تهران - ایرنا- رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی فرهنگی با بیان اینکه نخستین شیوه نامه مقابله با کرونا در محیط‌های موزه ای این مرکز تهیه کرده است، تصریح کرد: بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تهیه شده و ابلاغی در این زمینه و به روز نگه‌داشتن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامرضا رحمانی عصر دوشنبه در گفتگویی با اشاره به جزئیات این موضوع، اظهار داشت : از اولین اطلاعیه‌های رسمی در خصوص شرایط ویژه، این پژوهشکده به منظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، وارد عمل شد  و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص‌های  مختلف و مرتبط، اولین پروتکل مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه ای را منتشر کرد.

 وی با بیان اینکه به دلیل ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه ای از رفتار و ویژگی‌های آن شناسایی می شود تصریح کرد: به همین دلیل بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه نامه ها  تهیه شده و ابلاغی در این زمینه و به روز نگهداشتن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمانی خاطرنشان ساخت : به همین دلیل پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، علاوه بر آن که با تهیه ویدیوهای آموزشی مرتبط با راهنمای منتشر شده سعی در فهم بهتر و تشریح ساده تر مطالب دارد، به طور مداوم نیز رویکردهای مقابله‌ای را بر اساس آخرین اطلاعات به روز خواهد کرد.  

به اعتقاد وی، برخورد علمی در طراحی و ارایه راهبردهای حفاظتی و پیشگیری در این مورد بسیار مهم بوده و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی به عنوان اولین مرجع ارایه  کننده راهنما در این زمینه نسبت به انتشار اطلاعات بر اساس منابع موثق و قابل اتکاء حاصل از آخرین اطلاعات و دستاوردها حساسیت ویژه ای دارد.

نسرین نوحی باباجان عضو هیئت علمی و سرپرست تیم تهیه پروتکل راهنمای مقابله با کرونا  در محیط‌های موزه‌ای نیز در ادامه این نشست با ارایه توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های ذاتی ویروس کرونا، تصریح کرد که  وجود پوسته لیپیدی در این ویروس علیرغم آنکه باعث می شود تا ویروس بر روی سطوح ماندگاری بیشتری پیدا کند، موجب شده تا حساسیت ویروس نسبت به حلال‌های چربی افزایش پیدا کرده و راه‌های مبارزه با آن ساده تر و کم هزینه تر از سایر انواع ویروس باشد.

 او افزود: فراگیری  سریع و گسترده این ویروس از دو جهت در حوزه میراث فرهنگی موثر و تاثیر گذار است، هم از جهت تاثیرات مستقیم و هم به واسطه تاثیرات غیر مستقیمی که می تواند داشته باشد.

نوحی باباجان گفت : تاثیرات مستقیم این فراگیری، به صورت تهدیدی برای سلامت کارکنان، بازدید کنندگان و مخاطبان حوزه میراث فرهنگی و سایر عوامل وابسته به این حوزه خود را نشان می دهد اما تهدیدات غیر مستقیمی که در چنین شرایطی به واسطه این فراگیری به میراث فرهنگی تحمیل می شوند می تواند به صورت رشد روند آسیب دیدگی در اثر فعالیت سایر عوامل بیولوژیک (طغیان حشرات، حمله قارچ‌ها و کپک ها و یا هجوم جوندگان در مدت تعطیلی و قرنطینه فضاهای موزه ای) و تاثیرات مخرب ناشی از استفاده نادرست از مواد (انتخاب ماده آسیب رسان و یا به کار بستن روش نامناسب) بر روی آثار موزه ای و سطوح دیده شوند.

به گفته این عضو هیأت علمی در شیوه نامه تهیه شده از سوی پژوهشکده  سعی شده است تا به هر دو دسته این تهدیدات پرداخته شود و بر اساس مبنای زمانی، فعالیت‌هایی که در هر مرحله  باید انجام گیرد مشخص شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست «حفاظت و کرونا» در چارچوب نشست های همایش ملی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا» با مدیریت شهرزاد امین شیرازی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه حفاظت و مرمت پژوهشکده برگزار شد.

ماهیت ویروس کرونا، شناسایی و طبقه بندی تهدیدات مطرح در حوزه میراث فرهنگی و موزه‌ها ناشی از فراگیری کووید ۱۹، راهکارهای افزایش تاب آوری میراث فرهنگی در برابر این تهدیدات، بررسی وظایف و مسئولیت‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -  فرهنگی در مدیریت ریسک کووید ۱۹ در میراث فرهنگی، رویکردهای آموزشی و پژوهشی پژوهشکده مذکور در مقابله با کرونا، لزوم انطباق پذیری برنامه‌های اجرایی بر اساس مقتضیات ملی و در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط محلی، ضرورت همکاری واحدهای مختلف سازمانی برای دستیابی به یکپارچگی عملیاتی از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود که به بحث و گفتگو گذاشته شد.