زنجان- ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اختصاص و نامگذاری دهم تیرماه به عنوان روز صنعت و معدن، فرصت مناسبی برای نگاه اندیشمندانه به این بخش به عنوان مهمترین موتور محرکه اقتصاد است چرا که صنعت و معدن به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار، نقش موثر و بسزایی در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه دارد.

ناصر فغفوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی با بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌های بزرگ‌مردان اقتصادی کشور و در سایه همدلی و همراهی مدیران ارشد استان و نهادهای نظارتی و امنیتی تلاش می‌کند تا رتبه استان را از حیث مجموع شاخص‌های صنعتی، معدنی و تجاری در کشور، تک‌رقمی کند.

وی خاطرنشان کرد: جذب و ورود سرمایه‌گذاری‌های جدید به استان، احیای واحدهای تولیدی راکد، به ظرفیت رسانی و افزایش شیفت کاری واحدهای موجود و تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، اولویت‌های کاری این سازمان در حوزه صنعت است.

فغفوری افزود: در حوزه معدن نیز اولویت‌های سازمان بر اقدامات موثرتر در حوزه اکتشاف و پهنه‌بندی معادن استان و همچنین کانه‌آرائی، فرآوری و توسعه صنایع معدنی استان بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش افزوده قرار گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در شرایط فعلی کشور که با ۲ مقوله تحریم‌های اقتصادی و شیوع گسترده بیماری کرونا مواجه هستیم، فعالان حوزه صنعت و معدن استان می‌توانند همگام با تمام آحاد کشور، نقش بی‌بدیل خود در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران را ایفا و آن را در تاریخ بالندگی و توسعه استان زنجان به ثبت برسانند.

وی اظهار داشت: زورگویان در جهان امروز به بهانه‌های واهی، حضور ایران در چرخه اقتصاد جهانی را محدود ساخته و تلاش دارند تا در پرواز متخصصان و فرهیختگان این مرز و بوم به بلندای آسمان پیشرفت و عدالت، تزلزل ایجاد کنند.

فغفوری تصریح کرد: صنعت کشور در چنین شرایطی با سرلوحه قرار دادن منویات رهبر انقلاب در سال جهش تولید و در راستای تحقق سیاست‌های دولت تدبیر و امید و رهنمودهای مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توان ملی و بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های رشد و توسعه و با فائق آمدن بر موانع، ضمن شکوفایی روزافزون خود، پایه‌های اقتدار کشور را بیش از پیش تحکیم بخشد.

وی با تبریک دهم تیرماه، روز صنعت و معدن به تمامی صنعتگران و معدنکاران، ابراز امیدواری کرد، زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به پیش‌قراولان توسعه صنعتی استان، میسر شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در سال‌های گذشته حدود ۱۷ درصد درخواست تاسیس جوازهای صنعتی این استان، منتج به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شد اما با تاکید بر جهش تولید و ایجاد رونق در فعالیت‌های صنعتی هم‌اکنون برای ۲۵ درصد درخواست‌ها پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی در سال گذشته به شمار واحدهای تولیدی تعطیل این استان اضافه نشده است، اظهار داشت: ۲۷ واحد تولیدی که در سال‌های گذشته، تعطیل شده بودند با تلاش و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال ۹۸ به چرخه تولید بازگشتند.

فغفوری خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان‌های زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه و هرمزگان با کسب رتبه‌های اول تا چهارم در مجموع بیش از نیمی از حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ابراز کرد: حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار بود که ۱۸ درصد آن مربوط به این استان است و زنجان، رتبه اول کشور را در این خصوص دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: توسعه و تعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، توجه به معادن و صنایع معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان، افزایش شمار واحدهای R&D، اجرای دستورالعمل‌های کشوری برای بهبود فضای کسب و کار و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم سال جاری برای جهش تولید است.

به گزارش ایرنا، دهم تیرماه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز صنعت و معدن نامیده شده است.