میهمان ناخوانده ای که لحظات آرامش مردم را بر هم زد و زیباترین روزها از عید نوروز گرفته تا سایر لحظات خوشی و لذت بخش مردم را به ایامی توام با دلهره، ترس و اضطراب تبدیل کرد و شمار زیادی از مردم را نیز سوگوار و داغدیده عزیزانشان کرد.
ویروسی که کمتر کسی پیدا می شود که دیگر از او نترسد، کمتر بحثی را پیدا می کنی که با موضوع کرونا نباشد. ویروسی که هر جایی که فکرش را هم نکنی سرک می کشد و موجودی نامرئی که اگرچه با چشم دیده نمی شود اما ثانیه به ثانیه در حال انتشار و دربرگیری بیشتر است.
میهمان ناخوانده ای که بین همه جدایی فیزیکی انداخت، از ارتباط پدر و مادر با فرزندان گرفته تا اقوام و بستگان و آشنایان، ویروسی که میهمانی ها را تعطیل و زندگی مردم را آمیخته با این بیماری کرد.
ویروسی که اگرچه متولیان و دست اندکاران حوزه بهداشت در ابتدای شیوع آن پیش بینی کردند که با گرم شدن هوا تضعیف می شود اما با آغاز فصل گرما خودنمایی خود را بیشتر کرده و قصد ورود به زندگی تعداد بیشتری از مردم دارد..
کرونا رویکرد زندگی مردم را تغییر داد، مردم را مجبور به استفاده از فناوری و فضای مجازی برای زندگی کرد و رویکرد بسیاری از فعالیت ها شیوه ای نو به خود گرفت.
در این میان شیوه تحصیل دانش آموزان نیز تغییر یافت و ماه های آخر سال تحصیلی را با استفاده از فضای مجازی سپری و آموزش دیدند، اگرچه مسئولان آغاز سال تحصیلی را نیمه شهریورماه اعلام کرده اند اما با این موج کرونا نحوه تحصیل دانش آموزان در سال تحصیلی آینده در هاله ای از ابهام قرار دارد.
سال تحصیلی پر استرس و آمیخته با شیوه نو دانش آموزان ایلامی به پایان رسید و دانش آموزان بازهم در انتظار تدبیر متولیان برای برنامه ریزی گذران تابستان و رد کردن روزهای تابستان داغ کرونایی هستند.
اما برنامه متولیان آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در روزهای گرم کرونایی پیش رو چیست.
خانواده ها فرزندان را به سرگرمی های داخل منزل تشویق کنند
با توجه به رویکرد دستگاه ها برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اما لازم است خانواده ها در این زمینه باید آگاهی کامل داشته باشند تا ورود فضای مجازی فرزندانشان را بطور کامل کنترل کنند.
روانشناس ایلامی معتقد است: خانواده ها می توانند در کنار آموزش های مجازی فرزندان را به سرگرمی های داخل منزل تشویق کنند.
به گفته مریم کریمی، اگرچه آموزشها به ناچار به سمت فضای مجازی رفته است اما تمام تمرکز خانواده ها نباید به سمت فضای مجازی باشد.
وی افزود: خانواده ها باید کودکان را به سمت فعالیت های فکری و بدنی نیز سوق داده و با در اختیار گذاشتن گوشی و اینترنت به کودکان و نوجوانان آنها را ناخواسته به سمت اعتیاد بیمارگونه به گوشی هدایت نکنند.
وی انجام بازی های فکری بر اساس سن کودکان نظیر گل کاری و تهیه باغچه خانگی را یکی از این راهکارها عنوان کرد و گفت: طبیعت در بهبود وضعیت روحی افراد تاثیر مثبت بسیاری دارد.
وی درگیر کردن کودکان در فعالیت های منزل مثل آشپزی، کاردستی، نقاشی، قصه خوانی و بازی هایی که در فضاهای خانه امکان انجام آنها وجود دارد و خاطره نویسی را از دیگر فعالیتهایی عنوان کرد که بدون استفاده از فضای مجازی می توان برای فرزندان اجرا کرد.
وی در خصوص لزوم ارتباط فرزندان با دوستان گفت: این ارتباط باید از طریق فضای مجازی وجود داشته و از طرفی خانواده ها می توانند با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل بهداشتی و پرهیز از ارتباط با افرادی که مشکوک به کرونا هستند روابط با اقوام را مدیریت کنند.
فعالیت مراکز فرهنگی ایلام با رعایت مسایل بهداشتی
معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ایلام مجوز فعالیت کانون های فرهنگی و دارالقران های مناطقی که امکان استفاده از فضای مجازی نداشته باشند، اخذ شده است.
حجت الاسلام محسن کلانتری افزود: همچنین در مناطقی که فعالیت ها نیاز به حضور فیزیکی دارد با رعایت مسائل بهداشتی مراکز فرهنگی فعالیت خواهند داشت.
وی با ذکر اینکه محور فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان بصورت مجازی خواهد بود، گفت: تمامی فعالیت های آموزشی اوقات فراغت دانش آموزان در کانال شاد هم منتشر و قابل دسترس است.
