وزارت ورزش وجوانان در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و در دوران سرپرستی ۷۳ روزه «سید رضا صالحی امیری» طی ۲۶ مرداد تا ۶ آبانماه ۹۲ تلاش کرد تا با اصلاح ساختاری ورزش کشور و انتخاب مدیران جدید گامی در پیشبرد برنامههای دولت تدبیروامید در حوزه ورزش و جوانان بردارد و یکی از مهمترین برنامه، ساماندهی مجامع انتخاباتی فدراسیونهای ورزشی بود که بیش از ۲ سال به حالت سرپرستی اداره می شد.
اداره ۱۴ فدراسیون با سرپرست و تعلیق چند فدراسیون ورزشی که یکی از مهمترین مشکلات ورزش ایران بود، راه را برای برگزاری مجامع انتخابات می بست.
در همین رهگذر تعویق بیش از یک ساله انتخابات کمیته ملی المپیک از دیگر مسائل مهم ورزش ایران بشمار می رفت که با حضور صالحی امیری در وزارت ورزش و تعامل او با مسوولان کمیته ملی المپیک سرانجام ۲۵ آذر به عنوان زمان برگزاری این انتخابات تعیین شد. موضوعی که به یک چالش تبدیل شده بود.
از طرفی ورزش کشور در دوران فعالیت چهار ماهه نخست دولت یازدهم دوران بی وزیر خود را دنبال میکرد. رییس جمهوری که در آغاز فعالیت دولت خود مسعود سلطانیفر را به عنوان وزیر ورزش به مجلس نهم معرفی کرد، نتوانست رای اعتماد بگیرد و بلافاصله صالحی امیری سرپرست شد و به دلیل رضایت اهالی ورزش از عملکردش به عنوان دومین گزینه برای حوزه ورزش و جوانان توسط روحانی به مجلس معرفی شده بود اما رای اعتماد نگرفت تا اینکه «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رییس جمهوری دولت یازدهم ۶ آبانماه را با حفظ سمت سرپرست جدید وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.
در همین حال رییس جمهوری پس از چند روز «سیدنصرالله سجادی» معاون ورزشحرفهای و قهرمانی وزارتخانه در دوران سرپرستی صالحی امیری به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت به مجلس معرفی کرد. فردی از اهالی ورزش بود و سالها سابقه فعالیت علمی و اجرایی در ردههای مختلف ورزش کشور را در کارنامه دارد، نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. سرانجام رییس جمهوری در چهارمین گام، «محمود گودرزی» را برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد که رای نمایندگان را گرفت.
اما در این دوران بی وزیری امورات حوزه ورزش هم بر زمین نماند و در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ مجامع انتخاباتی ۱۶ فدراسیون ورزشی اسکیت، شنا، چوگان، سه گانه، کوهنوردی، هاکی، نابینایان، پهلوانی و زورخانه ای، تکواندو، کشتی، کبدی، کونگ فو و هنرهای رزمی، پرورش اندام و بدنسازی، قایقرانی، جانبازان و معلولان و اتومبیلرانی و موتورسورای برگزارشد.
پس از آن معاونت توسعه ورزش قهرمانی در سال ۹۳ توانست انتخابات ۱۵ فدراسیون بوکس، شمشیربازی ،سوارکاری، بدمینتون، قایقرانی، بولینگ، اسکواش، انجمنهای ورزشی، تنیس، تیراندازی، شطرنج، اسکی، هندبال، ووشو و همگانی را برگزار کند که بیسابقه بوده است.
این معاونت در سال ۹۴ مجامع انتخاباتی ۹ فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضاء، بسکتبال، ورزشهای رزمی، وزنه برداری، ورزشهای کارگری، گلف و دوومیدانی را برگزار کرد که برخی دوره چهار ساله آنها پایان یافت و وزارت ورزش بلافاصله انتخابات را برگزار کرد که ملاک آنها طی این سال انتخابات سالم و شفاف است.
بر این اساس وزارت ورزش و جوانان توانست در دولت یازدهم ۵۳ مجمع انتخاباتی برگزار کند که رکودی بیسابقه در برگزاری مجامع در عرصه ورزش کشور بود.
اما وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم تاکنون تلاش کرد ضمن برگزاری به موقع مجامع آییننامه جدید انتخابات فدراسیونهای ورزشی را در ۱۸ ماده و ۱۷ تبصره تدوین و تصویب کند که این آیین نامه نگاه تخصصی به موضوع روسای فدراسیونها دارد. به همین منظور مجامع انتخاباتی فدراسیونها در دولت دوازدهم رویکرد تخصصیتر به خود گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۲۸ مجمع انتخاباتی در قالب آیین نامه جدید برگزار شده است.
البته مهدی علی نژاد در دوره فعالیت چندماهه فعلی خود در معاونت توسعه ورزش قهرمانی که به برگزاری مجامع انتخاباتی به موقع و تداوم ثبات و آرامش در فدراسیون ها تاکید دارد، توانست سه مجمع انتخاباتی و ۲ مجمع عمومی سالیانه را در دوران شیوع گسترش ویروس کرونا و با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار کند.
در مجموع طی سالهای ۹۲ تاکنون ۳۳۱ مجمع عمومی سالیانه فدراسیونهای ورزشی برگزار شده است.
بر این اساس یکی از مسوولیتهای مهم وزارت ورزش و جوانان که برگزاری به موقع تمامی مجامع انتخاباتی فدراسیونهای ورزشی است تاکنون با موفقیت به انجام رسید و معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای به یکی از مهمترین اولویت این وزارتخانه جامه عمل پوشاند.