بروجرد - ایرنا - همه ساله با پایان فصل امتحانات و آمدن تابستان زنگ غنی‌سازی اوقات فراغت به صدا در می‌آمد اما تابستان امسال علاوه بر گرما شاهد سایه سنگین کرونا هستیم که همچنان خستگی قرنطینه خانگی را برجان همه به ویژه دانش‌آموزان گذاشته است.

طرح غنی ساز اوقات فراغت دانش آموزان هرساله دغدغه والدین بوده و امسال به دلیل  ویروس کرونا ضروری است، مسوولان، اولیا و مربیان به برنامه های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با نگاهی نو بنگرند.

با تعطیلی مدارس و پایان امتحانات دانش آموزانی که خسته از چهار ماه قرنطینه خانگی بودند اکنون در پارکها، کوچه ها به دنبال سرگرمی، دوچرخه سواری و فوتبال هستند.

برخی ماسک و دستکش دارند و برخی اعتقادی به کرونا ندارند و تنها می گویند خسته شدند و می‌خواهند فعالیت و جنب و جوش داشته باشند.

امسال در برنامه های غنی سازی خبری از استخر، ورزش‌های مختلف، کلاس‌های مختلف آموزشی نیست و در خانه ماندن به قدری طولانی شده که تلویزیون و شبکه های مجازی هم جذابیتی برای دانش آموز نداشته و نمی‌تواند روح خسته او را شاد کند.
بدون شک باید از فرصت کرونا و لغو شرایط حضور جمعی افراد، برای ایجاد برنامه های نو، شاد و متنوع برای جوانان و نوجوانان بهره برد تا علاوه بر تضمین سلامت این افراد و دورماندن از خطر کرونا در راستای تقویت روحیه شاد و با نشاط و شناخت استعداد این افراد گام‌هایی برداشت.
برای هر اموری باید سرمایه گذاری کرد، یکی از اموری که نیاز به سرمایه گذاری از سوی والدین دارد، غنی سازی اوقات فراغت فرزندان با برنامه های آموزشی، فرهنگی، علمی و ورزشی متناسب با شرایط روز جامعه است مسلما این کار به هزینه هایی نیاز دارد.
بعد از شیوع ویروس کرونا بیشتر جوانان و نوجوانان امکان حضور در فضاهای باز و اماکن عمومی را نداشتند و وقت خود را در فضای مجازی گذراندند، بنابراین برنامه های متنوع را که به سلامت روح و روان فرزندان آسیب نمی زند و به ارتقا سطح آگاهی و اطلاعات آنها کمک میکند باید در فضای مجازی گسترش داد.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد با اشاره به نقش دانش آموزان در راهبردهای گام دوم انقلاب افزود: جوانان و نوجوانان سرمایه‌های گرانقدر ایران اسلامی هستند و در گام دوم انقلاب بیشترین بار مسوولیت را بر عهده دارند باید به برنامه‌های جوانان دقت بیشتری داشته باشیم.
محمد مهرافزون برلزوم بررسی تاثیرگذاری برنامه های غنی سازی اوقات فراغت با کارهای پژوهشی تاکید کرد و گفت: تهیه کلیپ های آموزشی با موضوع مهارت های زندگی، برگزاری مسابقه کتابخوانی و خلاصه گویی کتاب در قالب کلیپ های جذاب ویژه دانش آموزان، معرفی بافت و اماکن تاریخی میتواند در غنی سازی اوقات فراغت جوانان موثر باشد.

وی ارائه برنامه های غنی سازی اوقات فراغت از طریق شبکه شاد را یکی از اقدامات لازم در این راستا دانست و ادامه داد: به رسم همه ساله کودکان اوقات فراغت خود را در حال بازی در محیط‌های مختلف خواهند بود، اما خانواده‌ها امسال باید بطور ویژه به سلامت فرزندان خود در اولین تابستان پس از شیوع ویروس کرونا فکر کنند.

وی بیان کرد: استفاده از ماسک و دستکش در همه محیط‌های عمومی و رعایت فاصله اجتماعی مسئله‌ای جدی تا زمان شکست کرونا است.
یک کارشناس مباحث فرهنگی در بروجرد اضافه کرد: شرایطی که کرونا بر روح و روان دانش آموزان ایجاد کرده بر کسی پوشیده نیست و قرنطینه خانگـی، تعطیلی مدارس، تعطیلی کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت و سالنهای ورزشی و استرس ناشی از انتشار ویروس کرونا فشارهای مضاعفی را بر دانش آموزان ایجاد کرده است.
محمد کاوند افزود: تجربه کرونا برای قشر دانش اموز تجربه ای سخت و سنگین است و دور از انتظار نیست که خسته شود و تحمل خود را از دست بدهند.
وی تاکید کرد: امسال برنامه های غنی سازی اوقات فراغت متاثر از شرایط کرونا بوده و خانواده ها باید در کنار مشاوران مدارس برنامه هایی منسجم و تاثیرگذار را برای غنی سازی اوقات فراغت طراحی کنند.
وی یادآور شد: برنامه هایی از طریق فضای مجازی ادامه دارد و حضور جوانان در منزل و ممانعت خانواده ها از فعالیت های خارج از منزل آنها  مثل ورزش، پارک ها، سینما، تئاتر  و تفریح  جمعی سبب تنشهایی میان آنها و والدین شده است.