ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه اشتغال و بازگشت به فعالیت اجتماعی تنها راه درمان معتادان است گفت: ۷۰ درصد از اشتغالزایی بهبود یافتگان در استان مازندران مستمر و پایدار است.

فرزاد گوهردهی روز سه شنبه در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: سال گذشته از مجموع ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات حوزه بهزیستی به مددجویان، ۱۲ میلیارد تومان به بهبود یافتگان اعتیاد برای اشتغالزایی تخصیص داده شد.

وی برش استانی مازندران برای اعتیاد تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبودیافته را هفت درصد از مجموع اعتبارات تسهیلاتی عنوان کرد و گفت: اما با توجه به گستردگی کار و استقبال معتادان بهبودیافته برای بازگشت به فعالیت های اجتماعی و همچنین تقویت اقتصاد خانواده ۲۰ درصد اعتبارات به این حوزه تخصیص یافت.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین میزان تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی برای بهبودیافتگان اعتیاد را از ۲۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طبق بررسی های انجام شده ۷۰ درصد پروژه‌های اشتغالزایی معتادان بهبودیافته پایدار است .

گوهردهی اشتغال و بازگشت معتادان به جامعه را تنها راه برای درمان انها عنوان کرد و گفت: تمامی برنامه های بهزیستی بر محور جامعه پذیری معتادان طرح ریزی و اجرا می شود و شیوه های جهانی نیز کارآمدی این روش را تایید می کند.

وی با بیان اینکه ۶۲ مرکز درمان معتادان در استان مازندران فعال هستند ، افزود: در سال گذشته بیش از هشت هزار معتاد از خدمات این مراکز بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین با اشاره به مراکز نگهداری ، سرپناه ، مراکز مشاوره ای و دیگر بخش های پیش گیری و درمان اعتیاد در مازندران افزو د: سال ۹۸ تعداد ۲۷ هزار نفر در مازندران از خدمات این مراکز بهره مند شدند.

گوهردهی اولویت بهزیستی را جلوگیری از رفتارهای پرخطر معتادان عنوان کرد و افزود: در قدم بعدی باید آنها را از مصرف مواد دور و به جامعه بازگرداند.  

صنعتی شدن اعتیاد پیشگیری را پیچیده کرده است

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه هدف اصلی بهزیستی پیش گیری از اعتیاد است ، افزود: متاسفانه صنعتی شدن و تنوع در اعتیاد پیشگیری را بسیار پیچیده کرده است .

وی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جامعه و استفاده نوجوانان از مواد مخدر، گفت: بهزیستی به شدت به شرکای اجتماعی خود همچون رسانه ها و خانواده ها نیازمند است .

مدیرکل بهزیستی خواستار حضور پر رنگ دستگاه های اجرایی به خصوص آموزشی در بحث پیشگیری اعتیاد شد و افزود: مازندران به واسطه قرارگیری در مسیر ترانزیتی اعتیاد نیازمند حضور همگانی در مقابله با اعتیاد است.

بر اساس آخرین آمارها بیش از ۵۵ هزار معتاد در ۵۲۴ مرکز ترک اعتیاد استان مازندران در حال ترک این مواد افیونی قرار دارند.