به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی این وزارتخانه در راستای ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان براساس استانداردهای ملی(طراحی و اجرای نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نتیجه محور در سطح ملی) و اجرای فعالیت تجزیهوتحلیل کشوری سؤالات امتحانات نهایی نوبتهای خرداد، شهریور و دیماه و ارایه بازخورد جهت کمک به بهبود طراحی سؤالات در آزمونهای آتی و ارتقای سطح کیفیت آموزشی، دستورالعمل تجزیهوتحلیل سؤالات امتحان نهایی سال ۹۹ -را ۹۸ به ادارات استانها ابلاغ کرد.
دربندی از این دستورالعمل آمده است: در ارزیابی کشوری، لازم است از طریق روسای اداره سنجش، برای تمام حوزههای تصحیح و سرگروههای آموزشی استان و مناطق کد کاربری مجزا تعریفشده و در اختیار روسای حوزههای تصحیح قرار گیرد.
همچنین در بخش دیگری از این دستورالعمل عنوان شده است: در ارزیابی استانی، باید هر استان دو درس از دروس پایه دوازدهم را انتخاب و اطلاعات را در قالب نمونه برگ ضمیمه در ذیل خبر تا تاریخ ۱۰تیرماه به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کند. سپس کارشناسان مربوطه با نظارت رییس اداره سنجش استان، نتایج دروس منتخب را تحلیل و نقاط قوت و ضعف عملکرد دانش آموزان در پاسخگویی به سؤالات را مشخص کرده، برنامههایی جهت رفع نارساییهای موجود ارائه کنند و گزارش اقدامات انجامشده را به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کنند.
در این دستورالعمل تاکید شده است: در ارزیابی مناطق، لازم است؛ از بین مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم استان حداقل۶ منطقه انتخابشده و پس از مشخص کردن دو درس از بین دروس پایه دوازدهم و جمعآوری و تحلیل نتایج عملکرد دانش آموزان در دروس منتخب، گزارشها بر اساس دستورالعمل ارسالی به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، ارسال شود.
همچنین در این دستورالعمل آمده است: بر اساس این دستورالعمل لازم است، ستاد امتحانات استان با ایجاد تمهیدات مناسب، در زمان مقرر و قبل از پلمب حوزههای تصحیح، نمرات دروس گروه نمونه آن استان را بهصورت تصادفی جمعآوری کرده و با همکاری روسا و منشیهای حوزههای تصحیح و اعضا گروههای آموزشی با نظارت رییس سنجش استان، پس از پایان تصحیح هر درس با دقت و صحت ارسال کنند.