به گزارش روز شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مسعود شکوهی با بیان اینکه سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه راه آموزشوپرورش انتخاب شده است، اما تمهیدات و استلزامات آن را فراهم نکردهایم، گفت: تقریباً بیش از ۲ سال است که اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان زبده را دعوت و پیشنویس نظام جامع راهنمایی و مشاوره را طراحی کردهایم که بخش زیادی از مشکلات پیش روی هدایت تحصیلی با تصویب این سند میتواند حل شود. اکنون این طرح در کمیسیونهای تخصصی شورای عالی تصویب شده و منتظر جلسه صحن علنی هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شاهد یک سند و یا شناسنامه دانش آموزان بعد از دبستان خواهیم بود که استعدادهای وی در آن قید شده باشد، گفت: وظیفه داریم در هنگام تهیه سند همه موارد را ببینیم. باید زمینههای شناسایی استعدادها را از دوره ابتدایی ببینیم و اینها در سند جامع راهنمایی و مشاوره پیشبینی شده است.
هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه
شکوهی با بیان اینکه شمار کسانی که بعد از اجرای هدایت تحصیلی تغییر رشته دادهاند نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: تلاش میکنیم هدایت تحصیلی نقطهای انجام نگیرد و فرایندی باشد و حداقل در متوسطه اول بهطورجدی آن را ببینیم. نمرات دانشآموزان و عملکرد تحصیلی را بررسی میکنیم و نمرات هفتم، هشتم و نهم ملاک عمل قرار میگیرد.
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی افزود: تکلیف قانونی که برنامه پنجساله توسعه بر عهده ما گذاشته این است که ۴۸ درصد دانشآموزان به رشته فنی و حرفهای و کاردانش و ۵۲ درصد به رشتههای نظری بروند؛ درصورتیکه اکنون جمعیت دانشآموزان در دوره فنی ۳۱ درصد است.
وی گفت: در راستای هدایت تحصیلی برای همه مدیران متوسطه اول و مشاوران دورههای آموزشی مختلف برگزار شده و مشاوران ملزم شده اند در طول سال تحصیلی حداقل دو جلسه گروهی برای اولیا ترتیب دهند و حداقل یک مشاوره ۴۵ دقیقهای برای دانشآموز و ولی دانشآموز داشته باشند. مشاوران ملزم هستند با همه محدودیتهای ساعتی خدمات ارائه دهند.