به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا نه تنها به جان مردم افتاده بلکه آفت جان آموزش عالی هم در این ماه ها و روزها شده است. سکانداران آموزش عالی این روزها با دفاع از اقدامات خود در عرصه گسترش آموزش های الکترونیکی برای به پایان رساندن نیمسال تحصیلی جاری، بارها تاکید کرده اند که تهدید کرونا را به فرصتی برای توسعه این آموزش های نوپا بدل کرده اند. هر چند این اقدام روزی باید شکل جدی تری به خود می گرفت.
به یاد داریم همزمان با اعلام رسمی شیوع کووید ۱۹ در کشور، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بلافاصله تعطیل شدند و کلاس های حضوری جای خود را به آموزش های الکترونیکی داد.
با گذشت چهار ماه از برگزاری آموزش ها و اعلام اکثر دانشگاه ها مبنی بر غیرحضوری شدن امتحانات پایان ترم، پدیده دیگری گریبان آموزش عالی و وزارت علوم را گرفته است. تقلب های مجازی، عنوانی است که این روزها در قالب آگهی های رایگان و پولی در سایت های غیرمعتبر، کانال های تگلرامی و واتس آپی دانشجویان را برای گذراندن امتحانی راحت و بدون استرس و زحمت وسوسه می کند.
پیگیری های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که ادمین این کانال ها دانشجویانی هستند که از این فرصت برای درآمدزایی استفاده می کنند. در ادامه تصاویر مربوط به آگهی های برخی دانشجویان در این کانال تلگرامی با عنوان «همیار تقلب» اشاره می شود.
دانشجویان در این آگهی ها بدون پرداخت هزینه به ادمین کانال، درخواست خود را برای امتحانات پایان ترم مطرح می کنند و به نظر می رسد هزینه این خدمات مجازی هم توافقی است. بخش دیگری از این آگهی ها به بازارگرمی دانشجویانی تعلق دارد که از توانایی خود برای حل مسأله و تمرین می گویند و به نوعی استعداد خود را در ازای دریافت مبالغی به دانشجوی دیگر می فروشند. آنها حتی با هشتگ رفع اشکال به دنبال برگزاری کلاس های غیرحضوری برای دانشجویانی هستند که قبل از امتحان به دنبال حل مشکلات درسی شان می روند. این مسأله بیشتر در دانشجویان کارشناسی دیده می شوند که بنا به دلایل نامعلوم امکان رفع اشکال درس را توسط استاد و دانشگاه ندارند.
خبرنگار ایرنا در قالب یک دانشجو با ادمین این کانال گفت و گو کرده است تا از چند و چون این آگهی ها و هزینه ها مطلع شود که در ادامه این گفت و گو را می خوانید.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در گفت و گویی اعلام کرده است که دانشجویان با تقلب در امتحانات پایان ترم شوخی نکنند و این تخلفات به پلیس فتا گزارش می شود. علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم هم روزهای گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که دانشگاه ها فقط در موارد آموزشی و هر مسأله ای که برای دانشجویان در این نیمسال مشکل ایجاد کند، انعطاف نشان می دهند اما برخورد با تقلب در امتحانات پایان ترم مجازی مانند امتحانات حضوری است.
یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود که حین برگزاری امتحان پایان ترم به صورت مجازی و از طریق وب کم، متوجه تقلب دو دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری می شود و اجازه شرکت در امتحان را به آنها نمی دهد.
در این زمینه پیگیری های خبرنگار ایرنا از وزارت علوم حاکی از آن است که روز گذشته اسامی این کانال ها و سایت ها برای برخوردهای قضایی به دادگاه فرهنگ و رسانه گزارش شده است. اما این واقعیت را باید پذیرفت که گسترش فضای مجازی، عرصه را برای جولان این افراد، سایت ها و کانال های شان بازتر می کند و حال که وزارت علوم به وظیفه خود در زمینه ارائه اسامی این متخلفان به دستگاه قضا عمل کرده است باید دید چه برخوردی از سوی مسوولان قضایی با آنها صورت می گیرد.
بی تعارف اگر سخن بگوییم، آموزش عالی به علت شیوع ویروس کرونا در کشور با افت آموزشی، علمی، فرهنگی و پژوهشی مواجه شده که البته تا حد زیادی اجتناب ناپذیر بوده است اما باید مانع گسترش آن در ترم های آیند بود؛ چرا که سال تحصیلی آینده هم با اعلام وزارت علوم به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار می شود و بی توجهی به این مسأله نه تنها مدرک گرایی را بیش از گذشته ترویج می دهد بلکه در آینده افرادی دانش آموخته می شوند که هیچ بهره ای از علم و تخصص رشته تحصیلی شان نبرده اند.