شهناز کریمی روز چهارشنبه در نشست خبری سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پروژه مهر اظهارداشت: سال گذشته ۴۸ پایگاه برای سنجش نوآموزان در نظر گرفته شده بود اما امسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی، تعداد این پایگاهها افزایش پیدا کرد.
وی گفت: این طرح با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی از ۱۵ تیرماه به صورت رسمی آغاز میشود.
کریمی افزود: در طرح سنجش سلامت، نوآموزان از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، سلامت جسمانی، قد، وزن، توده بدنی، هوش و آمادگی تحصیلی مورد سنجش قرار گرفته و براساس نتیجه به مدارس عادی، تلفیقی و استثنایی معرفی میشوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اینکه ساعت فعالیت پایگاههای سنجش سلامت از ساعت ۸ تا ۱۳ است، افزود: روزانه ۲۰ نوآموز در این پایگاهها سنجش خواهند شد و مدت زمان سنجش هر فرد نیم ساعت است.
وی هزینه سنجش را ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ۷۰۰ نیروی آموزش و پرورش در این طرح مشارکت میکنند.
کریمی بیان کرد: دو پایگاه تخصصی نیز در نظر گرفته شده که اگر نوآموزان پس از سنجش اولیه اگر از لحاظ بینایی، شنوایی و هوش نیاز به بررسی بیشتر داشتند، به این پایگاهها ارجاع شوند، پس از ارزیابیها آنان یا با وسایل توانبخشی در مدارس عادی تحصیل میکنند و یا به مدارس خاص ارجاع میشوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهار داشت: نحوه نوبتگیری سنجش سلامت نوآموزان به مدارس اعلام شده و خانوادهها میتوانند به مدارس مراجعه کرده و با انجام ثبتنام اولیه، زمان مورد نظر برای سنجش به آنان اعلام شود.
کریمی درباره سنجش سلامت نوآموزان پیشدبستانی گفت: سال گذشته، ۱۱هزار و ۵۰۰ نوآموز پیشدبستانی مورد سنجش قرار گرفتند و امسال پیشبینی شده که ۵۰ درصد نوآموزان را شناسایی کنیم، این سنجش با هدف مداخله بهنگام انجام میشود که امسال به دلیل شیوع کرونا پس از پایان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و مجوز ستاد ملی کرونا انجام میشود.
وی درباره جهش تحصیلی دانشآموزان گفت: سالانه به صورت میانگین یکهزار دانشآموز متقاضی جهش تحصیلی هستند که این روند از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم، جهش بار دوم و چند پایه انجام میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: برای جهش پایه اول به سوم باید در آموزش و پرورش منطقه کمیسیون مربوطه تشکیل و در مورد آن تصمیمگیری شود.
کریمی گفت: برای انجام جهش تحصیلی باید دانشآموزان در سامانه «سناد» ثبتنام کنند که تاکنون این سامانه فعالیت خود را آغاز نکرده است.
تولید بیش از ۳۹ هزار محتوای آموزشی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای این نهاد در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی مدارس گفت: با آغاز اسفندماه و تعطیلی مدارس، فعالیت این نهاد تعطیل نشد و آموزش از طریق فضای مجازی و تولید محتوا توسط معلمان، برنامههای تلویزیونی، شبکه شاد، تهیه و ارسال بستههای آموزشی به درب منزل دانشآموزانی که به فضای مجازی دسترسی نداشتند، انجام شد.
وی گفت: ۳۹ هزار و ۷۲۱محتوای آموزشی در قالب ۷۳۳هزار و ۵۱۲ دقیقه توسط معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در فضای مجازی تولید شده است.
کریمی افزود: همچنین فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی در حوزههای آموزشی، تربیتبدنی، مشاوره و تونبخشی هم ادامه داشت و با راهاندازی سامانه صدای مشاور، همکاران ما به صورت شبانهرو زی به دانشآموزان و خانوادههای آنان خدمات مشاوره ارائه کردند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به راهاندازی «استودیو اشاره» بیان کرد: متاسفانه برخی از دانشآموزان ناشنوا امکان استفاده از برنامههای تلویزیونی را نداشتند به همین علت با راهاندازی استودیو اشاره سعی کردیم محتوای لازم را برای این دانشآموزان تولید کنیم و در اختیارشان قرار دهیم و همچنین سال تحصیلی جدید با این روند و از طریق فضای مجازی ادامه پیدا میکند.
وی گفت: براساس نظرسنجی که درباره نحوه آموزش دانشآموزان، دسترسی به فضای مجازی و شبکه شاد توسط مدیران مدارس از ۵هزار و ۵۰۰ دانشآموز استثنایی تهران انجام شد، یکهزار و ۶۰۰نفر از اولیای این دانشآموزان در این نظرسنجی شرکت کردند.
کریمی افزود: براساس این نظرسنجی، ۷درصد دانشآموزان استثنایی فاقد تبلت و گوشی هوشمند هستند که با کمک خیرین و مدارس برای تعداد زیادی از این دانشآموزان این امکانات تهیه شد.
راهاندازی ۵۰ پویش فرهنگی، ورزشی و هنری
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به راهاندازی ۵۰ پویش فرهنگی، ورزشی و هنری در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: ۵هزار نفر از دانشآموزان در این پویش شرکت کردند.
وی گفت: ۱۵ مسابقه در قالب این پویشها برگزار شد که یکهزار و ۷۰۰ دانشآموز در این مسابقات شرکت کردند و یکصد و ۷۰ نیز برگزیده شدند.
کریمی افزود: همچنین مسابقات قرآن و عترت به صورت مجازی برگزار میشود که یکهزار و ۵۹۰ دانشآموز در این مسابقات شرکت کردند و آثار ارسالی در حال داوری است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: پایگاههای تابستانی نیز به صورت مجازی با محور نمایشنامهنویسی، نماز، قرآن، طراحی، فعالیتهای ورزشی در شبکه شاد راهاندازی میشود.
وی گفت: همچنین برای غنیکردن اوقات فراغت دانشآموزان استثنایی، از ظرفیت مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهرهمند میشویم.
کریمی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۸۰۰ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: در ارتباط با حقوق این نیرو از لحاظ ضریب ۱.۲ درصدی که تا قبل از سال۹۳پرداخت نشده، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در کشور برای این موضوع در نظر گرفته شده و من در جایگاهی نیستم که در این زمینه وعدهای بدهم اما در شهر تهران پیگیر هستیم و در چندین منطقه هم براساس بودجه و اعتبار خود موضوع را محقق کردند.