سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: کمترین هزینه‌کرد سبد هزینه خانوارهای این استان براساس آمار در اردیبهشت ۹۹ مربوط به حوزه ارتباطات بود.

حبیب‌الله خجسته‌پور  روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ تورم سمنان منتهی به اردیبهشت امسال ۲۷.۹ درصد بود که نسبت هزینه‌کرد خانوارهای استان در زمینه ارتباطات به کل هزینه‌ها ۲ درصد و برابر با این شاخص در کشور بود.

وی بیان کرد: در این ماه، نسبت هزینه‌کرد خانوار استان سمنان در زمینه پوشاک و کفش از کل هزینه‌ها ۱۳ درصد و به میزان ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری این شاخص بود.
 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان ادامه داد: هزینه‌کرد خانوار استان در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به کل هزینه‌ها، یک درصد بالاتر از میانگین این شاخص در  کشور و به میزان ۱۰ درصد بود.

وی با اشاره به نسبت هزینه کرد ۱۱ درصدی خانوارهای استان سمنان در هتل‌ها و رستوران‌ها از کل هزینه‌ها در این مدت، تصریح کرد: این شاخص در مقایسه با آمار کشوری، ۲ درصد بالاتر بود.

خجسته‌پور ابراز داشت: نسبت هزینه کرد خانوارهای استان سمنان در زمینه مبلمان، لوازم خانگی و استفاده معمول از آن‌ها از کل هزینه‌ها در اردیبهشت امسال ۱۳ درصد و به میزان ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: نسبت هزینه‌کرد خانوارهای استان در زمینه بهداشت و درمان از کل هزینه‌ها هشت درصد و یک درصد بالاتر از این شاخص در کشور بود.
وی، نسبت هزینه‌کرد خانوارهای استان سمنان در زمینه مسکن، آب، برق و سوخت از کل هزینه‌ها را ۶ درصد و برابر با میانگین کشور برشمرد.

به گفته خجسته‌پور نسبت‌ هزینه کرد خانوارهای استان سمنان در زمینه‌های دخانیات، کالا و خدمات متفرقه و حمل و نقل، به کل هزینه‌ها برابر با آمار کشوری و به ترتیب پنج، ۹، و ۱۳ درصد بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان افزود: نسبت هزینه کرد خانوارهای استان به کل هزینه‌ها در اردیبهشت امسال در زمینه‌های تفریح و فرهنگ، و آموزش از میانگین کشوری به ترتیب چهار و ۲ درصد کمتر و به میزان هفت و چهار درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: سهم بخش‌های مختلف از سبد هزینه‌کرد خانوارها به دلایل متنوعی مانند افزایش یا کاهش قیمت، افزایش و کاهش مصرف، در طول سال تغییر می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اضافه کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی از کل هزینه‌ها است و بررسی هزینه‌کردها در زمینه‌های مختلف مانند کالاهای خوراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، مبلمان و لوزام خانگی و آموزش، از شاخص‌های اصلی سنجش تورم است.

 نرخ تورم استان در اردیبهشت امسال  ۲۷.۹ درصد و ۱.۹ درصد پایین‌تر از میانگین نرخ تورم کشوری گزارش شد.