بوشهر- ایرنا- استاندار بوشهر گفت: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای پروژه راه آهن بوشهر - فارس تصویب شده‌است.

عبدالکریم گراوند روز پنجشنبه در بازدید از قطعه ۱۰ الف پروژه راه آهن بوشهر - فارس به رسانه‌ها اعلام کرد: از این میزان اعتبار ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه و ۳۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای مصوب شده که انتظار می‌رود با توجه به وعده سازمان برنامه و بودجه این اعتبار امسال به صورت ۱۰۰ درصد محقق شود.

وی بیان کرد: با نگاه و حساسیت دولت نسبت به راه آهن بوشهر - فارس سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبار این پروژه با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی دولت جذب و پیمانکار پروژه نیز هزینه کرده و در زمان حاضر این پروژه در مرحله حفاری تونل‌ها و احداث پل‌ها قرار دارد.

گراوند اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه راه آهن بوشهر - فارس همین قطعه است که ۱۸ درصد عملیات خاکبرداری، ۲هزار و ۵۰۰ متر حفاری تونل و سه کیلومتر احداث پل باید انجام شود.

استاندار بوشهر اظهار داشت: " به نظر من در دولت‌هایی که منابع مالی خوبی در اختیار داشتند پروژه راه آهن بوشهر - فارس باید انجام می‌شد اما امروز این پروژه در سخت‌ترین شرایط مالی کشور از مسیر بوشهر به سمت فارس آغاز شد."

وی تاکید کرد: هر چند یک سری مصوبه‌های کاغذی که از سال ۸۵ باید پروژه راه آهن بوشهر - فارس آغاز و تا سال ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد وجود داشت ولی هیچ رد پایی از مصوبه شورای اقتصاد به عنوان مصوبه‌های قانونی و تاثیرگذار برای این پروژه در گذشته وجود نداشته‌است اما امروز این پروژه با تلاش مسئولان استان و نمایندگان مجلس دهم از مصوبه شورای اقتصاد برخوردار است.

گراوند افزود: مصوبه قبلی شورای اقتصاد در زمینه راه‌آهن بوشهر- شیراز  تنها ۲۵۰ کیلومتر تا پایان استان فارس را شامل می‌شد و بوشهر جزو این مصوبه نبوده‌است اما در این دولت پی‌گیری شد و ۴۵۰ کیلومتر راه‌آهن بوشهر - فارس در شورای اقتصاد مصوب شد و با استفاده از منابع بودجه‌ای کشور کار شروع شد.

وی گفت: قرار بود این پروژه از محل فاینانس اجرا شود و طرف مقابل پای کار آمد و تفاهم نامه امضا شد اما با برهم خوردن برجام به طور قطع برای چنین پروژه‌هایی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود که اگر آن موانع و کارشکنی‌ها نبود به طور یقین در این پروژه بیشتر کار می‌شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در روزها و ماه‌های آینده پروژه راه آهن بوشهر - فارس از سمت فارس هم شروع شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: پروژه راه آهن بوشهر - فارس یکی از راه‌ آهن‌هایی است که اجرای آن برای منطقه ضروری است به همین دلیل تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای سرعت بخشی در اجرای پروژه از دو جبهه کاری ضروری است و حتی باید فضایی فراهم شود که مابقی قطعات این پروژه نیز به سمت انتخاب پیمانکار برود.

وی اضافه کرد: راه آهن بوشهر - فارس یکی از پروژه‌های حیاتی استان است و در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی با پیگیری‌های صورت گرفته روند این پروژه متوقف نشد که در این ارتباط از همراهی و همکاری چهار نماینده سابق استان در مجلس قدردانی می‌شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: اهمیت پروژه راه آهن بوشهر نه تنها برای استان بلکه برای توسعه کشور هم مهم است و روند توسعه این استان را شتاب می‌دهد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود در این دولت به وظیفه خود در مقابل اجرای این پروژه  مل کنیم و این کارها باعث می‌شود این پروژه در هر دولتی که باشد اجرا شود. 

گراوند گفت: در زمان حاضر قطعه ۱۰ الف و ب پروژه راه آهن بوشهر - فارس ۲۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود با اجری تونل‌ها و پل‌ها این درصد افزایش یابد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: مردم باید بدانند پروژه راه آهن بوشهر - فارس در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال است و سال گذشته نیز با وجود سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در ۴۰ سال گذشته اما به صورت ۱۰۰ درصد اعتبار آن جذب و در زمان حاضر نیز فعال است.

در زمان حاضر عملیات حفر تونل شمار هفت راه آهن بوشهر - فارس در قطعه ۱۰ آغاز شده‌است.

براساس اعلام مجری پروژه برای قطعه ۱۰ الف و ب راه آهن بوشهر - فارس ۱۸ پل و ۹ تونل پیش بینی شده‌است.