سنندج‌ - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: کار فرهنگی دیربازده اما با تاثیرات عمیق است و می‌تواند به افزایش خرید کالای ایرانی و در نتیجه توسعه اشتغال بیانجامد.

عبیدالله رستمی روز سه‌شنبه در کارگروه فرهنگی و اجتماعی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: اگر تبلیغاتی که برای برندهای خارجی می‌شود و فقط با هدف سود و فروش است صورت می‌گیرد بر روی کالاهای داخلی باشد به توسعه و ایجاد اشتغال می‌کشد.

وی افزود: اگر نگاه به توسعه داشته باشیم توسعه درون زا می‌تواند راهگشا باشد و با اتکا به منابع و نیروهای درونی می‌توانیم در حوزه اقتصاد نتیجه بگیریم.

رستمی با اشاره به اینکه دشمنان برای از هم‌پاشیدگی کشور تاریخ هم تعیین کردند اما تاریخ‌های زیادی از آن گذشت، یادآور شد: اگر مدیریت داخلی نبود نمی‌توانستیم در زیر این هجمه خارجی دوام بیاوریم و از پا در ‌می‌آمدیم.

وی با بیان اینکه اشتغال کاذب و  قاچاق کالا در استان وجود دارد اضافه کرد: اگر به جهش تولید در استان نگاه ویژه شده و مناطق آزاد بانه و مریوان تایید شود می‌توان بسیاری از این مشکلات را رفع کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: باید فرهنگ کارآفرینی را در استان توسعه دهیم تا جوانان فقط دنبال پشت میزنشینی نباشند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این نشست گفت: انتظار بیشتری از اعضای کارگروه فرهنگی و اجتماعی کمیسیون برای فعالیت‌های فرهنگی داریم.

علی خداویسی افزود: اقتصاد کشور از چند جهت از جمله تحریم‌ها تحت فشار است اما فرهنگ‌ سازی برای مصرف کالای ایرانی به فعالیت خودمان باز می‌گردد و ارتباطی با بیگانگان ندارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به بر مشکلات اقتصادی فایق بیاییم ناچار به نهدینه کردن امور فرهنگی در جامعه هستیم چونکه اگر برخورد محض با قاچاق نتیجه می‌داد اکنون باید در کشور قاچاقی نداشتیم.

خداویسی یادآور شد: قاچاق لوازم خانگی در کشور با رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ۲۰ درصد قاچاق کشور را تشکیل می‌دهد که ضربه شدیدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

مدیرکل صدا و سیمای استان کردستان هم در این نشست گفت: قاچاق بلا و مصیبتی اجتماعی و اقتصادی است چرا که علاوه بر خروج ارز از کشور و بیکار شدن کارگران ایرانی تبعات اجتماعی و فرهنگی هم بر آن مترتب است.

جعفر عبدالملکی افزود: قاچاق هجمه شدیدی علیه هویت نظام جمهوری اسلامی است و فرهنگی بیگانه هویت ما را تهدید می‌کند.

وی ضمن اعلام اینکه شبکه استانی کردستان آمادگی دارد مشکلات تولیدکنندگان استان را بازتاب دهد، اظهار داشت: جهش تولید باید گفتمان سازی شود چونکه جهش در تولید بر کاهش قاچاق هم تاثیر می‌گذارد.