علیرضا خجسته روز چهارشنبه در گفت , گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا در پی افزایش قیمت فلزات، آمار سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در مسیر جادهها بالا رفته و این در حالی است که در خوشبینانهترین حالت سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه و نصب مجدد این علائم تخصیص مییابد.
وی نبود علائم ایمنی را خطرآفرین توصیف کرد و ادامه داد: تجاوز به حریم جاده، ساخت بنای غیرقانونی در حاشیه جادهها و دسترسیهای غیرقانونی به محورها و بالطبع به مخاطره انداختن ایمنی راهها از دیگر مخاطرات در حوزه ایمنی راه است که به چالش دیگر این اداره در حوزه راهداری تبدیل شده است.
معاون ادارهکل راهداری خراسان رضوی گفت: این استان ۳۳ هزار و ۵۴۳ کیلومتر راه همسنگ دارد که ۳۶ درصد آن وضعیت بحرانی داشته و نیازمند ترمیم اساسی است.
مطابق تعریف، راه همسنگ عبارت است از راه اصلی با عرض ۱۱ متر (۳۰/۷ متر رویه آسفالتی گرم و ۸۵/۱ متر شانه شنی در هر طرف) واقع در دشت و آب و هوای معتدل و دارای ترافیک معادل سواری حداکثر ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه در روز.
خجسته افزود: انجام عملیات بهسازی، لکهگیری و روکش این میزان راه به بیش از ۱۱ هزار میلیاردریال اعتبار نیاز دارد همچنین برای نگهداری سایر راهها که وضعیت متوسط و مناسبی دارند باید سالیانه هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به این اداره کل اختصاص یابد که متاسفانه مبلغ بسیار اندکی برای این امر تامین و ابلاغ میشود.
او ادامه داد: با توجه به این شرایط و نیز نگهداری مستمر و لکهگیری مداوم راهها توسط گروههای راهداری شهرستانها، باز هم وضعیت لایههای رویه راهها مورد گلایه و شکایت شهروندان قرار گرفته است
معاون ادارهکل راهداری خراسان رضوی گفت: این اداره کل به طور مرتب و مستمر پیگیر تامین اعتبار و برگزاری مناقصه برای رفع معایب راههاست همچنین اخیرا با پیگیری انجام شده مجوز برگزاری تعدادی مناقصه به منظور نگهداری راههای استان فراهم شده است.
خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بینشهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است.