تهران-ایرنا- سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان روز دوشنبه ادعاهای تحریک‌آمیز اخیر «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت را یاوه گویی خواند و ضمن برحذرداشتن او از تکرار ادعاها تاکید کرد: ‌او حق ندارد با اراجیف خود در مورد کشور دیگری حرف بزند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان در صفحه توئیتر خود به ادعاهای تحریک آمیز شیا واکنش نشان داد و نوشت:‌ «او هر چه یاوه گویی می کند، به خود و بیش از هر چیز به کشورش اهانت می کند. او حق  ندارد  با اراجیف خود در مورد کشور دیگری حرف بزند.»

سفیر آمریکا در بیروت جمعه گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سعودی «الحدث» مدعی شد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است.

وی همچنین تهدید کرده که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوائف و جریانات لبنانی همپیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود.

شیا گفته بود که واشنگتن از دولتی که در آن حزب الله حضور نداشته باشد، حمایت می کند.

در پی اظهارات شیا، «محمد مازح» قاضی شهر صور در جنوب لبنان روز شنبه با صدور حکمی سفیر آمریکا را از هرگونه اظهارنظر رسانه‌ای در لبنان منع کرد.

وی در این حکم همچنین تمامی رسانه‌های لبنانی را از گفت‌وگو با سفیر آمریکا در این خصوص منع کرد.

در پی این حکم، دورثی شیا بار دیگر با شبکه الحدث گفت و گو کرد و با تکرار ادعاهای بی پایه خود گفت:  بستن دهان رسانه‌ها در ایران روی می‌دهد نه در لبنان.

وزارت خارجه لبنان روز یکشنبه سفیر آمریکا در این کشور را به سبب دخالت واشنگتن در امور داخلی لبنان احضار کرد.

پیشتر هم سخنان و اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت مورد انتقاد و اعتراض مردم و گروه‌های لبنانی و نمایندگان پارلمان این کشور قرار گرفته بود.