حجتالاسلام سید «عبدالمهدی موسوی» روز چهارشنبه در آیین راهاندازی سامانه مکانیزه ارتباطات دادگستری با نیروی انتظامی استان مرکزی افزود: جهتگیری دستگاه قضایی استان به سمت خدمات الکترونیک با هدف تکریم ارباب رجوع و افزایش کیفیت خدمات قضایی است که به تمامی مراجع پایین دستی این نهاد نیز ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: راهاندازی سامانه مکانیزه ارتباطات دادگستری با نیروی انتظامی باعث میشود که تمامی استعلامات مورد نیاز کمتر از ۱۵ دقیقه از ناجا به دادگستری ارسال و از آمد و رفت مراجعان به هر دو دستگاه جلوگیری شود.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: فرآیند مکانیزاسیون دادرسیها در ۲ بخش درون دستگاهی و برون دستگاهی دادگستری کل استان انجام میشود که در بخش درون دستگاهی به غیر از محدودیت در حوزه سرورها تمامی سختافزارها و زیرساختهای لازم دررون دستگاه قضایی فراهم است و مشکل چندانی در این حوزه وجود ندارد.
حجتالاسلام موسوی اظهار داشت: در حوزه برون دستگاهی اما نواقصی به لحاظ سختافزارها وجود دارد که رفع این نواقص باید در دستور کار دستگاههای مرتبط قرار گرفته و با اجرای مکانیزه دادرسیها ضمن افزایش رضایتمندی عمومی، زمینه صرفهجویی بیتالمال نیز فراهم شود.
وی تسریع در انجام کارشناسیها، استعلامها و اوقات دادرسی را از جمله مزیت ها و فواید ابلاغ الکترونیکی برشمرد و افزود: با ایجاد این بستر دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای دادرسی نیست.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: هدف از راهاندازی دفاتر و سامانههای مکانیزه در دستگاه قضایی خدمت رسانی دقیق و سریع به مردم و راهی میان بر برای احقاق حقوق عامه و حقوق شهروندی است.
۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه میکنند.