علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره عملکرد معاونت فرهنگی آموزش و پرورش در ایام شیوع کرونا اظهار داشت: اولین مرحله رزمایش همدلی مومنانه با مشارکت و همدلی برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به شرایط اقتصادی با کمک سازمان بسیج دانش آموزی انجام شد.
وی افزود: پس از شیوع بحران کرونا آموزش و پرورش با سرعت توانست با تلاش معلمان و فضای شاد جایگاه خود را در فضای جدید رقم بزند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این وزارتخانه به خوبی توانست در فضای مجازی جایگاه خود را بدست آورد، گفت: قرار است فعالیت در فضای مجازی برای سال تحصیلی آینده نیز با برنامه ریزی بیشتری ادامه یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بحران کرونا و پیش از شکل گیری شبکه شاد روحیه جهادی برای کنترل بحران ها در جامعه شکل گرفت، عنوان کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای آگاه سازی خانواده ها و کنترل شیوع کرونا به کار گرفت.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: این وزارتخانه چهار استراتژی را برای فعالیت در ایام شیوع کرونا طراحی و تدوین کرده است، همچنین به منظور آگاهی نسبی دانشآموزان و خانوادهها تلاش میکند تا کمکی برای کنترل کرونا باشد.
کاظمی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ اقدام در ایام شیوع کرونا توسط معاونت پرورشی و فرهنگی انجام شده است، ادامه داد: از جمله این اقدامات میتوان به بسیج تشکلهای دانشآموزی، کانونهای فرهنگی تربیتی و دارالقرآنها برای تولید ماسک اشاره کرد.
تولید بیش از ۲ میلیون ماسک در کانون های بسیج دانش آموزی
وی افزود: دانش آموزان بیش از یک میلیون ماسک در روزهای ابتدایی و در کانونهای بسیج دانشآموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: بیش از ۳ هزار گروه همیار سلامت در بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی و تشکلها شکل گرفت. همچنین این وزارتخانه بر ضدعفونی کردن مدارس تمرکز کرد.
کاظمی ادامه داد: در ایام شیوع ویروس کرونا مشارکت دانشآموزان در قالب تشکلها و پذیرش نقشها وجود داشت که پویشهای متعددی در فضای مجازی مانند "در خانه میمانیم، کرونا را شکت میدهیم، درخانه میمانم چون خانواده خود را دوست دارم" شکل گرفت.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه افزایش مهارتهای دانشآموزان در تاب آوری شرایط خاص، مهم ترین ماموریت این معاونت بود، عنوان کرد: براساس گزارش ها مشاوران آموزش و پرورش در این حوزه عملکرد مناسبی داشتند.
کاظمی خاطر نشان کرد: راهاندازی صدای مشاور و بهره مندی از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره با حدود ۶۵ هزار نفر مراجعه برای بهره مندی از این خدمات از مهم ترین اقدامات بوده است.
وی افزود: پیام مشاور که مشاوران مدارس فعال شدند و در قالبهای پیامهای متنی و صوتی با هدف کاهش استرس و افزایش تاب آوری خدماتی ارائه کردند، از دیگر خدمات ارائه شده بوده است.
۶ هفته فعالیت برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در باره پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت: فعالیتهای برنامههای تابستانی از ۱۵ تیر به مدت ۶ هفته آغاز می شود.
وی افزود: در کانونهای فرهنگی تربیتی و دارالقرآنها این مهلت تا ۸ هفته قابل تمدید است. برنامههای تابستانی در پنج محور معرفتی، هویتی، بصیرتی، علمی، اشتغال زایی، خدماتی و تربیت بدنی و سلامت برگزار می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیتهای آموزش و پرورش در هیچ زمینهای در تابستان تعطیل نخواهد شد، گفت: درحال حاضر ظرفیتهای بیشتری به فضای فعالیتها اضافه شده است، از این رو تمرکز بر فعالیتهای اوقات فراعت در تابستان گذاشته شده است.
کاظمی با اشاره به اینکه فعالیتهای اوقات فراغت در بستر فضای مجازی صورت میگیرد، عنوان کرد: این فعالیت با محوریت دارالقرآنهای کشور، مجتمعهای ورزشی، پژوهش سراهای دانشآموزی، کانونهای فرهنگی تربیتی و تشکلهای دانشآموزی بنا شد تا از تمام ظرفیتهای موجود استفاده شود.
وی افزود: شعار آموزش و پرورش در اوقات فراغت، این است که هر دانشآموز یک مهارت بیاموزد تا از شکوفایی استعدادهای دانشآموزان بهره مناسبی برده شود. فعالیتهای اوقات فراغت دانش آموزان به صورت مجازی و در شبکه شاد صورت میگیرد. البته فعالیتهای حضوری نیز در مناطق زرد و سفید با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش یادآور شد: تلاش شده تا جذابیت، تنوع و نشاط امسال از طریق فضای مجازی پیش بینی شود. با توجه به اینکه رویکرد آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تمام ساحتی سند تحول است، مهمترین وجه ممیزه اوقات فراغت امسال همین فضای مجازی بود و همچنین امکان استفاده از فضای آموزشی کلان کشور برای دانشآموزان محروم و استفاده از تجارب استانها فراهم شد.
کاظمی ادامه داد: کانونهای فرهنگی تربیتی در ایام تابستان میتوانند با تشکیل گروه کلاس، فعالیتهای خود را آغاز کنند. افتتاحیه فعالیتهای مجازی با حضور وزیر روز ۱۴ تیر در شبکه شاد برگزار خواهد شد. همچنین محتوای مورد نیاز نیز طراحی شده است.
وی افزود: ساعت فعالیتهای کلاسهای تابستانی ۳۰ دقیقه و حضور عوامل ۳ روز در هفته است، اما در کانونهای فرهنگی تربیتی ساعت فعالیتهای حضوری ۳ روز ۶ ساعت و ساعت حضور عوامل ۶ روز است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار داشت: تابستان امسال ۳۰ هزار پایگاه تابستانی فعال است. سال گذشته ۳ میلیون دانشآموز در پایگاهها شرکت داشتند که امید است امسال این ظرفیت افزایش یابد.
یک میلیون دانش آموز باید فرآیند هدایت تحصیلی را انجام دهند
کاظمی همچنین درباره موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان با توجه به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: حدود یک میلیون دانشآموز باید فرآیند هدایت تحصیلی انجام دهند. هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانشآموزان را رقم میزند.
وی افزود: هدایت تحصیلی موضوع سرنوشت سازی است که در واقع از ۲۷ آذر سال گذشته فرایند هدایت تحصیلی آغاز شد و آزمونهای توانایی و رغبت که دارای ۳۰ امتیاز است، انجام شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانشآموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرایند شرکت کردند. ۱۰ هزار دانشآموز باقی ماندند که این موضوع به نبود دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده برای انجام آزمونهای آنلاین بازمیگردد.
کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نتایج امتحانات دانش آموزان پایه نهم یادآور شد: نتایج امتحانات کلاس نهم در حال ثبت است. هر منطقهای که نمرات دانشآموزان را به سامانه همگام منتقل کند، در یک تا دو روز نمون برگها را برای هدایت تحصیلی در اختیار قرار میدهیم.
وی افزود: در حال حاضر دورههای آموزشی و همایشهای استانی ترتیب داده شده و همچنین اطلاع رسانی به خانوادهها از طریق یک سایت مستقل انجام میشود. از سوی دیگر اطلس مشاغل در سطوح مدرسهای تا ملی تهیه شده تا در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است که حدنصاب نمره برای رشته معارف و علوم انسانی تغییر کرده و به ۱۴ رسیده است.