بیرجند - ایرنا - فرماندار نهبندان گفت: در سه ماه نخست امسال ۳۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیر حدود ۸۵ درصدی داشته است.

مجید بیکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان مرزی نهبندان چون در مسیر عبور و مرور و ترانزیت برخی استان‌های مرزی قرار دارد شاهد قاچاق سوخت توسط افراد بعضا غیربومی هستیم.

وی بیان کرد: حتی از استان‌های غربی کشور افرادی در زمینه قاچاق سوخت در ایست و بازرسی شهرستان دستگیر شدند و عمده قاچاقچیان سوخت، بومی نیستند.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: این شهرستان در حال حاضر با کمبود زیرساخت‌هایی در ایست و بازرسی مواجه است که نیاز به توجه مسوولان دارد.

وی خواستار تقویت نقاط و گلوگاه‌های مبارزه با قاچاق سوخت در شهرستان شد و ادامه داد: بخش عمده کشفیات قاچاق در اختیار سازمان اموال تملیکی می‌شود که باید زیرساخت یا نمایندگی این سازمان در نهبندان ایجاد شود.

بیکی تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در کاهش قاچاق سوخت در استان یا شهرستان نهبندان، اختصاص و افزایش سهمیه سوخت مرزنشینان از سال گذشته تاکنون در پی رایزنی‌های استاندار بوده است.

وی یادآور شد: افزایش سهمیه سوخت کمک زیادی به مرزنشینان ساکن در این منطقه کرد و سبب افزایش بنیه اقتصادی و کمک معیشت برخی ساکنان مرز شده و به احیای مناطق مرزی کمک کرده است.

فرماندار نهبندان در ارتباط با طرح کدینگ کارت‌های سوخت وسایط نقلیه بنزینی در شهرستان مرزی نهبندان گفت: این طرح تاکنون به شهرستان ابلاغ یا اجرا نشده است.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان بیش از ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد افزود: بایستی از فرصت‌های این مهم بهره‌مند و با تهیدات احتمالی نیز مقابله کرد.

سهمیه مرزنشینان استان از عواید حاصل از فروش سوخت در سال‌های قبل از سال ۹۸، رقمی در حد ۵۰ هزار تومان بود و به افرادی تعلق می‌گرفت که در شعاع ۲۵ کیلومتری مرز سکونت داشتند اما با پیگیری‌های استاندار ضمن اینکه شعاع برخورداری مناطق به ۵۰ کیلومتر رسید، سهمیه خانوارها از عواید فروش سوخت هم به رقم ۷۱۴ هزار تومان افزایش یافت.