زاهدان- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن زاهدان به چابهار به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور می‌تواند نقش بسزایی در رونق جا به جایی بار و ترانزیت ایران اسلامی داشته باشد.

به گزارش دوشنبه شب پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در خصوص آغاز ریل گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار که فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد اظهارداشت: این مسیر طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که در حال ساخت بوده که شاید شروع بزرگترین پروژه ریلی باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف این مسیر ریلی اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است افزود: همچنین از دیگر اهداف این خط ریلی این است که بتوانیم با ساخت آن بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور که کمتر توسعه یافته‌اند فراهم خواهد شد، گفت: همچنین با ساخت این خط ریلی شرایط تزریق بار به داخل کشور از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد که یک دروازه جدید ریلی به شبکه ریلی کشور باز می‌شود.

وی ادامه داد: به این شکل که بتوانیم از طریق مسیر ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی‌اش از این راه خواهد بود در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام دهیم.

خادمی تصریح کرد: برای اجرای این طرح حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می‌شود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و بقیه عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و سخت گذر ساخته شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است.

وی افزود: سال گذشته اقدام خوبی که برای تسریع این پروژه انجام گرفت این بود که با درخواست دولت و تایید رهبر معظم انقلاب برای تامین مالی این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

خادمی ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب و دولت برای پرداختن به این اقدام بزرگ به عنوان یک پروژه راهبردی حمل و نقلی کشور، اظهارداشت: به این ترتیب در سال ۹۹ با وجود اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و یک کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هم‌اینک حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه چهار هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است اگر ارزش آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیش‌بینی می‌شود این پروژه با هشت هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: مطابق پیش‌بینی انجام گرفته انتظار داریم که در سال اول بهره‌برداری یک میلیون مسافر و حدود سه میلیون تن از این مسیر ریلی انتقال داده شود.

وی افزود: ظرفیت انتقال بار و مسافر در این مسیر وجود دارد و به همین خاطر در افق چشم انداز ۱۴۲۰ انتظار این است که بتوانیم نزدیک به هشت میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر را در این مسیر ریلی به داخل کشور جا به جا و یا ترانزیت به دیگر کشورها داشته باشیم که اقدام بزرگی برای کشور خواهد بود.

خادمی اظهارداشت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آورد به این شکل عملا به شبکه داخلی کشور یک بندر بسیار مهم و راهبردی اتصال پیدا می‌کند که در آینده می‌تواند بندری شبیه و یا حتی بالاتر از بنادر عباس و بندر امام خمینی (ره) باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اینک بار از طریق جاده به بندر می‌آید که جدا از محدودیت‌ها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل می‌کند با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به خصوص بار در چابهار و در کشور را شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه این است که فاز نخست این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام و در سراسر مسیر بهره‌وری اولیه انجام شود به این شکل از چابهار به زاهدان بهره‌برداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سال‌های بعد با اضافه شدن ایستگاه‌ها و دیگر موارد تکمیلی ساخته خواهد شد.