به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در دومین جلسه مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: مناسب سازی جامعه با نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل برای ۵ هزار نفر آغاز شده است.
وی ادامه داد: مجموعه بزرگ آموزش و پرورش تنها در خدمت یک هدف است و آن تعلیم و تربیت دانشآموزان کشور است.
وی افزود: دانشآموز باوری، دانشآموز یاوری و دانشآموز محوری اصول اساسی فعالیتهای ما در آموزش و پرورش است تا بتوانیم دانشآموزان را از منابع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی کنیم. بزرگ ترین رسالت آموزش و پرورش این است که با استفاده از منابع خود استعدادهای دانشآموزان را کشف کند و آنها را به سرمایههای کشور تبدیل کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با یادآوری برخی مشکلات نظام تعلیم و تربیت که ممکن است در راه رسیدن به این هدف مانع ایجاد کند گفت: تربیت دانش آموزان در تمامی عرصه ها وظیفه نظام تعلیم تربیت است و باید در تمام ساحت ها استعدادهای دانش آموزان را رشد دهیم.
حسینی ادامه داد: یکی از ساحت های تعلیم و تربیت، ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن است و مجلس دانش آموزی گامی در جهت پرورش ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: امروز وظیفه روسای ادارات است که در برنامهریزی و تصمیمگیری از دانشآموزان استفاده کنند و از همین امروز حکم هر ۶۴ دانشآموز عضو مجلس دانش آموزی با نیازهای ویژه به عنوان مشاوران رییس این سازمان صادر می شود تا زمینه مشارکت دانشآموزان در تصمیمات سازمان مهیا شود.
مجلس دانشآموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که مشارکت تقاضا محور راه رسیدن به نظام تعلیم و تربیت استاندارد است، اظهار داشت:به تفکر انتقادی نیاز داریم و شما دانشآموزان باید تیغ تیز نقادی خود را به ما هدیه کنید تا ما از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و مجلس دانشآموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است.
وی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی به لحاظ شکلی جمهوری اسلامی که جمهوریت و اسلامیت در آن دیده شده است اظهار داشت: در محتوی نظام یعنی قانون اساسی نیز مشارکت در سه سطح کلان، خرد و در سطح میانی دیده شده است ومجلس دانش آموزی یکی از بهترین زمینه ها برای مشارکت دانش آموزان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مشارکت واقعی تقاضامحور، نظاممند و با دانشآموزان است، اظهار داشت: مجلس دانشآموزی یک نهاد نطاممند قانونی برای پیگیری مطالبات دانش آموزی است. برای مشارکت واقعی دانش آموزان باید نمادسازی شود و مدام از مشارکت گفته شود، گام بعدی ستاد سازی است که مجلس دانش آموزی یک ستاد مشارکتی است و این نمادینهسازی و ستادینهسازی مسیر رسیدن به نهادینهسازی است که در پی آن سرمایه و سلامت اجتماعی تحقق پیدا میکند.
حسینی افزود: تحقق سلامت اجتماعی نیز منجر به تحقق انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق پذیری اجتماعی خواهد شد و مجلس دانش آموزی می تواند در تحقق همه این شاخص ها نقش ایفا کند.
وی در ادامه با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار داشت: جامعه دوست دار انسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلول است. مناسب سازی جامعه راهی است برای رسیدن به جامعه دوست دار انسان و بسته تحولی مدرسه انطباقی گامی در جهت مناسب سازی مدرسه در همه ابعاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که شبکه شاد کار بزرگی در آموزش و پرورش است اظهار داشت: این شبکه امن و اختصاصی پرکاربرترین پروژه فضای مجازی در کشور است که به کمک آموزش در ایام کرونا آمد.
حسینی تاکید کرد: اگر بخواهیم جامعهای بزرگ، توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم باید مدارسی بزرگ و توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم و حد یک جامعه و دیوار یک جامعه از حد و دیوار معلمان و مدارس بالاتر نخواهد رفت.
وی در ادامه به اظهارات چندتن از نمایندگان مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه درباره نیازهای دانشآموزان استثنایی و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رفع این نیازها پاسخ داد.