در این راستا دنبال کردن شعار "هر ایرانی، کسب حداقل یک مهارت" برای پیشرفت و رشد اقتصادی کشور در سایه پرورش نیروی کار ماهر در دولت دوازدهم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
از سویی مهارتآموزی از دیرباز در جامعه ایرانی از جایگاه با ارزشی برخوردار بود تا حدی که خانوادهها در گذشته از سنین پایین، فرزندان خود را به کسب مهارت بویژه حرفه پدر وامیداشتند تا در آینده شغلی خود دغدغه نداشته باشند و به این طریق هر شغل از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد.
امروزه برای حضور موفق در سطح جامعه علاوه بر آموزش و پژوهش، باید برای دانشآموختگان و سایر نیروهای توانمند جامعه زمینه کسب مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار ایجاد شود.
با توجه به نیاز جامعه و افزایش سرعت تحولات اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی به تنهایی برای ایفای نقش مؤثر در جامعه کافی نیست، بلکه برای تکمیل آموختههای داتشگاهی، نیازمند افزایش مهارت لازم برای ورود به بازار کسب و کار بخوبی مشهود است.
داشتن و ضعف آموزشهای مهارتی از مهمترین دلایل کاهش اشتغال و افزایش بیکاری بویژه در میان دانشآموختگان مراکز دانشگاهی محسوب میشود و هر فرد میتواند با فراگیری و کسب یک یا چند رشته مهارتی شانس و موفقیت خود را در بازار کار بالا ببرد.
در این راستا نقش آموزشهای فنی و حرفهای در اقتصاد کشور و توسعه کسب و کار بسیار مهم و موثر است و فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده میکنند و به نوعی کارایی و توانایی او را افزایش میدهد.
بر این اساس دولت همواره تاکید دارد که آموزشها در جامعه باید به سمت مهارتمحوری برود تا تحول جدی در رونق تولید با افراد کارآزموده روی دهد.
دولت تدبیر و امید با علم بر این که آموزشهای مهارتی راهکار حل مشکل بیکاری در جامعه است، سیاستهای هدفمندی را به منظور تکمیل زنجیره مهارت تا فضای کسب و کار در پیش گرفته است.
سازمان فنی و حرفهای در کل کشور دارای ۵۸۶ مرکز است که سالانه به ۱،۵ میلیون نفر آموزشهای مهارتی را ارائه میدهند.
سالانه ۱۲۰ هزار نفر در استان اصفهان در ۲ بخش دولتی و خصوصی آموزشهای مهارتی را کسب میکنند که بطور تقریبی ۵۰ درصد در مراکز دولتی و ۵۰ درصد توسط بخش خصوصی اعم از آموزشگاهها و صنایع انجام میشود.
بیش از ۶۵ درصد از افرادی که تاکنون در مراکز آموزش فنی و حرفهای استان آموزش دیده اند، وارد بازار کار شدهاند.
الویت آموزشهای مهارتی در راستای توسعه و تقویت کارآفرینی
مدیرکل فنی و حرفهای اصفهان گفت: افزایش مهارتآموزی و مهارتافزایی در راستای توسعه و تقویت برنامههای کارآفرینی در اولویت برنامههای دولت قرار دارد.
آرش اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توانایی انجام هر کار منجر به ارزش افزوده، مهارت تعریف میشود، افزود: مهارتافزایی نقش مهمی در کاهش بیکاری و توانمندسازی جامعه دارد.
وی نیازسنجی بازار کار و ارائه آموزش متناسب با نیاز این بازار و همچنین تغییر ذائقه جوانان و تشویق و توجیه آنها برای کسب مهارت را در زمره راهکارهای مهارتافزایی دانست.
مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان با اشاره به اینکه آموزشهای مهارتی نقش بسزایی در ایجاد بستر اشتغال و رونقبخشی به چرخه تولید کشور دارد، ادامه داد: دستیابی به جهش تولید نیازمند توجه ویژه به مقوله مهارتآموزی و مهارتافزایی است.
وی اضافه کرد: مهارت ابزاری برای توانمندسازی و تربیت نیروی کار ماهر برای بهرهوری بیش از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینههای مختلف است.
