شیراز- ایرنا- مدیرکل آموزش‌و پرورش فارس اعلام کرد: تجربیات آموزش و پرورش استان در حوزه آموزش مجازی در زمان کرونا که به‌صورت معلم‌محور، کلاس‌محور و دانش‌آموزمحور اجرا شد، باعنوان تجربه برتر آموزشی کشور در مقاله‌های آموزشی سازمان یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد چاپ خواهد شد.

فرهاد اسماعیلی شنبه در اجلاس روسای آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از روش‌های جدید تدریس در آموزش مجازی، عنوان کرد: با مداخله در آموزش مجازی نباید خلاقیت را از معلمان گرفت، بلکه باید زمینه را برای بسط هر چه بیشتر روش‌های تازه‌تر فراهم کرد .

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با بیان اینکه شبکه آموزشی دانش‌آموزان یا شاد مکمل نظام آموزشی و برنامه‌های آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: این شبکه امکانی را برای ارائه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در وضعیت‌های اضطراری فراهم می‌کند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه  آموزش مجازی، امروز ضرورت به‌شمار می‌رود، ابراز داشت: کمیته آموزش مجازی از دو سال قبل در فارس تشکیل‌ شد و در پی  شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، براساس فعالیت‌های معلم‌محور محک خورد.

کمبود قریب به ۱۲هزار نیرو برای سال تحصیلی جدید فارس

وی در ادامه با اشاره به کمبود ۱۱هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش فارس در سال تحصیلی جدید، گفت: روسا باید با تدبیر، درایت، مشورت و برنامه‌ریزی، مشکلات پیش رو را در تأمین نیروی انسانی پشت سر گذارند و برای بهره‌وری حداکثری از حداقل ظرفیت‌ها، فرآیندها و ارتباطات خود استفاده کنند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش فارس نیز در این اجلاس ابراز داشت: فارس به‌منزله  یکی از استان‌های پهناور کشور، جمعیت شایان‌توجهی از فرهنگیان را در خود جای‌داده و به همین سبب لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از این ظرفیت و تحقق اهداف عالی تربیتی و آموزشی به‌خوبی احساس می‌شود.

محسن کلاری با اشاره به اینکه معلمان در تحقق اهداف عالی تربیتی و آموزشی نقش اصلی را برعهده دارند، عنوان کرد: یکی از راه‌های تکریم فرهنگیان، زمینه‌سازی برای برخورداری این قشر از رفاه است.

در ارائه خدمات به فرهنگیان موفق نبوده‌ایم

وی افزود: باید اذعان کرد باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته، آن‌گونه که باید و شاید در زمینه ارائه خدمات باکیفیت به فرهنگیان موفق عمل نشده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش فارس گفت: در شرایط کنونی کشور و وجود مشکلات درزمینه اقتصادی و بودجه ادارات، مهم این است که چگونه می‌توان با استفاده از خلاقیت‌های مدیریتی و تعامل با سایر دستگاه‌ها، در ارائه خدمات باکیفیت به فرهنگیان موفق عمل کرد.

کلاری اظهار داشت: ارائه خدماتی همچون پرداخت وام، لیزینگ لوازم‌ خانگی، مسکن فرهنگیان و... به نحوی برنامه‌ریزی‌شده است که در وهله اول شان و شخصیت آنان حفظ ‌شود و در گام دوم با بهترین شرایط موجود از امکانات بهره‌مند شوند.

رشد ۸۰درصدی ساخت‌وساز فضاهای آموزشی در دولت تدبیر و امید

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس نیز در این نشست بیان داشت: هم‌اکنون ۶۰۰ پروژه ساخت‌وساز در استان فارس فعال است که اعتبار موردنیاز برای ساخت آن‌ها بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با اعتبارات موجود ساخت هر مدرسه ۵ سال به طول می‌انجامد.

سرفراز موصلی با اشاره به رشد ۸۰درصدی ساخت‌وساز فضاهای آموزشی و پرورشی در استان در دولت تدبیر و امید، گفت:  برای ساخت این پروژه‌ها علاوه بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه، منابع مختلفی نیز تعریف می‌شود که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از محل مشارکت‌های مردمی است و ۳۰ درصد از این پروژه‌ها نیز از طریق بنیاد برکت تامین می‌شود.

وی به طرح  جمع‌آوری بخاری‌های غیراستاندارد در مناطقی که از امکانات برق و گاز برخوردارند، اشاره کرد و بیان داشت: استان فارس رتبه نخست استفاده از بخاری‌های نفتی را در کشور داشت و در قالب این طرح موفق شد ۹۰درصد در این حوزه پیشرفت کند.

موصلی افزود: ۱۶ کلاس خشتی گلی در استان فارس وجود داشت که همگی برچیده شد؛ افزون بر این فارس نخستین استانی است که از یک هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریبی، ۷۰۰ مورد را بهسازی کرد و ۳۰۰ مدرسه دیگر را در دست ساماندهی دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس گفت: اجرای طرح سرمایش در مناطق جنوب استان فارس از دیگر طرح های با فوریت فارس است که براساس آن به قریب به ۳هزار دستگاه اسپیلت برای سه شهرستان نیازمندیم که امیدواریم با یاری آموزش و پرورش و خیران این مشکل نیز حل شود.

در این نشست به ضرورت آمادگی مدارس برای بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریورماه، تامین نیروی انسانی مورد نیاز، ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان و نیز تلاش برای تحقق حداکثری امکانات برای فرهنگیان سخن رفت؛ همچنین از روسای برتر آموزش و پرورش فارس تقدیر شد.