شهرکرد- ایرنا- رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری و نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های دشمنان علیه ایران گفت: با تکیه بر توان داخلی می‌توان اثر تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را خنثی کرد.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز پنجشنبه در نشست خبری تاکید کرد: برای موفقیت در این زمینه به تعامل با کشورهای مختلف دنیا نیاز است.

وی افزود: وزارت امور خارجه باید قوی‌تر و مقتدرانه‌تر، از منافع و امنیت ملی دفاع کند و در همین راستا باید معاون امور اقتصادی در کنار وزیر امور خارجه فعال شود.

جعفری تصریح کرد: رفع تحریم‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران نیازمند نگاه به ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و دیپلماسی فعال دارد.

وی یادآور شد: توجه به جمعیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در این مناطق از مهمترین راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز تنها ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور به مشکل اعمال ظالمانه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مربوط است در حالی که علت اصلی ۷۰ درصد مشکلات کشور به ناکارآمدی و سوءمدیریت درونی برمی‌گردد.

جعفری تاکید کرد: در این راستا اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ساختار بودجه‌ای کشور از سوی مجلس شورای اسلامی ضروری است.

وی افزود: اعمال سیاست‌های آنی و لحظه‌ای در کشور، استفاده نکردن از تمامی ظرفیت‌ها، فساد و تبعیض از دیگر عوامل بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم جامعه نباید هر روز شاهد دریافت اخبار مرتبط با فساد باشند.

وی اجرای عدالت بدون مبارزه با فساد را بی‌معنا دانست و یادآور شد: مردم هرگونه سختی را تحمل می‌کنند اما تبعیض و فساد را به هیچ عنوان قبول نخواهند کرد.

جعفری، مبارزه با کانون‌های فساد را اولویت نخست نظارتی مجلس یازدهم برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه نتیجه برخی تحقیق و تفحص‌هایی که در سال‌های قبل انجام شده هنوز به مجلس اعلام نشده است.

وی با اشاره به رها شدن بازار و نبود نظارت گفت: افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته قیمت زمین، مسکن و دلار نتیجه نبود نظارت‌ها است.

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری رفع مشکلات اقتصادی کشور را بومی‌سازی اقتصاد اعلام و تاکید کرد: جداسازی وابستگی بودجه کشور از منابع نفتی به توسعه حوزه کشاورزی نیاز دارد.

وی ،اقتصاد مقاوم و پایدار را نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست و افزود: هدایت منابع مالی به سمت و سوی ایجاد گلخانه، کاهش استفاده از منابع آب و افزایش سطح کشت گلخانه‌ها باید در دستورکار مسوولان مرتبط قرار گیرد.

جعفری تصریح کرد: استان کویری یزد هم‌اینک ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی دارد و این در حالی است که چهارمحال و بختیاری تنها ۳۰ هکتار گلخانه دارد.

وی یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف و تغییر در شیوه‌های کشت محصولات کشاورزی با جدیت بیشتری دنبال و اجرایی شود.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح باعث شده تا از فرصت‌های بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گذشته به‌خوبی استفاده نشود.

وی گفت: مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان می‌خواهد پشت میز نشستن را به تعامل با مسوولان ملی و مردم تبدیل کنند.

جعفری تاکید کرد: توجه به مسائل آب، تقویت زیرساخت‌ها، ارتقای جاده‌ها، اتصال به خطوط ریلی، ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی، توسعه گردشگری و رونق صنعت سبز، از اولویت‌های مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان برای عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات سفرهای مسوولان ملی به استان تلاش و پیگیری مستمر داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخی مدیریت‌ها در چهارمحال و بختیاری کُند و ناکارآمد است.

وی یادآور شد: باید برای رفع مشکلات جدی مردم به‌خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی به‌صورت عملی وارد میدان شد.

جعفری، با اشاره به برخی تحرک‌ها در خصوص اجرای بعضی طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای از چهارمحال و بختیاری به استان همجوار اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی تونل بهشت‌آباد خلاف بود و توقف این پروژه نشان‌دهنده تخلف آشکار آن است.

وی گفت: مقابله با تخلف و اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌ حوضه‌ای باید براساس عدالت، به‌دور از هرگونه تبعیض و بدون تضییع حقوق ساکنان بالادست باشد.

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: پروژه انتقال آب بهشت‌آباد به‌طور کامل غیرقانونی و بدون مجوزهای زیست‌محیطی است که این موضوع در سیزدهمین نشست شورای‌عالی آب کشور تایید و بر انتقال آب این طرح از طریق لوله تاکید شده است.

وی افزود: نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، مسوولان و کارشناسان مرتبط با مسائل آب در استان حاضرند در نشستی علمی و تخصصی با مسوولان اصفهان در این خصوص بحث و تبادل نظر کنند.

جعفری به خروج تامین آب آشامیدنی استان‌های یزد و کرمان از حوضه بهشت‌آباد اشاره و تصریح کرد: نیاز استاندارد آب آشامیدنی استان‌های پایین‌دست باید مشخص و تامین آن با رعایت تمامی حقوق زیست‌محیطی و مردم در مبدأ انجام شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون هیچ‌کدام از طرح‌های انتقال آب بین ‌حوضه‌ای از چهارمحال و بختیاری به استان‌های همجوار مجوز زیست‌محیطی ندارد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی، پروژه بهشت‌آباد را دارای اشکال‌های قانونی جدی دانست و اظهار داشت: در حالی که نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خود مشکل دارند، انتقال آب از این استان به مناطق دیگر کشور معنا ندارد.

وی اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن را وعده رییس‌جمهوری به مردم چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: این طرح باید در همین دولت به بهره‌برداری برسد.

جعفری تاکید کرد: مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری از رسانه‌های گروهی استان می‌خواهد مطالبه‌گری حقوق مردم به‌خصوص در حوزه آب را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری همچنین از ادغام نشدن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان به‌عنوان آخرین استان کشور گلایه دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این عامل باعث شده تا مشکلاتی در پرداخت حقوق و مزایای نیروی انسانی در این شرکت‌ها ایجاد شود.

وی یادآور شد: متاسفانه برای حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور و چهارمحال و بختیاری کمترین هزینه در سال‌های قبل شده است.

جعفری اظهار داشت: برای تسریع در روند توسعه  استان کارگروه‌های صنعت، کشاورزی، آب، بهداشت و درمان، اشتغال، قضایی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل و فعال شده است.