اخوان بیان داشت: اگر در برنامههای توسعه اقتصادی و صنعتی کردن کشور، ضرورت آموزش فنی کارگران و ارتقای سطح مهارت افراد بدرستی مورد توجه قرار نگیرد کماکان نیازمند امکانات و محصولات کشورهای پیشرفته دنیا خواهیم ماند.
وی با اشاره به اهمیت تولید در راه رسیدن به خودکفایی اظهار داشت: بر این اساس ارائه آموزشهای فنی و حرفهای با محور تقویت و کسب مهارت لازم برای ورود به عرصه اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات صورت گرفته است.
مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان به رونمایی از سند توسعه مهارت استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سند برای توانمندسازی کارجویان و ارتقا مهارت شاغلان به عنوان گروههای هدف برنامهریزی شده که منابع اطلاعاتی آن از طرحهای در حال توسعه(دستگاه های اجرایی)، مراکز کاریابی، اولویتهای آموزشی صنایع و صنوف و فعالیت اقتصادی اولویتدار (میدانی – تکاپو) استعلام شده است.
وی افزود: در ۲۴ شهرستان استان سند توسعه مهارتی مبنی بر برنامهریزی سه ساله بر اساس دینامیکی بودن فضای کسب و کار و پویا بودن برنامهریزیهای آموزشی پیادهسازی شده است.
اخوان یادآور شد: سالانه ۲۱ میلیون نفر ساعت در این استان توسط بخش دولتی و خصوصی آموزش فنی و حرفهای را فرامیگیرند.
به گفته وی سالانه ۱۲۰ هزار نفر در ۲ بخش دولتی و خصوصی آموزش کسب میکنند که بصورت تقریبی ۵۰ درصد در مراکز دولتی و ۵۰ درصد توسط بخش خصوصی اعم از آموزشگاهها و صنایع انجام میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای اصفهان ادامه داد: حضور پُررنگ بخش غیردولتی با توجه به تنگناهای بودجهای میتواند اقدامی موثر در برون رفت از این چالش باشد.
وی خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی اعم از آموزشگاههای خصوصی و صنایع به واسطه تجهیزات بروز و تعامل با بازار نقش موثری در توسعه آموزش فنی و حرفهای دارد.
اکنون دستِ کم یکهزار حرفه مهارتی در بخشهای صنعت، خدمات فنی، گردشگری، آی تی، آی سی تی و مشاغل خانگی در۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفهای و بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ آموزشگاه بخش خصوصی استان اصفهان ارائه میشود.
اهمیت ویژه دولت برای کارآفرینی
سرپرست ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: دولت برای کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت به عنوان عوامل تولید و توسعه اشتغال، اهمیت ویژهای قائل است.
کامران کلانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تاثیر آموزشهای مهارتی در پرورش و توانمندسازی نیروی کار و ارتقای اشتغال افزود: توانمندسازی بهعنوان مهمترین راهبرد کاهش و خروج از فقر است.
وی ادامه داد: برای توسعه مهارتآموزی، اشتغال و کارآفرینی لازم است تا از تمام ظرفیتهای موجود همچون سمنها و فعالان بخش خصوصی استفاده شود.
سرپرست ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان افزود: این استان با توجه به ظرفیتهای فراوان در حوزه نیروی انسانی خلاق میتواند به کانون فعالیتهای کارآفرینی کشور در حوزه مشاغل جدید تبدیل شود.
کلانی با اشاره به ظرفیتهای متعدد و گسترده استان افزود: اصفهان از نظر سطح دانش و دانایی مردم آن در جایگاه ممتازی قرار دارد.
وی ادامه داد: لازم است تا نگاه جامع و علمی به چهار حوزه اشتغال، روابط کار، تعاون و رفاه اجتماعی صورت گیرد و ادبیات علمی در این چهار حوزه نهادینه و برنامهها را در این حوزهها با رویکرد علمی مُنبعث از سیاستهای وزارت متبوع اجرایی شود.
سرپرست ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: مشارکت مردم مهمترین اصل در فعالیتهای اقتصادی و مُنطبق بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و نقش دولت در این راستا تسهیلگری برای مردم و جامعه مخاطب است.