شیراز- ایرنا- نشست بررسی مشکلات فرهنگیان فارس به میزبانی جبهه مردمی ولایت‌مدار تحول‌خواه با حضور برخی فرهنگیان و نیز برخی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست که عصر شنبه ۱۴تیرماه برگزار شد و تا شامگاه طول کشید، نخست فرهنگیان به بیان معضلات و مشکلات خود پرداختند؛ در همین رابطه ابوطالب عزیزی استاد دانشگاه فرهنگیان فارس در این جلسه کمبود فضا و مکان را مشکل دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و بیان داشت: تنها دانشگاهی که هر سال به تعداد دانشجویانش افزوده می‌شود، دانشگاه فرهنگیان است؛ اما این دانشگاه فاقد ساختمان‌های کافی و حتی سلف‌سرویس است.

وی جلوگیری از قومیت‌گرایی، خویشاوندگرایی و رابطه بازی در ورود به موقعیت‌های دانشگاه فرهنگیان را از نکات اساسی قابل پیگیری در فارس برشمرد.
وی حمایت از نیروهای اصیل انقلابی در سطح کلان، لزوم واقع‌نگری و پرهیز از نگرش‌های سیاسی در انتصابات آموزش و پرورش، ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رسیدگی به پرداخت حقوق بازنشستگی جانبازان بر مبنای آخرین دریافتی آن‌ها، درنظرگرفتن امکانات برای به‌کارگیری فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش را از مسائل مهمی دانست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آن توجه کنند.

قانون مدیریت خدمات کشوری صحیح و دقیق اجرا شود

همچنین رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش فارس در این نشست با بیان اینکه بازنشستگان خواهان اجرای صحیح و دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، گفت: اعمال سلیقه در برخی موارد این قانون سبب شده بیش‌از ۸۰درصد قدرت خرید بازنشستگان کاهش یابد و سفره‌شان کوچکتر شود.

حمزه رستمی عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با بودجه‌های قطره‌چکانی ناقص اجرا شده است و  اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان به ۵۰درصد رسیده است که با برآورد موجود بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان برای رفع این فاصله نیاز است که شرایط را به مراتب دشوارتر می‌کند.

وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی بازنشستگان آموزش و پرورش کامل و کارآمد نیست، افزود: تنها راه برون‌رفت از این مشکل تجمیع بیمه تکمیلی شاغلان و بازنشستگان است.

رستمی پیشنهاد تشکیل فراکسیون بازنشستگان را در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان فارس ارائه کرد و این موضوع را گامی برای تحقق مطالبات بازنشستگان دانست.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش فارس ابراز کرد: دیده صدقه و ترحم  در شأن بازنشستگان نیست و باعث کسر شأن آن‌هاست.

یکی از فرهنگیان عضو جبهه مردمی ولایت‌مدار تحول‌خواه در این نشست با بیان اینکه اینک آموزش و پرورش اولویت اول کشور نیست، گفت: تربیت در آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد. 

عسکری با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی دامان دانش آموزان را گرفته است، افزود: برنامه‌ریزی نکردن مسوولان باعث کمبود نیروی انسانی و ورود نیروی بی‌کیفیت، افت تحصیلی،  تشکیل نشدن کلاس و بالارفتن تراکم کلاس شده است.

وی بیان داشت: بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی است و ضریب امنیت دانش‌آموزان به‌ویژه در فارس اندک است.

این فرهنگی بیان داشت: ناکارآمدی آموزش و پرورش در استفاده از فناوری‌های نوین، جایگاه این دستگاه را در دورنمای تعلیم و تربیت کشور نمایان کرده است.

در ادامه این نشست، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به خواسته‌های فرهنگیان پاسخ دادند.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: معضلات اقتصادی معطوف به آموزش و پرورش نیست؛ بلکه در حال حاضر در حوزه‌های مختلف مانند مسکن، خودرو، ارز و سکه مشکل داریم که بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها و بخشی دیگر به‌دلیل سوءمدیریت‌ است.

وی افزود: بی‌عدالتی در جامعه بین اقشار کارمند و تحت تکفل دولت بیشتر است و برای مثال عدالت در ارائه حقوق به شاغلان و بازنشستگان رعایت نشده است.

ارتقای جایگاه آموزش و پرورش، عدالت اجتماعی را همراه دارد  

قادری عنوان کرد: عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند توجه به جایگاه آموزش و پرورش در توسعه هر کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز در شرایطی نیستیم که بتوانیم یک‌باره مشکلات موجود را حل کنیم. برای همسان‌سازی حقوق به چند ده میلیارد تومان بودجه نیاز داریم؛ این در حالی است که اقتصاد ما تک‌محصولی است و  افزایش نرخ ارز، تولید داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است و هم‌اکنون دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی که بدترین شکل تامین مالی است، در حال تامین حقوق کارمندانش است.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه رویه‌های نادرست باید اصلاح شود، ابراز داشت: ظرفیت‌های آموزش و پرورش باید به درستی به کار گرفته شود؛ اما تحت تاثیر سیاسی‌کاری‌ها از این توان استفاده نشده است و از همین رو است که باید دامنه اثرگذاری آموزش و پرورش افزایش یابد.

