یزد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: فشارهای بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا اگرچه روند اجرایی برنامه‌های دولت تدبیر و امید را کند کرده، اما مانع از تداوم اجرای طرح‌ها و ارائه خدمات به شهروندان نشد و نظام سطله به اهدافی که در این زمینه پیش‌بینی کرده بود، دست نیافت.

احمد ترحمی بهاباد روز چهارشنبه در شورای اطلاع رسانی یزد افزود: با وجود تمامی تنگناهایی که دولت با آن موجه شده، طرح‌های مهمی در استان در دست اجراست که بودجه قابل توجهی نیز برای تکمیل این طرح‌ها تا قبل از پایان کار دولت تدبیر و امید اختصاص یافته است.

وی راه‌آهن یزد - اقلید به شیراز، خط ریلی بافق به ارژنگ - اصفهان، باند دوم محور یزد به طبس و کارخانه نوآوری یزد را از مهمترین طرح‌های در دست اجرا برشمرد که باعث تحول در اقتصاد استان می‌شود و یادآور شد: بهره برداری از طرح‌های ریلی، زیرساخت‌های گردشگری استان را تقویت می‌کند و جایگاه یزد در مثلث گردشگری مرکز ایران در کنار استان‌های فارس و اصفهان را ارتقاء می‌دهد.

ترحمی همچنین شیوع بیماری کرونا را آزمونی جدی برای نظام سلامت کشور عنوان کرد و گفت: موفقیت کشور در مدیریت بیماری کرونا در مقایسه با کشورهایی که از نظر سطح توسعه یافتگی از ایران جلوتر هستند، نشان داد توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان کشور در دولت دهم و یازدهم به گونه صورت گرفته که توان تاب‌آوری در شرایط سختی مانند شیوع بیماری کرونا را دارد.

وی همچنین شیوع کرونا را فرصتی برای سنجش ظرفیت زیرساختهای اینترنتی جامعه دانست و افزود: با وجود برخی مخالفت ها که در مقابل برنامه‌های دولت در زمینه توسعه این زیرساخت‌ها صورت می‌گرفت، بهره گیری مناسب در آموزش و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نشان داد که هدف  گذاری و اقدامات دولت در این زمینه نیز صحیح بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد پرهیز از دامن زدن به فضای یاس و ناامیدی در جامعه را مورد تاکید قرار داد و به رسانه‌ها توصبه کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند دمیدن روح امید است، چراکه در سخت ترین شرایط اقتصادی، دستاوردهایی خوبی برای کشور حاصل شده و باید این موارد از طریق رسانه ها برای تقویت امید مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ترحمی همچنین با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب و برق گفت: به دلیل به تاخیر افتادن پرداخت هزینه این خدمات از سوی مشترکان در دوران کرونا ، هم اکنون شرکت‌های آب و برق برای بازپرداخت مطالبات پیمانکاران با مشکل مواجه‌اند و انتظار از رسانه‌ها این است که در این خصوص به شهروندان اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد تا بدهی‌های معوق را زودتر پرداخت کنند.

وی همچنین در خصوص انتقاداتی که در روزهای اخیر به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص برگزاری برخی کلاس‌ها حضوری و بازگشایی خوابگاه‌ها شده، اظهار داشت: برخی کلاس‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه عملی است و امکان برگزاری به صورت مجازی ندارد، علاوه بر آن برخی دانشجویان این دانشگاه نیز در اوج شیوع بیمار کرونا به کمک کادر درمانی آمده بودند که البته انتظار از مسئولان این دانشگاه این است که در زمینه اقناع افکار عمومی در خصوص این اقدامات اطلاع رسانی بهتری انجام می‌شد.

ترحمی همچنین با تاکید بر جلوگیری از بازگشت اعتبارات دستگاه های استان با انتقاد از کم کاری برخی دستگاه‌ها در زمینه جذب یک درصد اعتبار اطلاع رسانی و تبلیغات ، از دبیرخانه شورای اطلاع رسانی استان خواست لیست اسامی این دستگاه ها با دلایل جذب نشدن اعتبار آنان تهیه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست باارائه گزارشی از دستگاه‌هایی که برنامه‌های اطلاع رسانی و تبلیغات خود را برای تایید به شورای اطلاع رسانی ارائه کرده‌اند، گفت: از ۲۸ دستگاه مشمول بند ج ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در استان یزد ۲۱ دستگاه برنامه‌های خود را به این شورا ارائه کردند.

مجید جوادیان‌زاده از دستگاه‌های مختلف استان خواست برنامه‌های امسال خود را برای دریافت مجوز استفاده از اعتبار یک درصدی تبلیغات و اطلاع رسانی به شورای اطلاع رسانی استان ارائه کنند تا در رسیدگی به اسناد این  هزینه‌ها دچار مشکل نشوند.

داود پاک طینت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و مدرس حوزه رسانه نیز در این نشست گفت: برخی اطلاع رسانی‌های منفی از استان باعث فرار سرمایه شده و ضرورت تدوین رویکردی مناسب در این زمینه در استان احساس می‌شود که از شورای اطلاع رسانی انتظار می‌رود در این زمینه اولویت‌ها و نیازهای را شناسایی و از طریق اجرای یک طرح پژوهشی در خصوص تحلیل محتوای رسانه‌های استان، استراتژی مشخصی را برای بهره برداری از ظرفیت‌های اطلاع رسانی در توسعه  در پیش گرفته شود.

مسعود توفان رییس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز با پیشنهاد تجمیع اعتبارات اطلاع رسانی و تبلیغات دستگاه‌های استان و برنامه‌ریزی به صورت متمرکز برای این اعتبار گفت: یک درصد اعتبار دستگاه های استان برای امور اطلاع رسانی و تبلیغات بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است که با تهیه یک پیوست اطلاع رسانی می توان از این اعتبار در زمینه معرفی طرح های عمده استان استفاده کرد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تهیه این پیوست آمادگی داد.