محمد باقر نوبخت روز جمعه در حاشیه بازدید از قطار شهری بهارستان - اصفهان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت چه برنامهای برای تامین بودجه طرح انتقال آب بهشت آباد دارد؟ افزود: لحظاتی قبل از ورود به پروژه در حال ساخت مترو بهارستان، استاندار اصفهان درباره موضوعات زیست محیطی بهشتآباد بود با عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست صحبت کرد و انشاالله پیگیریهای لازم انجام میشود.
وی ادامه داد: برای تامین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی مورد درخواست جهت تکمیل این قطار شهری آمادگی داریم از این رو نیاز است استاندار اصفهان در اولین فرصت در تفاهم نامهای تکمیل این پروژه تا پایان امسال را متعهد شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مجری طرح باید تعهد کند پروژه قطار شهری بهارستان - اصفهان تا پایان اسفند آماده بهرهبرداری میشود و همچنین مشخص شود که دولت اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی موردنیاز را در چه بازههای زمانی نیاز است، پرداخت کند.
طرح انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش، احداث سد ۱.۵ میلیارد متر مکعبی به ارتفاع ۱۷۸ متر، سامانه انتقال آب تا منطقه 'شلمزار' (در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری) که سامانهای مشترک و بخش احداث خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.
هدف این طرح، تأمین آب آشامیدنی بر اساس پیش بینی جمعیتی برای مناطق مرکزی ایران است، حجم آب انتقالی طرح مذکور در صورت تکمیل در مجموع ۵۸۰ میلیون متر مکعب خواهد بود که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، ۱۸۰ میلیون متر مکعب برای کرمان و ۱۵۰ میلیون متر مکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت که این ارقام به صورت مصوبه قانونی ابلاغ شده است.
شهر جدید بهارستان یکی از شهرهای برنامهریزیشده اقماری است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جادهٔ اصفهان- شیراز قرار دارد، طرح قطار شهری این شهر شامل زیرسازی، روسازی، احداث ایستگاهها، تامین تاسیسات، تجهیزات و بهرهبرداری در مجموع ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این قطار شهری بهارستان ادامه خط یک متروی کلانشهر اصفهان است که اسفند سال ۹۰ کلید خورد و اکنون برای نخستین بار در کشور از ریل تولید ملی در اجرای این طرح مهم استفاده میشود.
زیرسازی و ابنیه این طرح کلان شهری با ۱۴.۱ کیلومتر در ۲ قطعه اول و دوم شامل سه ایستگاه سپاهان شهر، راه آهن و بهارستان در دست اجراست که قطعه اول با ۴.۷ کیلومتر مسیر ایستگاه صفه تا راه آهن و قطعه دوم با ۹.۴ کیلومتر ایستگاه راه آهن را به شهر جدید بهارستان متصل میکند.
۴.۷ کیلومتر از ایستگاه صفه تا راه آهن در قطعه اول بصورت زیرگذر و گالری و ۵.۴ کیلومتر از ۹.۴ کیلومتر قطعه دوم از مسیر قلعه شور تا راه آهن به صورت روگذر و بقیه به صورت زیرگذر و اجرای گالری احداث شده است.
تاکنون ۲ کیلومتر از مسیر بهارستان تا قلعه شور با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی ریل گذاری شده و در مجموع پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی و ابنیه فنی (احداث گالری) قطار شهری بهارستان به ۷۵ درصد رسیده است، پیش بینی می شود قطار شهری بهارستان تا سال ۱۴۰۰ بر روی ریل ملی حرکت خواهد کرد و رفاه شهری را برای سرعت در انتقال مسافران درون وبرون شهری فراهم میکند.
حدود ۱۴۰ نیروی متخصص با اتکا به توان داخلی در اجرای قطار شهری بهارستان بی وقفه تلاش میکنند تا با سرعت بخشی در روند اجرای این طرح کلان شهری بتوانند سال ۱۴۰۰ قطار شهری بهارستان را به حرکت درآوردند.
نخستین بار در کشور، محموله ریل ملی از نوع پرسرعت تولید مهندسان جوان شرکت ذوب آهن اصفهان تحویل پیمانکار شرکت عمران بهارستان برای بکارگیری در مترو شهر جدید بهارستان شد، قرارداد تامین ریل ملی ذوب آهن برای اجرای در طرح کلان قطار شهری بهارستان ۲ ماه پیش به میزان سه هزار تن به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال منعقد شد و اکنون مرحله نخست آن شامل ۳۵۰ تن طبق تعهد قرارداد تحویل پیمانکار شده تا برای نخستین بار ریل ملی ۱۸ متری ویژه مترو، در ریل گذاری قطار شهری بهارستان به کارگرفته شود.
نوبخت عصر امروز محور ارتباطی اصفهان - اردستان - زواره را بازدید و در آیین گرامیداشت هفتم تیر در این شهرستان شرکت خواهد کرد.