وی از آماده سازی و برنامه ریزی این سازمان برای آموزش ۴۰ رشته فرهنگی، هنری و قرآن و معارف در تابستان امسال برای دانش آموزان خبر داد و اظهار داشت: در مجموع ۴۲ مرکز دارالقران و کانون فرهنگی این سازمان در برگزاری این برنامه ها مشارکت خواهند کرد.
فعالیت مراکز مشاوره برای ارایه خدمات به دانش آموزان ایلامی
حجت الاسلام کلانتری همچنین از فعالیت همزمان مراکز مشاوره برای ارتقای سطح ایمنی روانی و تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان خبر داد و گفت: این مراکز در قالب طرح نماد بر اساس غربالگری های انجام گرفته به دانش آموزان خدمات روانشناختی ارایه خواهند داد.
وی گفت: فعالیت های اوقات فراغت امسال هم بصورت حضوری و هم مجازی بوده و اگرچه ممکن است حضور دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا کمرنگ باشد اما این سازمان برای ارایه خدمات اوقات فراغت به ۱۰ هزار نفر برنامه ریزی کرده است.
استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این خصوص گفت: برای فصل تابستان امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه های مختلف فرهنگی، هنری پیش بینی شده و فعالیت آموزشگاههای آزاد هنری و انجمن های فرهنگی، هنری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برقرار است.
عمران خودآموز با ذکر اینکه عمده آموزش های ارایه شده در این مراکز بصورت مجازی است، افزود: انجمن های موسیقی، تجسمی، نمایش، فیلم، عکس و شعر بصورت مجازی فعالیت خواهند داشت.
وی ادامه داد: همچنین به همت این اداره کل جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی، هنری به سمت فضای مجازی هدایت شده که اقدامی جدید و ابتکاری از سوی این اداره کل است.
وی برگزاری جشنواره مجازی تکنوازی موسیقی استان و چهارمین دوسالانه شعر کردی منال را دو رویداد مهم فرهنگی و هنری این استان عنوان کرد که امسال بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام بیان کرد: برای برگزاری جشنواره شعر کردی منال تا کنون نزدیک به ۲۰۰ ویدئو شعرخوانی کودکان به زبان محلی دریافت شده که بیانگر جریانسازی و درگیری خانوادهها با کار فرهنگی است.
وی همچنین با اشاره به آغاز فعالیت سینماها از اول تیرماه گفت: اکران فیلمهای سینمایی در سینماهای استان نیز آغاز و پذیرش مردم در این مراکز نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی است.
اما مراکز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام نیز با وجود شیوع کرونا و اعمال قرنطینه و تعطیلی کارگاههای آموزشی برای اعضای مراکز خود دورههای مختلف آموزشی را در فضای مجازی برگزار تا اعضای کانون از فضای آموزشی خود دور نشوند.
مربیان مراکز آموزشهای اعم از کاردستی، شعر، قصه خوانی، قصهگویی، معرفی و نقد کتاب، نقاشی، سفال و عکاسی را با استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای اعضای کانون راهاندازی کردند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مدت تعطیلی کارگاهها از آموزش اعضای غافل نشد.
کرونا مانع تعطیلی فعالیتهای کانون ایلام نشد
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در زمینه فعالیتهای مجازی این کانون گفت: مربیان به منظور نظمبخشی به آموزشهای مجازی خود اقدام به تشکیل گروههای مجازی در قالب هر مرکز چهار گروه متشکل از دختران، کودک و نوجوان و پسران کودک و نوجوان با رعایت قوانین و بخشنامههای اداری کرده تا فعالیتهای اعضا در هر بخش را به صورت مرتب رصد کنند.
مهدی جمالی یادآور شد: در مدت زمان برگزاری کلاسها به صورت مجازی آموزشها و نشستهای تخصصی شعر، داستان، قصهگویی، عکاسی، نمایش و سرود به صورت مجازی با کیفیت مطلوب برگزار شده است و همچون گذشته کارشناسان و مهمانان برجسته کشوری و استانی در هر رشته در هنگام برگزاری کلاسهای مجازی حضور داشتهاند و این کلاسها را مورد نظارت و ارزیابی قرار دادهاند.
وی افزود: مربیان کانون علاوه بر آموزشهای روتین و همیشگی خود، در این مدت یادشده آموزشهای دیگری در قالب پیک امید برای اعضا داشتند که در واقع راهاندازی پیک امید مجازی با هدف ایجاد آرامش در روحیه اعضا و خدماترسانی آموزشی به کودکان و نوجوانان عضو کانون بوده است.
جمالی تاکید کرد: در کنار آموزشهای همشگی و مرسوم در فضای مجازی، ارائه نکات بهداشتی در خصوص مقابله با کرونا به بچهها نیز مدنظر مربیان کانون قرار داشت و تشویق کودکان و نوجوانان و خانوادهها به رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه با آموزشهای تصویری توسط مربیان از دیگر برنامههای آموزش مجازی کانون برای اعضا بوده است.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور معمول در طول سال فراخوانهای متعددی در حوزههای مختلف برای اعضا و مربیان برگزار میکند، در مورد برگزاری فراخوانهای ایام کرونا هم توضیح داد: در این مدت فراخوانهای متعدد کشوری و استانی به بچهها ابلاغ و آثار به صورت مجازی از اعضا دریافت شد.
۱۰۰هزار دانش آموز استان ایلام سال تحصیلی گذشته در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال داشتند.