ارومیه- ایرنا- معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه و آبادانی روستاها گفت: در دولت تدبیر و امید تا به امروز، هفت‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و آبادانی مناطق روستایی در استان هزینه شده است.

آیدین رحمانی روز یکشنبه در همایش دهیاران آذربایجان‌غربی افزود: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی در کشور، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پنج هزار و ۴۶ پروژه روستایی در استان اجرا شده که برای اجرای این پروژه ها چهارهزار و ۷۴۰ میلیارد ریال هزینه و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به مشکلات و ساختار مدیریتی دهیاری‌های کشور ادامه داد: پیشنهاد اصلاح ساختار دهیاری‌ها، تجمیع دهیاری‌ها و ایجاد دفاتر مالی و فنی و مهندسی در دهیاری‌ها جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری از طرف استانداری آذربایجان غربی به وزارت کشور ارائه شده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به وقوع حوادث مختلف در استان طی سال گذشته به‌ویژه زلزله بخش قطور شهرستان خوی بیان کرد: متاسفانه در این زلزله ۲۸ روستا در بخش قطور بطور کامل و تعداد زیادی روستای دیگر و نیز شهر قطور آسیب دیدند.

رحمانی ادامه داد: با تلاش دهیاران این منطقه و تاکید مقام عالی استان روند آواربرداری و ساخت منازل مسکونی در این منطقه با سرعت ادامه دارد و با پرداخت ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت از طرف بیمه بخش قابل توجهی از خسارت های وارده به مردم منطقه جبران می شود.

وی توجه به توسعه و فعال کردن تعاونی های روستایی، توسعه فضایی سبز و بوستانهای روستایی ، تجهیز، توسعه و ساماندهی ماشین آلات دهیاریها و ساماندهی آرامستانها و مزارشهدا در روستاها توسط دهیاری های استان را نیز مورد تاکید قرار داد.

وی با قدردانی از تلاش دهیاران و شهرداران استان در مدیریت مناطق روستایی و شهری در حوزه های مختلف به ویژه کنترل شیوع بیماری کرونا افزود: در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، اقدامات دهیاران و شهرداران در اجرای دستورالعمل های بهداشتی و ضدعفونی معابر و خیابان ها جای قدردانی دارد و امیدواریم که مردم نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توصیه های بهداشتی و درمانی ، در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا یاری گر مسوولان باشند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از دهیاران نمونه آذربایجان‌غربی تجلیل شد.

۱۴ تیر در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز دهیاری ها و شهرداری ها نامگذاری شده است.

آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد که نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این روستاها زندگی می کنند.