همکاری سازمان منطقه آزاد قشم با بانک‌ها، به بهره وری بهتر کسب و کارها در شرایط بغرنج اقتصادی حال حاضر کمک می‌کند.

ناصرالدین گرامی افزود: تهیه دستورالعمل همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و بانک‌ها با تاجران و اصناف جزیره در نشست سال‌های گذشته نقشی اثرگذار در تحرک و پویایی اقتصاد قشم داشته که می‌توان از این مهم استفاده کرد. 
وی همچنین بر لزوم دستیابی وتحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نقش بانک‌ها در مولدسازی اقتصاد جامعه تاکیدکرد و ادامه داد: گردش اقتصاد جزیره علاوه بر تامین رضایت سرمایه گذاران و ساکنان، به عمل به فرامین  رهبرمعظم انقلاب و تحقق شعار سال جهش تولید کمک کرده و توسعه پایدار را رقم خواهد زد.
گرامی از ممنوعیت ورود کالاهای «گروه چهار» به عنوان دلیلی دیگر برای کاهش چرخش مالی فعالان تجاری و اقتصادی جزیره یاد کرد و افزود: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بازارهای قشم در بهترین ایام سال این جزیره، نقش تعاملی بانک‌ها بیش از پیش لازم و مشهود است.
مدیر جذب سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از درخواست های بسیاری که از سوی تاجران با این مدیریت صورت گرفته، خبر داد و گفت: درحال حاضر مشکلات مالی زیادی برای فعالان اقتصادی جزیره در همه بخش‌ها وجود دارد و باوجود فعالیت‌های پرشمار منطقه آزاد  در بخش حاکمیتی و انجام مسوولیت‌های اجتماعی متعدد از سوی این سازمان برای کمک به حل مشکلات بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، آبرسانی و عمرانی در مقوله کمک به صنایع تولیدی و اصناف، نقش بانک‌ها بارزتر از گذشته به نظر می‌رسد.
گرامی در پایان از روسای شعب بانک‌ها درخواست کرد تا پیشنهادات و توانایی‌های خود را در حوزه ارایه تسهیلات بانکی به صنایع تولیدی، گردشگری و اصناف جزیره به ما ارایه دهند.
 فعالیت بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی در منطقه آزاد قشم
 مدیر اصناف و بازرگانی سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: درحال حاضر بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی فعال در سراسر جزیره خدمات ارایه می‌دهند که باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود، نیازمند تسهیلات بانکی می‌باشند.
هرمز امیری افزود: حدود هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی فعال در شهر قشم، هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در شهر درگهان و ۲ هزار واحد صنفی در روستاهای رمکان، سلخ، لافت و سایر مناطق جزیره پراکنده هستند.
وی تاکیدکرد: درصورت اعلام آمادگی بانک‌ها، واحدهای صنفی متقاضی دریافت تسهیلات با هماهنگی این مدیریت معرفی شده و روال قانونی را آغاز می‌کنند.
جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۱۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۰۷ هزار و ۵۲۵  رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۸۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز و استانهای فارس و کرمان در آستانه وضعیت هشدار قرار دارند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸ استان کشور هیچ موردی از فوت ناشی از کووید۱۹ نداشتند و در ۴ استان فقط یک مورد فوت بیمار کووید۱۹ ثبت شده است.