تهران- ایرنا- شهردار تهران با بیان اینکه این کلانشهر پنج هزار و ۸۰۰ اتوبوس دارد، گفت: ۶۰ درصد اتوبوس‌ها بالای ۱۰ سال عمر دارد.

«پیروز حناچی» روز سه‌شنبه در دویست و بیست‌وپنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه دو فوریتی «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران» را تقدیم کرد و افزود: در این لایحه به وعده دولت در خصوص تامین اتوبوس توجه کردیم و با خودروسازهای داخلی توافق‌هایی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار شهرداری بالاتر است و می خواهد به صورت مجدد اجازه شورا را برای هزینه‌کرد در این حوزه بگیرد، تاکید کرد: این لایحه به شهرداری اجازه می‌دهد که توافق‌ها با شرکت‌های اتوبوس‌سازی را پیگیری کند.

شهردار تهران از اعضای شورای اسلامی شهر خواست برای تصویب این لایحه همکاری کنند و افزود: دو فوریت طرح تفصیلی منطقه ۲۲ که قدم به قدم با نظر شورا پیش رفته نیز به صورت لایحه جداگانه در این جلسه ارایه شده است.

حناچی با تاکید بر اینکه این لایحه هم از نظر شهرداری تهران اهمیت دو فوریتی دارد، بیان کرد: امروز مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی هم تشکیل شد و خط ویژه جدیدی در اتوبان همت از زین‌الدین تا میدان صنعت راه‌اندازی می‌شود و حمایت اعضای شورا را می‌طلبد.

به گفته وی همچنین براساس این لایحه، سقف معاملات شهردار تهران تا ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

موافقت با خرید اتوبوس برای پایتخت با توجه به نوسان ارز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس از شرکت‌های خودروسازی داخلی گفت که با توجه به نوسان ارز تلاش داریم خرید اتوبوس برای تهران تسریع شود.

«محسن هاشمی» در دویست و بیست‌وپنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران  درباره دو فوریت اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، اظهار داشت: بهتر است با این لایحه موافقت کنیم زیرا مسأله قیمت ارز این روزها بسیار حائز اهمیت است و ارزش این لایحه دو فوریتی را ۴ فوریتی می‌کند.

وی با بیان اینکه کاسب‌کاران می‌دانند که باید این نوع خریدها را روی هوا بزنند، افزود: زمانی که شهرداری وارد مذاکره با ایران‌خودرو شد، قیمت ارز ۱۸ هزار تومان بود اما امروز قیمت ارز به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده است.

هاشمی ادامه داد: امروز باید همه در این زمینه تصمیم بگیریم و بهتر است اجازه دهیم قرارداد اتوبوس‌ها را شهرداری با ایران‌خودرو  ببندد؛ همچنین لازم است سقف معاملات شهرداری را افزایش دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نباید در این زمینه تعلل صورت گیرد؛ شهردار تهران به صورت مداوم این موضوع را پیگیری می‌کند و حالا که جسارت و سرعت عمل را در شهردار می‌بینیم، نباید با تذکر و سؤال‌ جلو وی را بگیریم.

وی با بیان اینکه ‌در حال حاضر به غیر از شهرداری تهران بقیه شهرداری‌های استان‌ها نیز خواستار خرید اتوبوس از ایران‌خودرو هستند؛ اظهار داشت:‌ ایران خودرو اعلام کرده است که امکان تولید ۱۲۰ اتوبوس را دارد؛ بنابراین اگر تعلل کنیم ۱۲۰ اتوبوس را برای پایتخت از دست می‌دهیم.

نیم طبقه‌ای که ۹۰ درصد وعده‌های دولت را نقد می‌کند
محسن هاشمی در جریان بررسی دو فوریت لایحه افزایش سقف اختیارات شهرداری برای معاملات اتوبوسرانی به شوخی گفت: اگر آقای سالاری نیم طبقه کوتاه بیاید، ۹۰ درصد وعده‌های دولت محقق می‌شود؛ نیم طبقه به اتوبوس‌های نو می‌ارزد.

«سیدمحمود میرلوحی» نیز گفت: ‌مسأله تأمین اتوبوس برای پایتخت بسیار حائز اهمیت است زیرا طی ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی به پایتخت اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه قرار بود حدود ۲ هزار اتوبوس به تهران اختصاص داده شود، گفت: ‌در حال حاضر سن اتوبوس‌ها به ۱۳ سال رسیده و فرسودگی زیاد است و ای کاش زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان بود واردات اتوبوس انجام می‌گرفت.

در پایان اعضای شورا با رای قاطع این لایحه را به تصویب رساندند.