حسین فیروزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: سال گذشته نیز ۷۰۰ هزار میلیارد ریال سهم آموزشی کشور بود که ۱۱ درصد آن به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای اختصاص یافت.
وی افزود: پیشتر نظام آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی در نظام آموزشی کشور قرار نداشت که دولت تدبیر و امید در سال ۹۶ با تصویب قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی، این مهم را به قانون تبدیل کرد.
وی گفت: تا پیش از آن در کشور ۲ نظام آموزش شامل نظام رسمی آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه ها بود که از سال ۹۶ آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای نیز به صورت رسمی و قانونی به این نظام افزوده شد.
وی با بیان اینکه این سند در دولت تدبیر و امید تصویب شد، اظهار داشت: شورای عالی مهارت نیز برای هم افزایی در واقع همکاری بین بخشی در زمینه آموزش مهارتی و اعتبارات و ابلاغیه ها را به بهترین شیوه ایجاد کرد.
فیروزی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در حمایت نهادی و قانونی از آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای قدم های اساسی برداشت که مهم ترین گام آن تعریف نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی بوده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای نیاز توسعه کشور در همه بخش ها است، ارزش افزوده را انسان ها ایجاد می کنند و یقینا انسان ماهر و خلاق، سهم بالاتری در تولید ثروت دارد.
فیروزی افزود: اقتصاد کشور، امروز برای رشد و شکوفایی بیش از هر زمان دیگری به انسان توانمند نیاز دارد، باید ارزش افزوده بیشتری در بخش های صنعت ایجاد شود و انجام این کار تنها از انسان ماهر ساخته است.
برنامهریزی برای آموزش مهارتی ۱۰۰ هزار سرباز
وی به طرح «هر سرباز یک مهارت» نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی شده است تا در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار سرباز آموزش های مهارتی را بگذرانند.
فیروزی گفت: پنج هزار و ۷۰۰ کارگاه دولتی در ۶۰۰ مرکز آموزش دولتی و ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد که ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر کارکنان آموزشگاه های دولتی هستند و از مجموع آنها ۶ هزار و ۷۰۰ نفر مربیان رسمی و پیمانی و مابقی قراردادی هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفهای روز شنبه به منظور معارفه مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی به بجنورد سفر کرده بود.