وی عنوان کرد: خود فرهنگیان باید راهکار ارائه دهند و زمینه را برای اثرگذاری خود فراهم کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان نیز باید منابع خود را در حوزه‌های آموزش و پرورش به کار گیرد.

قادری با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی بیان کرد: مسایل موجود در این حوزه را می‌توان در فضای مجازی مطرح و جمع‌آوری کرد و از پیشنهادها برای ارتقای این نهاد بهره گرفت.

این نماینده مجلس یکی از راهکارهای حل مشکل فرهنگیان را استفاده از ظرفیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و همچنین درباره حل مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: شیوه پذیرش معلم در آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست؛ همچنین شیوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز چنین است؛ این در حالی است که آموزش و پرورش باید نیروهای نخبه، توانمند، سالم و دغدغه‌مند را به‌کار گیرد.

همه ظرفیت‌های نظام باید صرف آموزش و پرورش شود

دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: اگر بر این باوریم که مبدا تحول در نظام اسلامی از آموزش و پرورش سرچشمه می‌گیرد، باید همه ظرفیت‌های نظام صرف همین مجموعه شود.

ابراهیم عزیزی ابراز داشت: اگر می‌خواهیم آینده کشور را درست، منطقی، هوشمندانه و مدبرانه پیش بریم باید نگاه خود را معطوف به حوزه آموزش و پرورش کنیم؛ زیرا اقتصاد اسلامی، صحیح و کارآمد مبتنی بر ارزش‌های دینی از مسیر آموزش و پرورش میسر می‌شود.

عزیزی ابراز داشت: مشکلات جامعه فرهنگیان خود گویای دلیل عقب‌ماندگی مدارس دولتی، بی‌توجهی به بازنشستگان و تجمعات ناراضیانی است که اقدام به مقاله‌نویسی و شب‌نامه‌نویسی می‌کنند.

عزیزی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید به عنوان متولی این حوزه، در کمیسیون آموزش مجلس و در صحن علنی پاسخگو باشد و به خواست‌های به‌حق جامعه فرهنگیان پاسخ دهد.

نماینده مردم شیراز  و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش دچار سیاسی‌کاری شده، افزود: باندهای قدرت و ثروت اجازه نمی‌دهند آموزش و پرورش به جایگاه رفیع خود برسد و درصددند معلم و مدرسه را نیز وسیله ابزاری مطامع سیاسی خود کنند که این، ظلم به معلم و نظام تعلیم و تربیت است و امروز کانون‌های قدرت و ثروت باید پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی استان و کشور باشند.

وی ادامه داد: این باندها باید پاسخ دهند که ثروت خود را از کجا آورده‌اند و شاهدیم برخی به نام یتیمان مجتمع آموزشی می‌سازند؛ اما به کام ثروتمندان برداشت می‌کنند.

عزیزی ادامه داد: آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی فارس باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند، یا جواب آنان قانع‌کننده است یا باید پذیرای تخلفات خود باشند.

ارزیابی اقتدار هر نظام در گرو آموزش و پرورش است

همچنین علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: ارزیابی هر نظام به مجلس آن است اگر مجلس قدرت‌مند و توان‌مند باشد، آینده آن نظام مقتدر است؛ اما اگر مجلس ترسو و بیسواد و نان به نرخ روز خور بود، نظام هم همین خواهد شد.

پاک فطرت ادامه داد: ارزیابی اقتدار هر نظام در گرو آموزش و پرورش آن است. نمی‌توان از معلمی که در الفبای اقتصادی مانده توقع داشت.

وی عنوان کرد: اهمیت نظام آموزش و پرورش به سمت کادر اداری رفته است؛ درحالیکه رهبری می‌گویند معلم باید حرف اول را بزند؛ از همین رو است که باید به معلم اهمیت داد اگر می‌خواهید به نظام آموزش و پرورش اقتدار دهید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کار از شعار گذشته و باید وارد عمل شد، افزود: موضوع آموزش و پرورش مهمتر از مسایل معیشتی ظاهری است و امیدوارم مجلس انقلابی بتواند در سال جاری بودجه آموزش و پرورش را حداقل دو برابر کند؛ آن هم نه برای ساخت مدارس، چراکه شهرداری‌ها باید در کلان‌شهرها مدارس را بسازند و آموزش و پرورش فقط باید بر امر تعلیم و تربیت متمرکز باشد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت،پاسارگاد و ارسنجان  در مجلس شورای اسلامی هم گفت:‌ مافیای کنکور تنه به تنه مافیای خودرو و ‌ نفت می‌زند و  پول‌های کثیفی در آن رد و بدل می‌شود؛ در این میان، راه اصلاح این مسایل اجرای تمام و کمال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش در حال حاضر باوجود همه مشکلات ظرفیت‌هایی اقتصادی دارد که باید به کار گرفته شود.